Gå til innhold

Prevensjon og bekkenleddsmerter

Anbefalte innlegg

Gjest ...XX...z

Hei! Jeg har siden sist fødsel for 7 mnd, hatt bekkenleddsymdrom som forverrer seg kraftig når jeg menstruasjon. Jeg begynte på Cerazett 6 uker etter fødsel, men denne prevensjonen gjorde at jeg fikk kraftige blødninger leenge, og jeg ble sliten og noe deprimert. (Har gått på cerazett før og da mistet jeg menstruasjonen og humøret var fint. ). Jeg sluttet med p-pillen, og blødningen stoppet og fødseldepresjonen ble bedre. Så, jeg lurer på følgende: 1. Jeg vet det er store forskjeller, men hvilken prevensjon passer for meg tror du. Jeg vil IKKE ha tilbake til depresjonen, og jeg vil IKKE ha eggløsning, da jeg tror dette kan bedre bekkenleddsmertene mine. Legen min sa at mange ble verre under menstruasjonen fordi kroppen gjorde seg på en måte klar for å kunne føde ( selvfølgelig i mindre grad enn når man er gravid), og hormoner gjør at bekkenet blir mer løst. Jeg fikk resept på P-sprøyte, men nå som jeg har lest om denne prevensjonen, så blir jeg usikker. 2. Selv om jeg hadde blødninger med Cerazette, så hadde jeg ikke eggløsning? Sånn at selv om jeg blør så betyr ikke det at jeg har menstrusjonhormonene i kroppen, og bekkensmertene blir verre? Altså. så lenge jeg har en prevensjon med bare gestagen, så har jeg ikke menstruasjon, selv om jeg blør? Skal jeg derfor heller prøve cerazett igjen, og håpe at humøret mitt ikke påvirkes, at det blir annerledes nå som syklusen min har blitt normal igjen. For med P-sprøyte så får man jo en dose for 3 mnd og kan ikke slutte dersom jeg blir verre. 4. Hvorfor får man egentlig små blødninger når man har prevensjon som hindre eggløsning? Hva er disse små blødningene, er den noen hormoner involvert (som relaxin?) Håper dette ikke ble for rotete, jeg lurer på en del, men jeg prøverå finne ut noe som kan lette bekkenleddsmertene mine, siden de påvirkes hormonelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369406-prevensjon-og-bekkenleddsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

V i vet ikke helt hvordan bekkenløsning oppstår, men det har noe med hormoner (østrogen og progesteron samt relaxin som produseres under graviditeten). Du kan unngå eggløsning med p-pille som inneholder østrogen og et kunstig progesteron=gestagen. Cerazette, p-stav og p-sprøyte inneholder bare gestagen, disse produkter stopper også eggløsningen. Etter eggløsning dannes progesteron som du vil unngå, men gestagen har en effekt som likner på progesteron, så da kan vinningen gå opp i spinningen. Hormonspiral inneholder et svakt gestagen med hovedsakelig lokal effekt, men muligens også uheldig effekt på bekkenet. Cerazette er et relativt svakt gestagen som kun delvis hemmer østrogens effekt på livmorslimhinnen, så kroppens østrogen stimulerer slimhinnen, men den avstøtes ikke som ved vanlig menstruasjon, og da blir det småblødning i stedet, men det gir seg gjerne etter hvert. Relaxin virker ikke inn på blødningene, det jeg vet. Hva med å prøve en svak p-pille og se hvordan det går? Eller også starte med Cerazette igjen? Det kan ha endret seg mht blødningsmønsteret. Det er bare å prøve seg fram. Som du sier er det litt skummelt å få p-sprøyte fordi det tar så lang tid før det er ute av kroppen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest ....xx..z

V i vet ikke helt hvordan bekkenløsning oppstår, men det har noe med hormoner (østrogen og progesteron samt relaxin som produseres under graviditeten). Du kan unngå eggløsning med p-pille som inneholder østrogen og et kunstig progesteron=gestagen. Cerazette, p-stav og p-sprøyte inneholder bare gestagen, disse produkter stopper også eggløsningen. Etter eggløsning dannes progesteron som du vil unngå, men gestagen har en effekt som likner på progesteron, så da kan vinningen gå opp i spinningen. Hormonspiral inneholder et svakt gestagen med hovedsakelig lokal effekt, men muligens også uheldig effekt på bekkenet. Cerazette er et relativt svakt gestagen som kun delvis hemmer østrogens effekt på livmorslimhinnen, så kroppens østrogen stimulerer slimhinnen, men den avstøtes ikke som ved vanlig menstruasjon, og da blir det småblødning i stedet, men det gir seg gjerne etter hvert. Relaxin virker ikke inn på blødningene, det jeg vet. Hva med å prøve en svak p-pille og se hvordan det går? Eller også starte med Cerazette igjen? Det kan ha endret seg mht blødningsmønsteret. Det er bare å prøve seg fram. Som du sier er det litt skummelt å få p-sprøyte fordi det tar så lang tid før det er ute av kroppen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takk for svar!

Så du mener det er progesteron jeg helst burde "unngå"?

Er det best å være uten prevensjon m tanke på bekkenleddssyndrom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...