Gjest TSATSA Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Hei. Jeg er ei jente på 28 år, og har en nydelig datter på 2 år med min kjære samboer. Jeg oppdaget i sommer en ertestor kul på livmortappen. Den gjør ikke vondt på noen måte. Den sitter på baksiden, altså vendt mot endetarmen og så og si helt ved åpningen i livmortappen. Jeg hadde også endel magevondt, så gikk til min fastlege med dette. Hun tittet på kulen og sa den så helt ufarlig ut,mente det var en cyste, men ville at en gynekolog skulle se på den. Samtidig ble jeg også henvist for vanskligheter med å bli gravid(noe jeg har vært igjennom tidligere for å få min datter) Jeg kom til gynekolog, og han tittet på kulen og forklarte at den var helt normal og at var en kjertel som produserte slim. Jeg slo meg til ro med det svaret, men kjenner i ettertid at det er mere jeg lurer på. Så han rett?? kanskje han så noe annet enn den kulen jeg mente??Er det normalt å ha en kul der? vil den gå bort igjen,? for den har ikke vært der tidligere, har nå hatt den der i minimun 3 mnd. Jeg er jo selvfølgelig livredd for kreft, og føler meg ikke helt beroliget etter denne timen i ettertid. Har aldri hørt om kjertler på livmortappen før som blir så store..... Magesmertene mine, som jeg beskrev som murringer og menssmerte, mente han kom av at jeg har sjelden menstruasjon(4 til 5 ganger i året) og derfor manglende eggløsnig. Så kroppen min jobber mye for å prøve å få til en eggløsning,og derfor får jeg disse murringene.Jeg ble satt på en pergotime kur ( slik jeg fikk min første datter) for å se om jeg blir gravid. Han mente også at jeg kunne ha PCOS eller PCO, og kjenner jeg blir så frustrert at å ikke få noen konkrete svar. Hadde det ikke vært bedre å finne grunnen til min sjeldne menstruasjon, og bare mene at magemurringene mine er kroppen som jobber? Eller syntes du det er en helt og ok konklusjon av han, og ikke viktig å utrede selve grunnen? Kan legge til at jeg har lavt stoffskifte, men går på medisiner for dette. Så det er normalt nå. Er noen få kg undervektig, 172 cm og veier 54 kg. Jobber med å øke vekten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369530-kul-p%C3%A5-livmortapp-og-manglende-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Det er meget vanlig med slike ’slimcyster’ på livmorhalsen. Hvis du Googler under ’nabothian cyst’ vil du få et bilde av en slik kjertel. Den forsvinner ikke av seg selv, men legen kan stikke hull på den så den tømmer seg. Det er imidlertid ikke nødvendig, de gir ikke plager av noen art og påviker ikke fruktbarheten. Det kan ikke utvikle seg til kreft. De murrende magesmerter med menstruasjonssmerter kan være tilstanden endometriose, en ufarlig tilstand med livmorslimhinne ’på feil plass’, for eksempel på bukhinnen. Smertene kan også være annet, for eksempel irritabel tarm. PCOS-diagnosen stille ved hormontesting og ultralyd, er det tatt blodprøve av deg? Hvis eggstokkene hadde de karateristiske småcyster, så er diagnosen egentlig sikker. Ved barneønske er behandlingen pergotime som du har fått. Så alt i alt synes jeg at du har fått en god utredning og behandling. Jeg håper det lykkes deg å bli gravid ganske snart, lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen PS ved evt endometriose, vil smertene vanligvis forsvinne noen måneder inne svangerskapet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369530-kul-p%C3%A5-livmortapp-og-manglende-eggl%C3%B8sning/#findComment-3225329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.