Gjest Sliten 73 modell Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Er i villrede hva jeg skal gjøre. Har det siste året vært plaget av slitenhet i perioder, siden jeg sluttet med p-implantat og ikke kan erstatte det med annen hormonell prevansjon, og dermed har fått tilbake normale mensblødninger. Har i flere år vært plaget med småblødninger mellom menstruasjonene, i varierende grad. I perioder bare noen dager uten, andre som de to siste syklusene, så og si fraværende. I det siste har jeg lagt merke til at det ser ut til at formen, slitenheten er mest intens etter mensen. Siden jeg ikke har småblød i mellom de to siste, lurer jeg på om mensblødningene mine er for store eller for fort unnagjort. Mensmengden tror jeg ikke er unormal, antall skift av bind/tamponger er vel som det var før (altså når jeg ikke har brukt hormonell prevensjon), men jeg gjør det unna på en maks to dager, hvor jeg må passe på som en smed for å ikke blø meg ut, selv med både bind og tampong. Mistenker altså at formen min påvirkes av mensblødningen. Har snakket med gynekologen som nå har satt meg opp til min andre conisering, de klarte ikke ta alt på den første, om at mensblødningene er plagsomme pga mengdene som kommer på kort tid. Han vil ikke svi av slimhinnene, det var for drastisk. Gynekologen for 4 år siden sa å svi bort slimhinne var løsningen på problemet med småblødningene, avgjørelsen om å gjøre livmora mi uegnet for graviditeter kom brått på, og det ble ikke gjort da. Nå er jeg 38 år og vet jeg ikke ønsker flere barn, og har en rygg som nok ikke vil takle det godt heller. På grunn av denne gynekologen tror jeg ikke coniseringa løser mitt problem med småblødninger helt. Noe jeg også har sagt til siste gynekologen, og i tillegg fortalt at jo mer jeg småblør, jo mindre blir mensen, harmonere dette med at problemet kun er i livmorhalsen der han påstår problemet ligger? Så nå lurer jeg på om jeg skal gjennomføre coniseringa om 14 dager, og evt få fulgt med blodprosenten, jernlagre fremover for så å behandle det problemet senere. Eller bør jeg avbestille timen, ta kontakt med en annen gynekolog (privatpraktiserende sannsynligvis) for å få en annens mening på småblødningsproblemet mitt og hva som bør gjøres. Conisering er kanskje nødvendig, men vil det evt kunne slås sammen med en evt ødeleggelse av slimhinner og slippe to rekonvalesenser... Jeg er lei av å være sliten og jeg er lei av å småblø. Jeg utelukker selvsagt ikke at slitenheten min kan komme av andre ting. Siden jeg ikke har sett en mulig sammenheng før nå, er jeg ikke fulgt opp i forhold til blodprosent/jernlagre. Har et par prøver der blodprosent er innafor normalen (12.8), men tatt når formen ikke er så verst, altså en stund etter mens, og jeg spiser jern. Spør her siden jeg ikke får time til fastlegen før jeg timen jeg har fått til conisering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369352-time-til-conisering-og-store-mensbl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Det var et langt brev, men jeg skal forsøke å oppsummere. Du har tilsynelatende to typer blødningsproblem. Menstruasjoner som er rikelige, men fort overstått samt tendens til mellomblødninger hvor det er anbefalt conisering. Jeg oppfatter dette som to ulike problemstillinger. Rikelige menstruasjonsblødninger kan reduseres med tabletter, Cyklokapron, som skal tas når blødningen er på det verste. En hormonspiral vil også redusere blødningene betydelig. P-pille kan også brukes, men er vel ikke så aktuell. Fjerning av livmorslmhinnen (brenning eller varmeballong) eller ’ablasjon’ er effektivt hvis det ikke er barneønske lenger. Med hensyn til melleomblødningene lyder som blødning fra ytre del av livmorhalsen, muligens fra det man betegner en ’ektopi’ (blodrik slimhinne på utsiden av livmorhalsen). Det behandles med laservaporisering, dvs overfladisk behandling. Konisering er etter min mening unødvendig drastisk. Hvis du har to steder (livmorhals og livmorlegeme) som gir blødningsproblem, var det kanskje en overveielse å fjerne hele livmoren og bli kvitt det en gang for alle? Man vil la eggstokkene stå igjen så du ikke kommer i overgangsalderen før tiden. Hvorfor sluttet du egentlig med implantat? Jeg håper du får hjelp, det er gode muligheter for å behandle deg. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369352-time-til-conisering-og-store-mensbl%C3%B8dninger/#findComment-3222966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
janneb Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Det var et langt brev, men jeg skal forsøke å oppsummere. Du har tilsynelatende to typer blødningsproblem. Menstruasjoner som er rikelige, men fort overstått samt tendens til mellomblødninger hvor det er anbefalt conisering. Jeg oppfatter dette som to ulike problemstillinger. Rikelige menstruasjonsblødninger kan reduseres med tabletter, Cyklokapron, som skal tas når blødningen er på det verste. En hormonspiral vil også redusere blødningene betydelig. P-pille kan også brukes, men er vel ikke så aktuell. Fjerning av livmorslmhinnen (brenning eller varmeballong) eller ’ablasjon’ er effektivt hvis det ikke er barneønske lenger. Med hensyn til melleomblødningene lyder som blødning fra ytre del av livmorhalsen, muligens fra det man betegner en ’ektopi’ (blodrik slimhinne på utsiden av livmorhalsen). Det behandles med laservaporisering, dvs overfladisk behandling. Konisering er etter min mening unødvendig drastisk. Hvis du har to steder (livmorhals og livmorlegeme) som gir blødningsproblem, var det kanskje en overveielse å fjerne hele livmoren og bli kvitt det en gang for alle? Man vil la eggstokkene stå igjen så du ikke kommer i overgangsalderen før tiden. Hvorfor sluttet du egentlig med implantat? Jeg håper du får hjelp, det er gode muligheter for å behandle deg. Vennlig hilsen Mette H Moen Implantatet sluttet jeg med fordi, det etterhvert viser seg at jeg tilhører en slekt med hjerte kar sykdommer, hvor problemene hos en del dukker opp i tidlig 50 årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369352-time-til-conisering-og-store-mensbl%C3%B8dninger/#findComment-3222972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
janneb Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Implantatet sluttet jeg med fordi, det etterhvert viser seg at jeg tilhører en slekt med hjerte kar sykdommer, hvor problemene hos en del dukker opp i tidlig 50 årene. Og jeg sluttet med hormonspiral før det fordi de mente spiralen var årsaken til småblødningene... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369352-time-til-conisering-og-store-mensbl%C3%B8dninger/#findComment-3222973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Implantatet sluttet jeg med fordi, det etterhvert viser seg at jeg tilhører en slekt med hjerte kar sykdommer, hvor problemene hos en del dukker opp i tidlig 50 årene. Implantat øker ikke risiko for blodpropp, det inneholder ikke østrogen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369352-time-til-conisering-og-store-mensbl%C3%B8dninger/#findComment-3231982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.