Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Ved min forrige fødsel måtte jeg ta keisersnitt pga misdannelse hos barnet. Nå er jeg gravid igjen og har i den forbindelse to spørsmål:

1.Hvor ofte skjer det "ulykker" under "normale" fødsler som kan relateres til tidligere keisersnitt?

2. Kan man få epiduralbetøvelse under fødselnår man tidligere har hatt keisersnitt? (mener å ha hørt at man ikke kan det), i så fall, hvorfor ikke?

Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36958-f%C3%B8dsel-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Har man hatt keisersnitt en gang, er det som oftest helt greit at man prøver å føde normal/vaginalt neste gang. Man må alltid være litt ekstra på vakt og ikke la kvinnen ligge for lenge med for sterke rier uten at det er framgang i fødselen. Det man er redd for er at livmoren skal revne der hvor arret etter keisersnittet ligger. Dette skjer imidlertid veldig sjelden, og man vet helt klart hva man skal se etter og hvordan man skal ta forholdsregler mot at dette skal skje.

Det er litt varierende hvorvidt man lar kvinner få epiduralbedøvelse i slike tilfeller. Dette er faktisk et emne som stadig blir diskutert, men min oppfatning er at det ikke er anbefalt å gi slik bedøvelse under fødsel når man har hatt keisersnitt tidligere.

Gjest picasso

Har man hatt keisersnitt en gang, er det som oftest helt greit at man prøver å føde normal/vaginalt neste gang. Man må alltid være litt ekstra på vakt og ikke la kvinnen ligge for lenge med for sterke rier uten at det er framgang i fødselen. Det man er redd for er at livmoren skal revne der hvor arret etter keisersnittet ligger. Dette skjer imidlertid veldig sjelden, og man vet helt klart hva man skal se etter og hvordan man skal ta forholdsregler mot at dette skal skje.

Det er litt varierende hvorvidt man lar kvinner få epiduralbedøvelse i slike tilfeller. Dette er faktisk et emne som stadig blir diskutert, men min oppfatning er at det ikke er anbefalt å gi slik bedøvelse under fødsel når man har hatt keisersnitt tidligere.

Jeg er ikke Trine Endsjø, men venninnen min fødte normalt etter keisersnitt, og fikk beskjed om at hun ikke kunne få epidural, fordi man da ofte får dårligere rier. Får man dårligere rier, kan det bli nødvendig med ristimulerende midler. Disse kan igjen gi problemer for keisersnittarret.

Nå fikk venninnen min epidural likevel, etter å ha hatt rier i ca. 60 timer. Det gikk bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...