Gå til innhold

Jernmangel skadelig for fosteret?

Anbefalte innlegg

Er gravid i uke 33, og har i lenge tid vært sykelig slapp, svimmel, hjerteklapp og generelt uvel. Nylig ble det påvist litt lite jern (10), og etter å ha begynt med jerntilskudd er jeg nå frisk og rask igjen.

Nå lurer jeg på om jernmangel kan være skadelig for barnet på noen måte? Tenker på at det har innvirkning på transport av osygen, og om det kan være noen økt risiko for hjerneskade, f. eks, som følge av dette?

Bør nevne at grunnen til at det tok så lang tid før jernmangelen ble oppdaget, er at både legen min og jeg gikk ut fra at det var et tilbakefall av TWAR; det hadde jeg nemlig helt i begynnelsen av svangerskapet. Hva vet dere forøvrig om evt. risikomomenter TWAR/graviditet? Det har jo med blodet å gjøre, begge deler.... og legen min har ikke kunnet gi meg noe egentlig svar på om det kan være farlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37007-jernmangel-skadelig-for-fosteret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Når det gjelder det siste, TWAR-virus, så kan jeg dessverre ikke gi deg noe vettugt svar. Synes du skal be legen din undersøke litt nøyere hva dette kan innebære for barnet ditt. Du kan evt. prøve å spørre for forum for gynekologi eller barnesykdommer, evt. infeksjonssykdommer.

Hvis du har hatt en hb-verdi på 10, så sier ikke detnødvendigvis så mye om blodets evne til å frakte surstoffet. Blodlager-verdien (serum ferritin) betyr nesten mer. Hb-verdien kan være falskt både forhøyet og lavt på bakgrunn av forandringene som skjer i blodomløpet i svangerskapet. Hvis du hadde glede av jerntilskudd er nok det et tegn på at du trengte det. Det står ikke beskrevet noe sted at svak jernmangel, slik du evt. har hatt, kan utgjøre noen som helst risiko for barnet. At du har følt deg svimmel, slapp og uvel, er noe du har lidd mer under enn barnet. Den har nok fått det den trenger. Dessuten er de symptomene du beskriver, noe som er relativt vanlig å oppleve i svangerskapet, uten at man kun kan knytte det til hb-verdien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...