Gjest Mette3 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Vi har en datter på 17 år som er satt på p-pillen Diane av sin hudlege pga. acnehud. Pillen har hjulpet godt mot hennes hudproblemer, men vi mistenker at den ligger bak hennes vektøkning det siste året. Hun begynte sakte men sikkert å legge på seg etter at hun begynte med pillen. Hun spiser svært sunt og trener mye, men har nå gått til dels mye opp i vekt til hennes store fortvilelse. Vi har tatt dette opp med hennes hudlege, men hun kjenner ikke til dette problemet og bekrefter bare at dette ikke er dokumentert. Vi har foreslått for vår datter å kutte ut p-pillen, men hun var så plaget av acnehud før at det ønsker hun ikke. Det står dermed mellom to onder - hudproblemer eller overvekt. Har vi tuklet med hormonene, slik at hun går opp i vekt? Er det andre p-piller som evt kan hjelpe mot kviser ? Noen som kan hjelpe oss med råd her ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369876-p-piller-kontra-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Generelt sett fører p-piller inkl. Diane ikke til vektøking, men likevel er vektøking beskrevet som bivirkning ved alle p-piller. All hormonbehandling kan påvirke vekten, på samme måte som en graviditet kan medføre stor vektøking hos enkelte. Akne har tendens til å gå over med tiden. Du forteller ikke hvor lenge hun har brukt pillen. Jeg vil foreslå at hun bytter til en ’svakere’ pille som også virker mot akne, for eksempel Yasmin, Yaz eller Yasminelle. De har en liten vanndrivende effekt. Nå Diane har hatt sin virkning, kan nevnte piller sikkert holde huden i skjakk. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369876-p-piller-kontra-overvekt/#findComment-3228508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mette3 Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Generelt sett fører p-piller inkl. Diane ikke til vektøking, men likevel er vektøking beskrevet som bivirkning ved alle p-piller. All hormonbehandling kan påvirke vekten, på samme måte som en graviditet kan medføre stor vektøking hos enkelte. Akne har tendens til å gå over med tiden. Du forteller ikke hvor lenge hun har brukt pillen. Jeg vil foreslå at hun bytter til en ’svakere’ pille som også virker mot akne, for eksempel Yasmin, Yaz eller Yasminelle. De har en liten vanndrivende effekt. Nå Diane har hatt sin virkning, kan nevnte piller sikkert holde huden i skjakk. Vennlig hilsen Mette H Moen Hun har gått på pillen siden juni 2010 - mao litt over ett år. Ganske nøyaktig på samme tid begynte vektøktningen. Hun spiser svært lite for å prøve å gå ned i vekt - og trener regelmessig og hardt - men vekten står bom stille. Hadde jeg sett henne i bikini på stranden ville jeg syntes hun var i godt hold. Både fysisk og psykisk går dette inn på henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369876-p-piller-kontra-overvekt/#findComment-3228672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hun har gått på pillen siden juni 2010 - mao litt over ett år. Ganske nøyaktig på samme tid begynte vektøktningen. Hun spiser svært lite for å prøve å gå ned i vekt - og trener regelmessig og hardt - men vekten står bom stille. Hadde jeg sett henne i bikini på stranden ville jeg syntes hun var i godt hold. Både fysisk og psykisk går dette inn på henne. Det er ikke uvanlig, uansett hva legene sier. Det kan hjelpe å bytte pilletype. Det er individuelt hva slags bivirkninger man får (hudforandringer, humørsvingninger, vektøkning), så hun må nesten prøve seg fram litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369876-p-piller-kontra-overvekt/#findComment-3228723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Det er ikke uvanlig, uansett hva legene sier. Det kan hjelpe å bytte pilletype. Det er individuelt hva slags bivirkninger man får (hudforandringer, humørsvingninger, vektøkning), så hun må nesten prøve seg fram litt. Ok - takk for råd om bytte av p-pille. Det tenkte vi ikke på. Det som imidlertid er det mest skremmende med dette her - er at det har gått sterkt ut over selvfølelsen hennes. Når legen sier at det ikke kan være p-pillens skyld at hun har gått opp i vekt, indikerer hun mao at det er "pasientens" skyld. Mao - hun som hadde kontroll før - greier nå ikke lenger å holde vekten - mens venninnene greier det. Dette har ført til en depressiv periode - hun burer seg inne - går kun på trening - og har til og med snakket om selvmord! Hva er poenget med livet når jeg ikke engang greier å holde vekten når jeg gjør alt riktig, sier hun. Leger - dette er alvorlig !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/369876-p-piller-kontra-overvekt/#findComment-3229338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.