Gå til innhold

NHD: Søsken / kronisk sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest Tristemamma
Skrevet

Fornuftig det du sier, men det finnes både hurtigvirkende og langsomtvirkende insulin.

Man kan ikke leve på kun insulin med langtidseffekt. Man kan leve med bare å sette hurtigvirkende, men ikke bare langtidsvirkende.

• Svar 191
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

20

• PieLill

20

• Lillemus

11

• XbellaX

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fornuftig det du sier, men det finnes både hurtigvirkende og langsomtvirkende insulin.

Hei,

Ja, selvsagt. Her er det snakk om et barn med type 1, så da bruker de hurtigvirkende (og sikkert også langtidsvirkende).

Det jeg skriver gjelder for hurtigvirkende. (Den er ikke hurtig nok til mat med meget høy glykemisk indeks.)

Med vennlig hilsen

Gjest Masse lykke til
Skrevet

Takk for oppbyggende svar. :)

Lavkarbo er litt problematisk i forhold til diabetesen, for diabetikere skal ikke ha så mye fett pga. den økte faren for hjerte- og karsykdommer. De må også ha nok karbohydrater til å kunne sette insulin mot, f.eks. må et brød ha minst 30 karbohydrater pr. 100 gram.

Søte påleggstyper er heller ikke så heldig for diabetikere, siden søtt pålegg består stort sett av sukker. Sukker gir en brå stigning i blodsukker og forsvinner ut igjen fort slik at man får føling.

Jeg skal prøvebake flere brød i dag, og kanskje jeg greier å få til et brød som har både fiber, litt mer karbohydrater og som fortsat er glutenfritt. Skal lese linkene du har gitt meg når jeg får tid, nå har jeg noen minutter alenetid før resten av familien står opp - men det varer nok ikke så lenge. :)

Det med at diabetikere ikke skal ha så mye fett er gammel feilskole. Det har vært en oppfatning at det er fettet som fører til hjerte og karsykdommer. Men nå begynner dette å snu til at det er raske karbohydrater. Du vil nok høre forskjellige meninger og må ta standpunkt selv. Husk at lavkarbo betyr alt fra 20-150 karbohydrater hver dag. Dersom du oppsøker Fedon Lindberg eller noen som jobber med lavkarbo vil de nok hjelpe deg. Jeg tror de er flinke med barn også. Jeg synes Lindberg virker flink han er litt moderat og ikke helt hjernevasket lavkarboer ;)

Jeg spiser mye fett og har bedre blodprøver enn jeg noensinne har hatt. Når man kutter i karbohydrater, forbrenner kroppen fettet man spiser.

Jeg synes du skal se dette korte klippet med Kostdoktorn.

http://www.kostdoktorn.se/videointervju-med-kostdoktorn

En lavkarbo meny:

Frokost:

Knekkebrød med smør og ost og paprika. Hvis du ikke får kjøpt glutenfrie knekkebrød må du lage selv.

Lunsj:

Salat med protein og fett, eller middagsrester.

Mellom:

Et eple og nøtter.

Middag:

Rent kjøtt og fisk, eller kvalitetsfiskekaker og pølser, og grønnsaker. Unngå for mye potet eller mel.

Kvelds:

Gresk yoghurt tilsatt bær og søtning.

Eller lavkarbo pannekaker med krem og bær.

Smoothie kanskje? Du kan enten se på vanlige oppskrifter med juice og bær. På lavkarbo er oppskriftene mer på bær, og fett kanskje.

Jeg synes dere er i en tøff periode nå. Synes det er viktig at dere finner noe god mat som ungen liker. Det blir ganske ille om dere skal være redd for fett i tillegg.

Her er noen som har Diabetes1 som har skrevet om lavkarbo, en diskusjon:

http://www.kostdoktorn.se/videointervju-med-kostdoktorn

Gjest Masse lykke til
Skrevet

Lavkarbo er litt problematisk i forhold til diabetesen, for diabetikere skal ikke ha så mye fett pga. den økte faren for hjerte- og karsykdommer. De må også ha nok karbohydrater til å kunne sette insulin mot, f.eks. må et brød ha minst 30 karbohydrater pr. 100 gram.

Søte påleggstyper er heller ikke så heldig for diabetikere, siden søtt pålegg består stort sett av sukker. Sukker gir en brå stigning i blodsukker og forsvinner ut igjen fort slik at man får føling.

Jeg skal prøvebake flere brød i dag, og kanskje jeg greier å få til et brød som har både fiber, litt mer karbohydrater og som fortsat er glutenfritt. Skal lese linkene du har gitt meg når jeg får tid, nå har jeg noen minutter alenetid før resten av familien står opp - men det varer nok ikke så lenge. :)

Siden vi farlige lavkarboere får pepper for å anbefale lavkarbo til de med Diabetes1, vil jeg gjerne understreke de råd jeg har anbefalt deg om å oppsøke erneringsterapaut, for å få en diett og gode tips og råd. Mener de har det på Fedon klinikken. Og lege selvfølgelig.

Skrevet

Dersom du lager syltetøyet selv, kan du sikkert få det mindre søtt. Vi på lavkarbo spiser bær fremfor frukt, fordi det inneholder mindre karbohydrater. Vi søter med sukrin. Det er bare å tine litt bær i mikroen og røre sammen. Men du får undersøke hva som er bra for en med diabetes1 ;)

Skrevet

Dersom du lager syltetøyet selv, kan du sikkert få det mindre søtt. Vi på lavkarbo spiser bær fremfor frukt, fordi det inneholder mindre karbohydrater. Vi søter med sukrin. Det er bare å tine litt bær i mikroen og røre sammen. Men du får undersøke hva som er bra for en med diabetes1 ;)

Man får også køpt syltetøy uten sukker, som kun inneholder bær og som er søtet med eplejuice. Dette er hva mine barn spiser og de elsker det :)

Gjest Tristemamma
Skrevet

Vi har i alle år lagd syltetøy selv, som har mindre sukker enn lettsyltetøyet man får kjøpt. Vi setter ikke insulin for dette syltetøyet overhode, og vi bruker heller ikke kunstig sukker.

Gjest Tristemamma
Skrevet

Man får også køpt syltetøy uten sukker, som kun inneholder bær og som er søtet med eplejuice. Dette er hva mine barn spiser og de elsker det :)

Vi lager syltetøy selv med så lite sukker at vi ikke gir insulin for det i det heletatt, og vi bruker heller ikke kunstig sukker.

Gjest Tristemamma
Skrevet

Jeg har ikke rukket å lese mye på Lindbergs sider, men det jeg har sett er at han konsentrerer seg mye om type 2-diabetes.

Ellers er det jo slik at type 1-diabetikere lever på mindre karbohydrater enn folk flest, da sukkeret er mer eller mindre borte fra kosten. De treige karbohydratene holder blodsukkeret jevnere, og man unngår føling. Raske karbohydrater bør jo folk flest holde seg unna, egentlig.

Vi jobber med å få tak i en ernæringsfysiolog som kan hjelpe oss, men det har ikke vært helt enkelt så langt.

Gjest Masse lykke til
Skrevet

Jeg har ikke rukket å lese mye på Lindbergs sider, men det jeg har sett er at han konsentrerer seg mye om type 2-diabetes.

Ellers er det jo slik at type 1-diabetikere lever på mindre karbohydrater enn folk flest, da sukkeret er mer eller mindre borte fra kosten. De treige karbohydratene holder blodsukkeret jevnere, og man unngår føling. Raske karbohydrater bør jo folk flest holde seg unna, egentlig.

Vi jobber med å få tak i en ernæringsfysiolog som kan hjelpe oss, men det har ikke vært helt enkelt så langt.

Det er bare å ringe Fedonklinikken og høre om de jobber med det. De jobber jo med lavglykemisk mat(mer enn lavkarbo), treige karbohydrater som du prater om.

Gjest Tristemamma
Skrevet

Det er en stor sorg å få en sykdom som griper så mye inn i dagliglivet både for dere og for barnet deres.

Dere trenger hjelp, krev det eller oppsøk det private. Jeg synes dere skal prioritere å få hjelp fra det private nå. Jeg synes også det er en god ide at dere møter opp personlig, dersom dere møter noen hyggelige mennesker kan dette hjelpe barnet ditt.

Jeg støtter de andre her i at lavkarbo må være tingen. Det er nesten ikke den rett man ikke kan lage. Veldig mye kan hele familien spise også. Når man kutter mel og karbohydrater kan man spise mer fett som smør og fløte og ost.

Mel/gluten må dere holde dere helt unna. Men kanskje kan barnet få vanlig lørdagsgodt med sukker på lørdager, sammen med søsken?

Dersom du mener det blir vanskelig med lavkarbobrød og insulin, kanskje du kan gi noe pålegg med karbohydrater? Syltetøy eller noe?

Jeg synes det er akkurat nå dere trenger å finne noen gode oppskrifter på noe godt din datter kan spise.

På disse bloggene finner du veldig mye god mat:

http://minlavkarbomat.blogspot.com/

http://lchf-bloggen.blogspot.com/

http://beritnordstrand.no/berits-blogg-2/

http://fristendelavkarbo.wordpress.com/

Doble sjokolade mengden her:

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=524

http://www.lifezone.se/2010/04/22/se/lchf-pannkakor,-s%C3%A5-himla-gott-858448

http://freshforlife.wordpress.com/2010/07/06/energibarer-lavkarbo/

Ostechips:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25629

http://www.lavkarbo.no/

En lavkarbolege:

http://www.kostdoktorn.se/

Jeg går selv på lavkarbo og jeg merker at det er godt for kroppen. Man blir i bedre humør, og man venner seg veldig til maten. Barna mine liker etterhvert veldig mye av lavkarbomaten. Bounty, ostechips, mørk sjokolade. Men jeg skjønner at det er veldig hardt for et barn som ikke har noe valg. Håper derfor dere kan finne en erningsperson som er god på å prate med og oppmuntre barn.

Jeg har lest på lavkarbolegens sider nå, og han skriver at type 1-diabetikere alltid vil måtte ha insulin tilført. Og hvis jeg forstår riktig, så er det ikke anbefalt å ta mindre enn 10 enheter insulin i døgnet (hurtigvirkende), og det stemmer jo godt med et sunt kosthold slik jeg forstår "systemet".

Og slik fungerer vårt kosthold også.

Skrevet

Det vil alltid være noen som har det verre, uten at det gjør meg mer takknemlig. Beklageligvis er jeg ikke en så edel person.

Jeg er imponert over hvor positivt innstilt dere her inne er til sykdommer man må gjøre radikale forandringer for å leve med, og jeg skulle ønske mine barn var så positive til å aldri mer få spise de tingene de liker som andre barn tydeligvis er.

Jeg beklager at dette ble tolket som om jeg ikke forsto at dette var en vanskelig situasjon. Jeg forsøkte å være løsningsorientert og oppmuntrende. Det er jo helt klart enklere å gjøre noe med det praktiske enn det psykiske :)

Jeg tror også at de som svarte deg valgte å fokusere på det som det gikk an å gjøre noe med. Hvis du hadde skrevet et innlegg, som først og fremst handlet om sorgen, og ikke maten så tror jeg nok at du ville fått flere reflekterende svar. Men jeg tror det er for tidlig (for deg) å skulle ta imot så mange praktiske råd. Det er kanskje best å fokusere på det emosjonelle først.

Jeg tror også, at det ligger mye mer bak, sorgen og frustrasjonen enn vi så i innlegget, men jeg tok utgangspunkt i det du skrev. Noe mer om deres situasjon vet jeg jo ikke. Jeg vet jo heller ikke hvordan ditt barnet ditt har reagert på å få påvist cøliaki i tillegg til diabetes.

Jeg har selv matintoleranse og allergier. Jeg må kutte ut veldig mange matvarer, noe som gjør det utfordrende i forhold til matlaging. Det som gjør at jeg ofte kvier meg for å spise middag hos venner og bekjente, er ikke maten i seg selv, men all oppmerksomheten som følger med, ikke minst alle som synes _så_ synd på meg. Det er da jeg føler mest sorg og bitterhet i forhold til matproblemet. Jeg har også opplevd at venner og bekjente som har smakt min spesialmat, åpenlyst har kritisert den- fordi det ikke smakte som de var vant til. Da blir jeg veldig minnet på at jeg står utenfor matfellesskapet. Så vær litt oppmerksom på det, så du ikke overfører din sorg til barnet. Jeg har også andre familiemedlemmer med allergier, feks Cøliaki. Det blir litt tungvint i matveien, men etterhvert får en mere taket på det. Hos oss er det ikke et mål at alle skal spise det samme til middag. Vi lager ofte småretter, så vi kan plukke det vi har lyst på, og kan spise.

Det jeg ønsket å formidle , var at jeg tror dette vil gå bra med tid og stunder. De fleste problemer ordner seg, bare sorgen har lagt seg. men i mellomtiden, er en nok nødt til å søke hjelp hos helsepersonell, og kostholdsveiledere-

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...