Gjest fergo Skrevet 14. oktober 2001 Del Skrevet 14. oktober 2001 Jeg er 16 uker på vei, og har allerede begynt å merke kynnere. Det er ikke så veldig mye, stort sett bare i forbindelse med fysisk aktivitet, når jeg reiser meg fra en stol, gjør rent, går til butikken, handler ol. Det gir seg når jeg setter meg ned. Det er forsåvidt ikke noe særlig plagsomt, i og med at magen ikke er noe stor. Jeg lurer egentlig bare på om jeg skal begynne å ta forholdsregler allerede. Man hører jo stadig at man skal roe ned dersom man merker kynnere. Men i så fall vil jeg jo ikke få bevegd meg noe særlig...Etter å ha vært gjennom en meget tung periode, føler jeg endelig at overskudd og tiltakslyst er tilbake. Det jeg minst av alt har lyst til nå er å sette meg i sofaen. Samtidig ønsker jeg ikke å ha det slik som sist, da magen var en eneste stor hard klump, som gjorde at jeg gikk krokbøyd etter bare å ha bevegd meg noen meter. Jeg ble im. sykemeldt og hvilte mye, noe som roet ned livmoren. Jeg fødte ikke mer enn et par uker før termin. Kan man egentlig forebygge slike vedvarende og sterke kynnere senere i svangerskapet ved å ta det med ro når man begynner å merke kynnere? Og hvor rolig skal man eventuelt ta det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36934-tidlige-kynnere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Det viktigste når det gjelder kynnere, er å få klarhet i om de er av den "godartede" sorten, de som ikke gir modning av livmorhalsen og dermed utgjør en risiko i forh. til for tidlig fødsel. Hadde du i ditt forrige svangerskap kynnere som var så sterke at det var en slik fare, bør du nok prøve å ta det litt med ro hvis du nå føler at de er i ferd med å ta overhånd igjen. Man kan redusere kynnerne med medikamenter, men det gjøres ikke hvis man ikke mener at de er i sterkeste laget. Jeg synes du skal ta det opp med din lege om hva som er mest hensiktsmessig for deg. Sykemelding bør vurderes hvis du har en anstrengende jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36934-tidlige-kynnere/#findComment-140962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.