Gå til innhold

Hos mor eller far? Rettsak

Gjest frustretnå

Anbefalte innlegg

Gjest frustretnå

Vet ikke om dette er rett forum, men må bare fortelle hvor dårlig rettsystemet er her i landet eller om andre har hørt om liknende tilfeller.

Min søster ble skilt for mange år siden. Barnet har bodd hos mor og far annenhver uke.

Barnet ville i våres flytte til far for der ble det ikke stilt noen krav. spiller x-box med far til lang på natt, gatekjøkkenmat og sjelden på skolen.

Etter rettssak og moren var utslitt av å krangle og kjempe sa hun barnet kunne bo hos far hvis det var det det ønsket. (maset bare om å være hos far når h*n var hos mor)

Far innrømmet i retten at han ikke orket ta seg av barnet selv på aktiviteter o.l men skulle ansette en som skulle ta med barnet på dette.

Barnet er 11 år og ingen venner.

Mor har veldig dårlig økonomi, men måtte betale mange tusen for denne rettsaken.

Hun tjener for mye til å få fri rettshjelp, men har likevel ikke mye å rutte med.

nå er hun snart personlig konkurs for hun klarer ikke betale advokaten pengene hun skylder.

Barnet byttet skole nå i august som var nærmere far.

Rektor ringte nå mor og sa at barnet har nesten ikke vært på skolen.

Barnet sier nå h*n vil flytte tilbake til mor og bytte tilbake skole.

Da må moren ha en ny rettsak som hun ikke har penger til!

Det er helt utrolig hvordan dette fungerer. nå må hun bare se på at barnet hennes går til grunne for at hun ikke har penger til å få barnet tilbake.

Hun har snakket med barnevernet og bup, men det må gjennom rettsystemet igjen.

Kanskje hun må slutte å jobbe for å få fri rettshjelp.

Har dere hørt om noe lignende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må hun ha en ny rettssak for at barnet skal flytte tilbake? Far er vel ikke idømt omsorgen og mor fradømt den? Dersom foreldrene er enige (du sier ikke noe om hva far mener om at barnet vil tilbake til mor igjen) kan vel barnet flytte fritt mellom foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frustretnå

Hvorfor må hun ha en ny rettssak for at barnet skal flytte tilbake? Far er vel ikke idømt omsorgen og mor fradømt den? Dersom foreldrene er enige (du sier ikke noe om hva far mener om at barnet vil tilbake til mor igjen) kan vel barnet flytte fritt mellom foreldrene?

Far har nå hovedomsorgen.

Barnet har vært hos mor i helgene.

Far sier ikke stort. Spiller hele natten og sover hele dagen.

en ny rettsak må til for at barnet skal flytte tilbake til mor og bytte tilbake til gamle skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble foreldrene idømt å dele saksomkostninger eller tapte mor saken og ble idømt å dekke saksomkostninger alene? Hva sier far nå, syns han det er ok at barnet flytter til mor? Ønsker de å gå tilbake til 50/ 50 eller ønsker mor at barnet nå skal være mer (kun?) hos henne? Er barnet over 12 år nå, og skal bli hørt? Jeg tror jeg ville anbefale mor å ta kontakt med familievernkontoret og få råd der. Dersom det er uenighet og hun vurderer å trekke saken for retten må hun være forberedt på å tape og bli idømt saksomkostninger på nytt. Kunne konfliktrådet være til hjelp istedefor en evt ny rettsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frustretnå

Far vil ha barnet boende hos seg. Så da hun gjennom en rettsak for å få barnet 'tilbake'.

det er jo utrolig at hun må betale masse penger for dette når det ikke fungerer hos far.

Hun skulle ikke gitt etter i den første rettsaken.

De hadde hatt mange timer med en sakkyndig som sa at barnet kunne bo hos far selv om ingenting fungerte som det skulle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frustretnå

Ble foreldrene idømt å dele saksomkostninger eller tapte mor saken og ble idømt å dekke saksomkostninger alene? Hva sier far nå, syns han det er ok at barnet flytter til mor? Ønsker de å gå tilbake til 50/ 50 eller ønsker mor at barnet nå skal være mer (kun?) hos henne? Er barnet over 12 år nå, og skal bli hørt? Jeg tror jeg ville anbefale mor å ta kontakt med familievernkontoret og få råd der. Dersom det er uenighet og hun vurderer å trekke saken for retten må hun være forberedt på å tape og bli idømt saksomkostninger på nytt. Kunne konfliktrådet være til hjelp istedefor en evt ny rettsak?

Ved forrige rettsak gikk de til enighet. Mor orket ikke mere krangling og sønnen ble hørt selv om han var 11. Hun håpet ting skulle bedre seg hos far når han hadde fullt ansvar for barnet.

Nå vil ikke far at barnet skal tilbake til mor selv om det ønsker det.

hun har vært i kontakt med alle innstanser.

Hun må gå rettens vei for å få barnet tilbake, men eier ikke penger til dette.

for hver dag som går mister barnet skolegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frustretnå

Moren vil ha barnet på hverdagen slik at hun kan følge opp skolegangen. Far sover hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren vil ha barnet på hverdagen slik at hun kan følge opp skolegangen. Far sover hele dagen.

Alle barn som er bosatt i Norge, har rett og plikt til grunnskoleopplæring, og dersom far ikke overholder sitt ansvar for å få barnet på skolen skal barnevernet og fylkesmannen kobles inn. Her kan du lese mer om dette: http://fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=2198&amid=3521869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far vil ha barnet boende hos seg. Så da hun gjennom en rettsak for å få barnet 'tilbake'.

det er jo utrolig at hun må betale masse penger for dette når det ikke fungerer hos far.

Hun skulle ikke gitt etter i den første rettsaken.

De hadde hatt mange timer med en sakkyndig som sa at barnet kunne bo hos far selv om ingenting fungerte som det skulle der.

Bare en ting: Jeg håper mor ikke er opptatt av at dette vil koste penger, men av livskvaliteten til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du forteller under her, ville jeg startet med å prioritere en time hos en dyktig advokat for å få fullstendig overblikk over situasjonen.

Dernest ville jeg vurdert å kontakte barnevernet.

Om dette er på østlandet, kan jeg anbefale en svært dyktig advokat på feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en ting: Jeg håper mor ikke er opptatt av at dette vil koste penger, men av livskvaliteten til barnet.

'' Jeg håper mor ikke er opptatt av at dette vil koste penger, men av livskvaliteten til barnet.

''

Slik jeg ser det er det jo ikke manglende vilje hos mor, men manglende økonomi. Er det tomt så er det tomt. Man kan ikke trylle frem penger. Rettsaker med advokater er dyrt, nytter ikke å si til advokaten at han skal få pengene sine i rater over fem år, heller liksom. Kjenner en far hvor omsorgen var 50/50, og han var en fantastisk far. Mor ville ha omsorgen alene, og ifølge en gammel forstokket dommer "var det nok best å bo hos mor". Far tapte og satt igjen med 70 000 i regninger til advokat og saksomkostninger. Han har ikke råd til å gå en ny runde. Han har tilomgmed lånt penger på huset. Har han ikke noe sted å bo får han ikke ha barnet i det hele tatt. Økonomi har veldig mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Jeg håper mor ikke er opptatt av at dette vil koste penger, men av livskvaliteten til barnet.

''

Slik jeg ser det er det jo ikke manglende vilje hos mor, men manglende økonomi. Er det tomt så er det tomt. Man kan ikke trylle frem penger. Rettsaker med advokater er dyrt, nytter ikke å si til advokaten at han skal få pengene sine i rater over fem år, heller liksom. Kjenner en far hvor omsorgen var 50/50, og han var en fantastisk far. Mor ville ha omsorgen alene, og ifølge en gammel forstokket dommer "var det nok best å bo hos mor". Far tapte og satt igjen med 70 000 i regninger til advokat og saksomkostninger. Han har ikke råd til å gå en ny runde. Han har tilomgmed lånt penger på huset. Har han ikke noe sted å bo får han ikke ha barnet i det hele tatt. Økonomi har veldig mye med saken å gjøre.

Jeg har forståelse for at økonomi kan begrense ens handlingsrom, men samtidig er det som regel mulig å gjøre noen grep for å frigjøre penger for veldig mange. Det å snakke med banken og forlenge lånetiden til 30 år er ett alternativ, det å øke boliglån for å betale evt kredittkortgjeld en annen, det å selge evt bil en tredje, det å betale advokat ved å øke boliglån en fjerde. Jeg kjenner ikke morens økonomiske situasjon ut over at jeg vet at hun tjener over 250' som er grensen for fri rettshjelp, så dette bør hun diskutere med banken.

Poenget mitt er imidlertid at situasjonen er så alvorlig at jeg ville fokusert på hvordan jeg kunne bidra til å endre den. Det er tross alt snakk om et barn på 11 (!) som ikke får omsorg og nødvendig grensesetting, og som ikke møter på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frustretnå

Jeg har forståelse for at økonomi kan begrense ens handlingsrom, men samtidig er det som regel mulig å gjøre noen grep for å frigjøre penger for veldig mange. Det å snakke med banken og forlenge lånetiden til 30 år er ett alternativ, det å øke boliglån for å betale evt kredittkortgjeld en annen, det å selge evt bil en tredje, det å betale advokat ved å øke boliglån en fjerde. Jeg kjenner ikke morens økonomiske situasjon ut over at jeg vet at hun tjener over 250' som er grensen for fri rettshjelp, så dette bør hun diskutere med banken.

Poenget mitt er imidlertid at situasjonen er så alvorlig at jeg ville fokusert på hvordan jeg kunne bidra til å endre den. Det er tross alt snakk om et barn på 11 (!) som ikke får omsorg og nødvendig grensesetting, og som ikke møter på skolen.

Moren har ikke penger til bil.

Leiligheten har maks lån.

Mor skylder fortsatt advokaten fra den forrige rettsaken penger.

Hun er snart personlig konkurs. Det finnes ingen sted å hente penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frustretnå

Ut fra det du forteller under her, ville jeg startet med å prioritere en time hos en dyktig advokat for å få fullstendig overblikk over situasjonen.

Dernest ville jeg vurdert å kontakte barnevernet.

Om dette er på østlandet, kan jeg anbefale en svært dyktig advokat på feltet.

Hva er navnet på denne advokaten?

Husker ikke hva hun forrige heter, men hun var ikke flink. Satt seg ikke inn i saken i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har de nødvendige pengene, blir man selvsagt ganske opptatt av hva det koster.

Rettsvesenet har kostnadsrammer som svekker rettssikkerheten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har undervisningsplikt.

Om denne ikke overhodes brude det absolutt være en barneverssak.

Hva sier rektor om dette? Hvilke maktmidler kan skolen koble inn? Hva ville skjedd om mor og far bodde sammen og ikke fikk barnet på skolen og heller ikke drev et godkjent hjemmeundervisningsopplegg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er pengelens kan det være en ide å søke råd hos Jurk(Juridisk rådgivning for kvinner) eller Juss-buss. Kanskje kan de bistå videre i saken. Iallfall kan de si noe om hva som er mulig å få til juridisk og økonomisk.

Jeg har ikke adressene her, men søk på "Jurk" og "Juss-buss".

Det er også gratis juridisk rådgivning i de fleste kommuner, gjerne en gang i måneden. Man får da ca 15-30 minutter. Man må bestille time. Kommunen bør ha info om dette på sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da undervisningsplikt i Norge. Er det virkelig slik at ingen instanser tar tak i saken når barnet ikke kommer på skolen? Kan mor starte med å ta kontakt med skolen og snakke med kontaktlærer og rektor og legge fram problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne ta kontakt med nærmeste familievernkontor. Innkall til meklingsmøte med overtakelse av daglig omsorg som tema. Få skolen til å skrive en bekreftelse på svikt i oppfølging og hvordan dette har endret seg etter at far overtok daglig omsorg. Be mekler snakke med barnet - er barnet fast bestemt på at h*n vil tilbake til mor - så vil mest sannsynlig mekler fortelle far at han har lite å stille opp med i en rettsak og råde han til å overdra daglig omsorgen til mor.

Nekter han det, så bør både skole og mor sende bekymringsmelding til barnevernet (ikke for å true, men rett og slett fordi forholdene_ER_bekymringsverdig). Barnevernet har ingen lovhjemmel for å "fordele" barn mellom foreldrene, men det er mulig far synes det er såpass ubehagelig med en undersøkelsessak over seg at han kommer til fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...