Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 3 gangs gravid og har tidligere født 2 store barn.

Mitt magemål er nå veldig stort- større enn med de andre barna, og måles 5 uker lenger enn det jeg faktisk er på vei-er 31+2 uker på vei. Det jeg lurer på er om dette barnet også er stort- har hatt 2 ganske harde fødsler og vil av den grunn på forhånd vite om barnet forventes å bli stort.

Vet ikke om du kan svare meg, men når er det "best" å sjekke barnets antatte fødselesvekt- hvilken uke?

Min lege antar at det kan bli et stort barn igjen, da jeg har fått det 2 ganger tidligere, men jeg vil ikke bare anta- jeg vil vite slik at jeg har noe å forholde meg til mtp forestående fødselsforløp. Nevner at barnet jeg venter nå har en annen barnefar enn de 2 andre- som har samme far.

Har hørt at det er morkakens funksjon som bestemmer barnets vekst i magen og at barnets far ikke spiller noen rolle. Stemmer det?

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36943-gravid-stort-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ganske stor usikkerhet med å måle barnets størrelse ved ultralyd. Hvis det vil være avgjørende for forløsningsmetode (det er ganske visst ikke vanlig å utføre keisersnitt bare fordi barnet er stort!), så vil det være rimelig å gjøre det 36-37 uke.

Størrelse på barnets er genetiske bestemt, men vil også avhenge av andre faktorer som sykdommer hos mor i svangerskap (sukkersyke gir store barn) røyking og dårlig funksjon av morkake gir mindre barn). Fars størrelse spiller nok mindre rolle.

Lykke til med fødslen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36943-gravid-stort-barn/#findComment-141364
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...