Gjest i mitt 51 år Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Kvinne. Blir 51 år i desember. På forsommeren hadde jeg litt uregelmessige småblødninger og legen ville sende meg til ultralyd som er rutinesjekk på at alt var i orden. Var der i dag og fikk jeg vite at jeg hadde cyste på en av eggstokkene. Er usikker på hvor stor den var , enten var det 4X4 mm eller 40X40mm??? Jeg måtte også ta en blodprøve for å sjekke noen verdier? Hva er dette for verdier? Kan jeg slappe av hvis de er normale? Jeg er veldig engstelig av meg, og er nå livredd for hva dette kan være spesielt på grunn av alder. Er det vanlig å på sånne ufarlige cyster utenom fertil alder?. Han sa jeg kunne ta det med ro og at den sannsynligvis ville være vekk om en to tre måneder, da jeg skal til ny sjekk. Vet ikke om han sa det bare for å berolige meg. Men altså på grunn av min alder ble det tatt forholdsregler. Han trodde dette hadde med eggløsing å gjøre, og sa at hadde jeg vært 25 ville de visst det helt sikkert. Så han ba meg ikke være så engstelig. Men hvorfor da denne blodrøven? blir det gjort rutinemessig i slike sammenhenger. Hva hvis den har for høye verdier.?? Jeg har etter de småblødingene på forsommeren hatt normal mens, dvs det hoppet over en måned fra 2/7 til 29/8. For en måned siden den 22/8 var jeg til Gynekologisk undersøkelse hos fastlegen og tok celleprøve som er normal. Hun kjente også på eggstokkene og i livmoren og fant alt normalt. Og så nå en mnd senere har jeg en cyste på kanskje 4 cm (går ut i fra det er mer sannsynlig enn 4 mm. Fikk ikke med meg hva han sa. Jeg hadde som sagt normal mens etter en mnd opphold den 29/8. Var øm i brystene i forkant og alt føløp normalt. Men så ble jeg øm i brystene rett etter at denne mensen vare ferdig og fikk den den 15/8 og den varer enda nå etter en uke. Ømheten i brystene har ikke gitt seg denne gangen slik den pleier ved mens førstse dag. Kan dette ha noe med den cysten å gjøre og indikerer det at den sannssynligvis er hormonellt betinget? Man blir vel ikke øm i brystene hvis det er kreft svulst jeg har. Har total canserfobi derfor jeg skriver alt dette. Skal på ferie på fredag og hadde vært veldig takknemlig for hurtig svar. For her har luften gått helt ut av ballongen av engstelse. Vil helst bate gråte. Er livredd narkoser og i tilfelle opererasjon etter at jeg ble så dårlig sist jeg tok det for nesten 20 år siden. Var mega svimmel og gikk å gynget i 7 uker. Etter det har jeg hatt masse hodeplager, og svimmelhet/trykk i hodet er min hverdag. Tror derfor ikke jeg overlever en narkose. Er veldig var for alt av medikamenter. Vel, Håper på hurtig svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370183-cyste-p%C3%A5-eggstokk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i mitt 51-år Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hvor fort kan slike cyster komme? Siden fastlegen sa at alt synes å være i orden for en måned siden? Eller kan de ikke kjenne eggstokkene skikkelig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370183-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-3231876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Du kan ta det helt med ro, slike cyster er vanlige og stort sett helt uten betydning. Da vi ikke vet om ondartede cyster oppstår fra godartede (det gjør de nok ikke), så følger i dem opp etter spesiell rutine som er laget av Norsk Gynekologisk Forening og som vi følger. Er cysten under 4 cm, så er det ikke grunn til videre oppfølging. Cyster på mellom 4 og 8 cm følges med blodprøven CA-125 og ny ultralyd-kontroll eller 3 måneder. 90% vil da være borte, de andre følges i totalt 1-2 år. Hvis de ikke endrer seg, slipper man deretter videre kontroll. Ultralydbildet kan si noe om karakteren av cysten, blodprøven gir utslag både ved spesielle godartede cyster og ved noen ondartede. Verdien skal være under 35. Unormale blødninger er ikke uvanlig i din alder, ømme bryster fra tid til annen ses også, men det har ikke direkte relasjon til cysten. Altså, det er helt normalt, vi er bare litt ekstra forsiktige fordi vi ikke vet så mye om utviklingen av slike cyster. Hadde din cyste vært 1 millimeter mindre, skulle du ikke ha vært kontrollert i det hele tatt. Jeg håper du kan slappe av og glede deg til ferien. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370183-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-3231914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hvor fort kan slike cyster komme? Siden fastlegen sa at alt synes å være i orden for en måned siden? Eller kan de ikke kjenne eggstokkene skikkelig? Cyster kan komme i løpet av få dager, og de kan forsvinne like fort. Hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370183-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-3231967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i mitt 51 år Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Du kan ta det helt med ro, slike cyster er vanlige og stort sett helt uten betydning. Da vi ikke vet om ondartede cyster oppstår fra godartede (det gjør de nok ikke), så følger i dem opp etter spesiell rutine som er laget av Norsk Gynekologisk Forening og som vi følger. Er cysten under 4 cm, så er det ikke grunn til videre oppfølging. Cyster på mellom 4 og 8 cm følges med blodprøven CA-125 og ny ultralyd-kontroll eller 3 måneder. 90% vil da være borte, de andre følges i totalt 1-2 år. Hvis de ikke endrer seg, slipper man deretter videre kontroll. Ultralydbildet kan si noe om karakteren av cysten, blodprøven gir utslag både ved spesielle godartede cyster og ved noen ondartede. Verdien skal være under 35. Unormale blødninger er ikke uvanlig i din alder, ømme bryster fra tid til annen ses også, men det har ikke direkte relasjon til cysten. Altså, det er helt normalt, vi er bare litt ekstra forsiktige fordi vi ikke vet så mye om utviklingen av slike cyster. Hadde din cyste vært 1 millimeter mindre, skulle du ikke ha vært kontrollert i det hele tatt. Jeg håper du kan slappe av og glede deg til ferien. Vennlig hilsen Mette H Moen Du skriver "blodprøven gir utslag både ved spesielle godartede cyster og ved noen ondartede. Verdien skal være under 35" Takk for beroligende svar... men jeg skjønte ikke dette? blir den lav hvis de er godartede og høy ved ondartede? er alt under 35 bra? Si fra hvis jeg må betale for dette spørsmålet. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370183-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-3232067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Du skriver "blodprøven gir utslag både ved spesielle godartede cyster og ved noen ondartede. Verdien skal være under 35" Takk for beroligende svar... men jeg skjønte ikke dette? blir den lav hvis de er godartede og høy ved ondartede? er alt under 35 bra? Si fra hvis jeg må betale for dette spørsmålet. På forhånd takk. Hvis en cyste er ondartet, vil verdien av CA-125 i de fleste tilfeller være høy og vise økende tendens etterhvert som kreften utvikler seg. Noen typer av godartede cyster medfører også forhøyet verdi, men ikke så høy som ved de ondartede, og verdien er stabil. Da du ikke har fått svar ang CA-125, synes jeg det var unødvendig å gi detaljert informasjon om tolkning av mulige prøvesvar. Jeg er pt på en større kongress i Washington hvor en session var diskusjon om 'tilfeldige cyster' som skaper mye engstelse. Det var en generell enighet om at slike cyster ikke utvikler seg til kreft. Det var også en del kritikk av å utføre 'rutine'-ultralyd av eggstokkene når man ikke vet om det har noen som helst hensikt, men skaper mye uro. Vennlig hilsen Mette H Moen PT dette er fortsatt gratis 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370183-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-3232492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i mitt 51 år Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hvis en cyste er ondartet, vil verdien av CA-125 i de fleste tilfeller være høy og vise økende tendens etterhvert som kreften utvikler seg. Noen typer av godartede cyster medfører også forhøyet verdi, men ikke så høy som ved de ondartede, og verdien er stabil. Da du ikke har fått svar ang CA-125, synes jeg det var unødvendig å gi detaljert informasjon om tolkning av mulige prøvesvar. Jeg er pt på en større kongress i Washington hvor en session var diskusjon om 'tilfeldige cyster' som skaper mye engstelse. Det var en generell enighet om at slike cyster ikke utvikler seg til kreft. Det var også en del kritikk av å utføre 'rutine'-ultralyd av eggstokkene når man ikke vet om det har noen som helst hensikt, men skaper mye uro. Vennlig hilsen Mette H Moen PT dette er fortsatt gratis Verdien på prøve 125 er 15. Kan jeg da gå ut i fra at den er godartet eller kan denne verdien endre seg hvis cysten vokser, noe jeg får svar ¨på om 3 mnd, Jeg tok ultralyd for 3 år siden, og da var alt i orden, så det er noe som må ha kommet etterpå. Si fra hvis jeg skal betale for dette spørsmålet. ( fikk en forståelse av at når det gjelder samme tema, så svarte du uten at jeg betalte enda en gang). Håper jeg kan puste lettet ut nå. Det har vært noen harde dager for en som har generalisert angst inkl. helseangst og panikkangst. Håper på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370183-cyste-p%C3%A5-eggstokk/#findComment-3234509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.