Gå til innhold

Følgende fag bør man ha inn på skolen:


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er derfor (ditt siste avsnitt) at de mange steder i Sverige har begynt med dette. Jeg tror ikke det var vanlig tidligere (for de som er voksne nå).

Når jeg skriver "fag" i mitt hovedinnlegg, så mener jeg ikke nødvendigvis egne fag men at emnene ihvertfall inkluderes i det barna lærer.

Jeg er veldig glad for å høre at så mye av dette allerede er tatt inn ved mange skoler. Er det en del av standard kravet som alle må igjennom, eller er det opp til den enkelte skolen?

''Er det en del av standardkravet som alle må igjennom, eller er det opptil den enkelte skole?''

Det er jo ikke så voldsomt mye som er helt opptil den enkelte skole, det er læreplaner i alle fag. Men det er nok noen "naturlige variasjoner" i hvor mye vekt det blir lagt på henholdsvis samisk, dansk og svensk, på steder der man ofte støter på ett av disse språkene.

Vi leste en del dansk og svensk (i norsktimene) allerede tidlig på 70-tallet. Om de har startet senere med litt norsk i nabolandene, kjenner jeg ikke til. Men nordmenn har vel alltid vært flinkere til å forstå naboene enn omvendt, vi ligger jo litt "i midten" språklig sett.

Fortsetter under...

Jeg tror det er derfor (ditt siste avsnitt) at de mange steder i Sverige har begynt med dette. Jeg tror ikke det var vanlig tidligere (for de som er voksne nå).

Når jeg skriver "fag" i mitt hovedinnlegg, så mener jeg ikke nødvendigvis egne fag men at emnene ihvertfall inkluderes i det barna lærer.

Jeg er veldig glad for å høre at så mye av dette allerede er tatt inn ved mange skoler. Er det en del av standard kravet som alle må igjennom, eller er det opp til den enkelte skolen?

Du kan ta en titt på den nasjonale læreplanen i norsk og se hva som er definert som pensum for elevene:

http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=156250&v=5

Det er meninga at alle elevene skal oppnå kompetansemålene som er definert hhv til 2. 4. 7. og 10. trinn. Hvordan de organiserer arbeidet med dette, og konkret hvilke tekster/forfattere det jobbes med, er opp til den enkelte skole å bestemme.

Hm. Utifra læreplanen så får ikke barna kommunikasjon og konflikthåndtering før i 3.videregående.

Det er etter min mening altfor sent.

Dette er et fag de fleste burde lære seg allerede i barneskolen, og oppover, først i enklere former, og siden mer avansert.

Bare minner på at nynorsk er et skriftspråk, på lik linje med bokmål. Elever får én muntlig karakter, som er basert på muntlig presentasjoner hvor elever snakker sin egen dialekt - noen tilnærmet nynorsk og noen mot bokmål (og selvfølgelig alle andre dialekter)

At elever kan ha godt av å høre mer nynorske tekster i skolen, og høre foredragere med dialekt nærmere nynorsk enn bokmål, er jeg helt enig :)

Bare minner på at nynorsk er et skriftspråk, på lik linje med bokmål. Elever får én muntlig karakter, som er basert på muntlig presentasjoner hvor elever snakker sin egen dialekt - noen tilnærmet nynorsk og noen mot bokmål (og selvfølgelig alle andre dialekter)

At elever kan ha godt av å høre mer nynorske tekster i skolen, og høre foredragere med dialekt nærmere nynorsk enn bokmål, er jeg helt enig :)

Så hvis min dialekt er som "opplest bokmål", og jeg hadde kommet opp i muntlig nynorsk, hva så? :-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Vi hadde gammelnorsk også. Lærer ikke ungene det lenger?

Datteren min hadde ikke gammelnorsk på vgs. Hun gikk riktignok på medielinja, men norskpensum er ikke særlig forskjellig fra studiespesialisering hvis man går 3 år.

Tror kanskje ikke det er pensum lenger. Jeg likte godt å lese sagahistorier på gammelnorsk :)

Datteren min hadde ikke gammelnorsk på vgs. Hun gikk riktignok på medielinja, men norskpensum er ikke særlig forskjellig fra studiespesialisering hvis man går 3 år.

Tror kanskje ikke det er pensum lenger. Jeg likte godt å lese sagahistorier på gammelnorsk :)

Vi leste da Soga om Gunnlaug Ormstunge i hvert fall og så leste vi vel endel fra Snorre. Men tror ikke ungene har lært noe, men eldstemann har tatt norrøn på universitetet + norrøn religionshistorie så han må være i overkant interessert.

Borgerrettigheter og plikter, samt Menneskerettigheter burde det være langt mer fokus på. Det er alt for mange uten grunnleggende kunnskaper om likestilling, diskriminering, "uskyldig inntil det motsatte er bevist", samt å behandle mennesker som individer.

I tillegg burde vi gjøre som Finland: et utvekslingsprogam med kinesiske lærere, som kunne undervist eleven her i kinesisk (basert på pinyin). Gjerne også for spansk og fransk, selvsagt i tillegg til engelsk.

Med vennlig hilsen

Det er faktisk svært mye fokus på slike ting i skolen idag - både gjennom samfunnsfag og RLE.... Disse emnene vil jeg si omtrent gjennomsyrer begge de to fagene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...