Gjest Rastloes Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Hei Jeg skal foede i Frankrike og jeg maa innroemme at jeg har endel spraakproblemer. Jordmoren har sagt at jeg ikke kan trene lenger fordi livmorhalsen min er for trang. Hun sa at det kan foere til kontraksjoner. Jeg trodde en for aapen livmorhals ville foere til kontraksjoner, ikke en lukket en. Er det mulig aa faa en utdypning paa dette? Risiko ved for 'stram' livmorhals? Jeg kunne fortsatt drive vanngymnastikk og yoga, men ikke gange paa tredemoelle. Jeg har lyst til aa vite hvilke oevelser jeg kan gjoere og hvilke jeg boer absolutt avstaa. (Er det for eksempel farlig aa gaa til jobb? Kan jeg drive med lette vekter: 5-10 kg? Stepmaskin? stretching?). Jeg er 6 og 1/2 maaned paa vei. Ikke gravid trener jeg 4-5 ganger i uken, naa har jeg trent 2-3 ganger i uken. Jeg har ikke hatt noen kontraksjoner hittil og formen er ellers paa topp for tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36964-trening-ved-stram-livmorhals/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Det er ikke så lett å svare entydig på dette, i.o.m. at jeg faktisk ikke er helt klar over problemstillingen som din jordmor tydligvis har oppfattet. I prinsippet er det ingen grunn til at gravide som er vant til å trene ikke skal kunne fortsette med det, så lenge man tar hensyn til kroppens signaler og ikke gjør ting som gjør vondt/er ubehagelig. Jeg vet at de større treningssentrene har høygravide som trener både med vekter og i harde timer med kondisjonstrening. Dette går greit hvis man ikke har komplikasjoner i svangerskapet eller hvis man passer på å ikke presse seg for hardt. Du har tydeligvis meget god kondisjon og er sterk rent fysisk. Jeg kan ikke se at en livmorhals som er stram, skal kunne utgjøre noen risiko. Det er ingen grunn til at du skal være moden nedentil ennå. Det skjer med førstegangsfødende kun få uker eller dager før termin. Så lenge du ikke har vondt, hverken i bekkenet eller i livmoren, kan jeg ikke se at du skal legge store begrensninger på din fysiske aktivitet. Skyldes det språkproblemer at du ikke helt har forstått hva din jordmor mener, synes jeg du skal be om nøyere forklaring, kanskje med en som kan oversette for deg tilstede. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36964-trening-ved-stram-livmorhals/#findComment-140964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.