Gjest nysgjerrigperen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hei! Jeg og min kone har prøvd å bli gravide. Etter en undersøkelse på sykehus i forkant av et IVF forsøk så ble det oppdaget hyperendometrial hyperplasi. Det ble anbefalt at dette ble behandlet med medikamentet Provera. Av det jeg ser så finnes det ikke noen behandling av tilstanden bare medikamenter som kan dempe symptomene. Stemmer det? Og hva slags effekt vil medikamentet Provera gi? Vil dette hjelpe i forhold til å bli gravid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369830-behandling-av-endometriose-med-tanke-p%C3%A5-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Endometriehyperplasi (som er den vanligste betegnelse) er en forandring av livmorslimhinnen som vanligvis oppstår når det ikke har vært eggløsning, men er god produksjon av hormonet østrogen som stimulerer slimhinnen til vekst ved celledeling. Etter eggløsning produseres hormonet progesteron som stopper veksten av slimhinnen og i stedet utvikler kjertler med slim som kan gi en god grobunn for morkaken ved evt graviditet. Feilen ligger altså ikke i slimhinnen i livmoren, men i de hormoner som dannes i eggstokken. Provera er en erstatning for progesteron, det gis i 10-14 dager hver måned. Når behandlingen stopper, avstøtes slimhinnen og en ny kan bygges opp. Nå har jeg ingen opplysninger om din kones alder, menstruasjonssyklus eller evt tidligere graviditeter, om det kan være mistanke om tilstanden PCOS hvor eggløsningen ofte svikter. Provera hjelper i seg selv ikke til graviditet, men ordner opp i livmorslimhinnen. Hvis det er eggløsningen som svikter, så kan det være aktuelt å gi tabletter evt sprøyter. Men først bør slimhinnen bli normalisert. Vennlig hilsen Mette H Moen PS du kan gjerne legge inn flere opplysninger, så kan jeg kanskje utdype mitt svar. Bruk vanlig forum, så skal du ikke betale ekstra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369830-behandling-av-endometriose-med-tanke-p%C3%A5-graviditet/#findComment-3228071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Endometriehyperplasi (som er den vanligste betegnelse) er en forandring av livmorslimhinnen som vanligvis oppstår når det ikke har vært eggløsning, men er god produksjon av hormonet østrogen som stimulerer slimhinnen til vekst ved celledeling. Etter eggløsning produseres hormonet progesteron som stopper veksten av slimhinnen og i stedet utvikler kjertler med slim som kan gi en god grobunn for morkaken ved evt graviditet. Feilen ligger altså ikke i slimhinnen i livmoren, men i de hormoner som dannes i eggstokken. Provera er en erstatning for progesteron, det gis i 10-14 dager hver måned. Når behandlingen stopper, avstøtes slimhinnen og en ny kan bygges opp. Nå har jeg ingen opplysninger om din kones alder, menstruasjonssyklus eller evt tidligere graviditeter, om det kan være mistanke om tilstanden PCOS hvor eggløsningen ofte svikter. Provera hjelper i seg selv ikke til graviditet, men ordner opp i livmorslimhinnen. Hvis det er eggløsningen som svikter, så kan det være aktuelt å gi tabletter evt sprøyter. Men først bør slimhinnen bli normalisert. Vennlig hilsen Mette H Moen PS du kan gjerne legge inn flere opplysninger, så kan jeg kanskje utdype mitt svar. Bruk vanlig forum, så skal du ikke betale ekstra Min kone er 40 år og har ikke vært gravid tidligere. Menstruasjon syklusen er variende, men slik jeg forstår det så er den på 26-27 dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369830-behandling-av-endometriose-med-tanke-p%C3%A5-graviditet/#findComment-3228313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Min kone er 40 år og har ikke vært gravid tidligere. Menstruasjon syklusen er variende, men slik jeg forstår det så er den på 26-27 dager. Du har skrevet endometriose i overskriften, ser jeg nå, men endometriehyperplasi har ikke noe med det å gjøre, sistnevnte tilstand er inne i livmoren, endometriose er livmorslimhinne som er feilplassert uten for livmorhulen. Med 40 år er det ingen tid å spilde, så ta kontakt med et senter for barnløshet for beste og raskeste utredning og oppfølging. Det er mitt råd. Lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369830-behandling-av-endometriose-med-tanke-p%C3%A5-graviditet/#findComment-3230992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Du har skrevet endometriose i overskriften, ser jeg nå, men endometriehyperplasi har ikke noe med det å gjøre, sistnevnte tilstand er inne i livmoren, endometriose er livmorslimhinne som er feilplassert uten for livmorhulen. Med 40 år er det ingen tid å spilde, så ta kontakt med et senter for barnløshet for beste og raskeste utredning og oppfølging. Det er mitt råd. Lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen Hei! Hvem kan mest om emne endometriosehyperplasi? Er det noen fagmiljøer som er veldig flinke på dette området? Vi er i kontakt med en IVF klnikk for behandling av barnløshet nå. Fått beskjed om å vente til behandlingen med Provera er over 2-3 måneder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369830-behandling-av-endometriose-med-tanke-p%C3%A5-graviditet/#findComment-3236810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hei! Hvem kan mest om emne endometriosehyperplasi? Er det noen fagmiljøer som er veldig flinke på dette området? Vi er i kontakt med en IVF klnikk for behandling av barnløshet nå. Fått beskjed om å vente til behandlingen med Provera er over 2-3 måneder. Endometriehyperplasi er en tislstand som alle gynekologer har erfaring med å behandle. Det er gitt råd om Provera og det er den behandling man gir for å normalisere endometriet (= slimhinnen i livmoren). Etter tre måneder kan det være aktuelt med ny prøve for å se om forholdene er blitt normale. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369830-behandling-av-endometriose-med-tanke-p%C3%A5-graviditet/#findComment-3254676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.