Gjest 23 år gammel jente Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Hei! Jeg har vært plaget med magen i flere år. Det begynte med at jeg ofte hadde sure oppstøt som ikke ble noe særlig bedre med reseptfrie legemidler (Link, Pepciduo osv.). Plagene kunne komme helt uten videre, men oftest da jeg drakk alkohol eller spiste sjokolade. Flere ganger ble jeg så dårlig at jeg måtte kaste opp, eller det kom så mye magesyre opp i munnen at jeg måtte henge over do en stund og spytte det ut. Fikk tips om å drikke melk ved sure oppstøt, men det gjorde bare vondt verre. For 1,5 år siden testet jeg meg for melkeintoleranse, men melkesukker-belastningen viste normal stigning i blodsukker. Tok også gastroskopi for 1, 5 år siden som viste normale funn i magesekk og tynntarm, men i begynnelsen av tolvfingertarmen ble det antydet betennelse (i følge papirene). I skrivet jeg fikk fra legen står det at det er noe uklart hva denne betennelsen dreier seg om og om årsak. Da jeg var til konsultasjon sa legen også at jeg hadde betennelse i spiserøret og slakk lukkemuskel. Den såkalte magesårbakterien ble ikke påvist. Legen skrev ut Omeprazol til meg som jeg skulle forsøke "noe over tid". Gikk på medisinen sammenhengende til i mars i år da jeg var på en reise i Asia. Hadde mye sure oppstøt der, og ble plutselig veldig syk med oppkast og påfølgende konstant diare i en uke til jeg kom meg på sykehus og fikk antibiotika. Kastet opp første pillekur, og ble så lagt inn på sykehus og fikk intravenøst med antibiotika. Ble frisk etter dette, men følte meg slapp en stund etterpå. Legen sa at det enten var kolera eller e-coli. Han klarte ikke å bestemme seg helt.. I denne perioden sluttet jeg med Omeprazol da jeg leste at det kunne hemme magesyreproduksjonen så mye at man ble mer mottakelig for fremmede bakterier. Begynte på igjen da jeg kom hjem til Norge da jeg fikk oppstøts-tendenser igjen. Etter å ha lest litt på nett i sommer om Omeprazol bestemte jeg meg for å prøve å klare meg uten dem igjen da en forsker uttalte seg om at det kunne være kreftfremkallende over lengre tids bruk. Jeg vet nå at jeg må holde meg borte fra øl, rødvin, hvitvin, konjakk, baileys shotter og sjokolade, og har derfor ikke hatt noe særlig refluks-problemer siden jeg sluttet. Men de siste ukene har jeg hatt mye vondt i magen. Kommer helt plutselig og går over etter jeg har vært på do (har diare hver eneste gang). Våkner hver morgen av at jeg må springe på do, og må stort sett på do etter hvert måltid. Har avføring ca fem ganger om dagen, og den er enten brun som gjørme, eksploderer i små biter eller er grønnaktig, svart eller gul med slim i. Et par ganger har jeg hatt blod i avføringen det siste halvåret (med lang tids mellomrom). Synes dette virker ganske unormalt, og bekymrer meg mye for at jeg har kreft eller må få utlagt tarm? Hadde ofte løs og liknende avføring da jeg gikk på Omeprazol også, men ikke så ofte eller med magesmerter. Kan ikke huske sist jeg hadde normal, fast avføring, og hard mage har jeg ikke hatt siden jeg var barn. Er dette normalt? Og hva skyldes alle disse mageproblemene egentlig? Leste at man kunne få diare av å være stresset, men det er jeg ikke (bortsett fra i det siste da jeg har begynt å tenke på kreft). Fastlegen min har henvist meg til spesialist igjen, men ventetiden er lang.. Kan mageproblemene jeg har nå skyldes at jeg var syk i Asia, eller er det en betennelse eller kreft? Får også veldig vondt i magen av å drikke alkohol. Det eneste jeg kunne drikke uten å få sure oppstøt da jeg gikk på Omeprazol var cider og sprit, men nå får jeg fryktelig vondt i magen av å drikke det også. Gjør så vondt at det kjennes ut som om hele kroppen har vondt (selv i musklene). Jeg drikker sjelden alkohol (kanskje 1 gang annen hver uke), men nå har jeg sluttet helt på grunn av smertene og oppstøtene. Opplever at dette har blitt et sosialt handicap, og skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre med det? Hadde vært greit å kunne ta seg et glass innimellom. Hvorfor får jeg så vondt? Er det mulig å være allergisk mot alkohol? Husker at jeg kunne få slike smerter før jeg begynte på Omeprazol også, men det var sjeldent. Er litt redd for å begynne på Omeprazol o.l. igjen, så lurer også på om det er verdt å prøve alternativ medisin som f.eks. homeopati mot sure oppstøt og diare? Kan også nevne at jeg har eksem, selv om jeg ikke tror det har noen sammenheng med de andre plagene. Kan mageproblemene eventuelt skyldes cøliaki? Dette har jeg ikke testet meg for. Håper du kan hjelpe meg med et godt og utfyllende svar, for jeg har begynt å bekymre meg mye for hva som feiler meg. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369796-mageproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelpmeg91 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Har du testet deg for gallestein? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369796-mageproblemer/#findComment-3227741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Det er vanskelig å si eksakt hva dette kan være, men det kan dreie seg om matvarereaksjoner som ikke skyldes laktose (melkesukker) som ikke finnes i alkohol. Derimot kan vin inneholde såkalte biogene aminer, blant annet histamin, som enkelte tåler dårlig. Bailys og melk inneholder også proteiner, for eksempel casein, som enkelte kan reagere på. Jeg vil anbefale at du tar en utvidet sjekk mht matvareallergi eller intoleranse. Omeprazol er vanligvis en god medisin som man kan bruke uten store bekymringer og den økte kreftfaren er i verste fall liten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369796-mageproblemer/#findComment-3227833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Du bør ihvertfall sjekke deg for cøliaki ja - det er en enkel blodprøve (selv om den kan gi et falskt negativt svar). Du sier at biopsien viste betennelse i tolvfingertarmen - da tenker jeg cøliaki - sjekket de tarmtottene? Men ikke sikkert at det hadde slått skikkelig ut på det tidspunktet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369796-mageproblemer/#findComment-3228464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Du bør ihvertfall sjekke deg for cøliaki ja - det er en enkel blodprøve (selv om den kan gi et falskt negativt svar). Du sier at biopsien viste betennelse i tolvfingertarmen - da tenker jeg cøliaki - sjekket de tarmtottene? Men ikke sikkert at det hadde slått skikkelig ut på det tidspunktet Takk for svar, det setter jeg pris på! Da får jeg ta det opp med legen og ta noen tester 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369796-mageproblemer/#findComment-3228491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.