Gå til innhold

Dårlig matlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Reservepappan

Hei Doktor Online. Jeg har blitt reservepappa til en gutt på straks 17 år. Han flyttet til meg for å gå på skole i vår by, kommer fra en familie bestående av mor og to år eldre søster. En trygg og fin liten familie fra vårt naboland i øst. Jeg er veldig bekymret for hans matlyst og spisevaner. Gutten er veldig tynn og spiser veldig dårlig, han har sjeldent eller aldri noen sultfølelese og kan gå veldig lenge uten mat. Hans far var også veldig slank og nesten 190 cm høy, hans mor sier også at hans far var veldig kresen i matveien og spiste dårlig. Når han får noe han liker så kan han spise relativt sett store mengder mat, men det er ikke ofte. Veldig glad i søtsaker men det prøver vi å begrense i størst mulig grad. Han er mye slapp og trøtt og når han spiser så kvikner han til. Han er plaget med en ustabil mage, om jeg kan kalle det det, mye vondt i magen, får lett mageknip. Han har vært hos skolelege på grunn av tilstanden med dårlig spising og fordi hans mor mente han var veldig sent utviklet men i det siste har han vokst i høyden betraktelig og er nå ca 170cm. Det har vært veldig mye mas og kjas rundt hans matvaner og spising så jeg ønsker å gå frem litt forsiktig og prøve andre metoder enn press for å få han til å komme på riktig spor. Han tar ikke noen vitaminpilller eller noe annet for å kompansere. Hva kan jeg gjøre og hva råder du oss til å gjøre? Hilsen reservepappan.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369714-d%C3%A5rlig-matlyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Dårlig matlyst kan ha mange årsaker blant annet arvelige faktorer. Det kan også være at han har en uoppdaget matvareintoleranse og det kan være fornuftig å ta blodprøver mht ernæringstatus inkludert jernlager og vitamin B12 og folat, samt sjekke mht cøliaki. Noen kan også ha nytte av en næringsdrikk av typen som brukes av idrettsutøvere, som kan tas etter mat og ikke i stedet for et måltid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/369714-d%C3%A5rlig-matlyst/#findComment-3227835
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...