Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en tidligere frisk jente på 25 år. Jeg har et barn født i 2010 etter et normalt svangerskap. Vi prøver nå på nr. 2. Ble gravid på første forsøk i des. men endte i missed abortion oppdaget i uke 9. Fosteret ble målt til 7-8 uker. Hadde utskrapning og fikk mensen etter 6 uker. Ble gravid igjen med en gang men endte dessverre på nytt i missed abortion. I forkant av den andre aborten hadde jeg småblødninger og fostertet hadde hjerteaktivitet men frekvensen var lav og uregelmessig. Måtte ha 2 utskrapninger etter denne aborten. Hadde positive graviditetstester i ca 6 uker etterpå. Fikk mensen etter 8 uker men etter det har mensen og el uteblitt i 10 uker. Har fortsatt melkeleksje fra brystene og har vært plaget med uren hud etter den andre graviditeten. Var hos gyn for 10 dager siden. Han så da en eggstokk som "lå i dvale" og en litt forstørret eggstokk på andre siden med mange follikler på opptil 2cm. Tynn livmorlimhinne. Han mente det kunne se ut som om kroppen forsøker å få til eggløsning men muligens ble hindret av noe. Tok blodprøver med følgende resultat: TSH: 4.8 Fritt T4: 14 FSH: 5.3 LH:32 Prolactin: 660 Østradiol er det ikke kommet svar på. 5 dager etter jeg tok blodprøvene fikk jeg tempstigning som har holdt seg i 6 dager (ser ut som eggløsning ifølge tidligere tempkurver jeg har ført). Hva kan disse blodprøvene bety? Gyn er stengt i 3 uker og jeg er veldig engstelig etter å ha lest mye på nettet og div. forum. Når jeg har lest om post partum tyreoiditt kjenner jeg meg veldig igjen da jeg 6 mnd etter fødsel hadde en periode med vektnedgang, hjertebank, søvnvansker og skjelvinger som gikk over etter noen uker. Etter dette tilbake til normalvekt, fått tørr og flassete hud, og økende sliten til tross for at jeg nå sover hele natten og har en veldig rolig og grei unge som krever mindre enn da han var baby. Etter hva jeg har forstått bude ikke tsh være så høy ved graviditet og det kan øke faren for abort. Kan dette ha vært medvirkende årsak til abortene jeg har hatt selv om det er en beskjeden forhøyet tsh (har jo symptomer). Dersom jeg skulle bli gravid på denne syklusen burde jeg begynne på medisiner med en gang og dra til annen lege siden gyn er stengt? Sjangsen for graviditet er vel liten siden slimhinnen var tynn 4 dager før el? Hva kan gjøres med en tynn slimhinne? Hvordan er sjangsene mine for et vellykket svangerskap i framtiden? Er veldig urolig for ny abort eller at det skal være noe alvorlig galt som vil skape vansker for oss... Hva med de andre prøvesvarene? Kan jeg ha pcos f. eks? Er normalvektig og har ingen andre symptomer enn uren hud. Har hatt regelmessige sykluser på 32 dager siden jeg var 15. Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369712-hormoner-i-ubalanse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å vurdere blodprøven når det ikke foreligger svar på østradiol. LH-verdien kunne tyde på at prøven er tatt rett før eggløsning (stemmer også med eggsekk på 2 cm), og da vil østradiol også være høy. Den tynne slimhinne passer ikke helt med formodet høy østradiol. Det er østradiol som stimulerer slimhinnen, sammen med progesterom som dannes etter eggløsning. Under graviditet blir TSH litt lavere, men prøven er tatt mens du ikke var gravid, så da er den innen for det normale. Jeg tror ikke det har sammenhang med abortene. Postpartum tyreoiditt kan etterfølges av lavt stoff skifte (hypotyreose), men da skulle TSH være mye høyere. Fritt T-4 ligger i normalområdet.

Den høye LH passer ikke med PCOS som bare gir lett øking av LH. Prolaktin er tilsynelatende lett forhøyet (ulike laboratorier har forskjellige normalverdier) og kan muligens forklare melkesekresjonen. Prøven bør gjentas.

Du nevner medisiner som du bør starte med hvis du blir gravid. Det er ikke noen behandling for å hindre abort, hvis det ikke foreligger opplagt medisinsk tilstand som øker risiko for abort, og det synes ikke å være tilfelle med deg. Din sjanse for å lykkes med et nytt svangerskap er vel ca 85%. Det at du har et barn fra før, er et gunstig utgangspunkt.

Hvis du blir gravid, vil jeg råde deg til å få utført ultralyd ved uke 7 for å se at alt er bra.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369712-hormoner-i-ubalanse/#findComment-3227874
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...