Gå til innhold

Barn med delt bosted

Anbefalte innlegg

Det står ingenting om det du hevder i denne linken? Kravet er at du ikke bor sammen med den du har barn med for å få utvidet barnetrygd. Dersom foreldrene da deler barna og de har fast bosted hos en av dem (adressen de bor på legges til grunn for dette) anses begge for å være enslig forsørger og det betyr at de har krav på skatteklasse 2 og utvidet barnetrygd dersom barna faktisk fysisk bor 50/50. Gjør de ikke det, men bor mer hos den de ikke har adresse hos, da er det trygdesvindel.

Og mariaflyfly har helt rett, det står at den som har omsorgen for barnet må ha barnet klart mer enn den andre dersom noen stønader skal utbetales. 50/50 er delt bosted og gir ingen ekstra stønad bortsett fra dele barnetrygd.

Fortsetter under...

Det står ingenting om det du hevder i denne linken? Kravet er at du ikke bor sammen med den du har barn med for å få utvidet barnetrygd. Dersom foreldrene da deler barna og de har fast bosted hos en av dem (adressen de bor på legges til grunn for dette) anses begge for å være enslig forsørger og det betyr at de har krav på skatteklasse 2 og utvidet barnetrygd dersom barna faktisk fysisk bor 50/50. Gjør de ikke det, men bor mer hos den de ikke har adresse hos, da er det trygdesvindel.

Det står i den linken ovenfor at

''Dersom foreldrene har inngått avtale om delt bosted for barnet, kan barnetrygden deles likt mellom dem.''

I dette ligger det implisitt at en evt utvidet barnetrygd også deles.

Her står det mer konkret:

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+barnetrygd.231515.cms

''Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til.''

..og hvis man har mer enn ett barn, må man vel registrere at det ene barnet bor mest hos moren og det andre mest hos faren. Og da må man sikkert passe på at det faktisk stemmer. Må da bli noe rot - passe på at det stemmer, når jeg ville tro at i praksis er vel ungene sammen hos foreldrene - en uke hos hver. Jeg ville synes det var litt underlig å registrere forskjellig adresse på mine barn - med mindre det var helt reellt.

''..og hvis man har mer enn ett barn, må man vel registrere at det ene barnet bor mest hos moren og det andre mest hos faren. Og da må man sikkert passe på at det faktisk stemmer. ''

Nettopp. Og stemmer det IKKE, har man gitt uriktige opplysninger til NAV...

''Må da bli noe rot - passe på at det stemmer, når jeg ville tro at i praksis er vel ungene sammen hos foreldrene - en uke hos hver. ''

Altså en 50/50 løsning i praksis, og noe annet i teorien.

''Jeg ville synes det var litt underlig å registrere forskjellig adresse på mine barn - med mindre det var helt reellt.''

Akkurat - jfr. min kommentar om trygdejuks...

Det står i den linken ovenfor at

''Dersom foreldrene har inngått avtale om delt bosted for barnet, kan barnetrygden deles likt mellom dem.''

I dette ligger det implisitt at en evt utvidet barnetrygd også deles.

Her står det mer konkret:

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd/Barnetrygd/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l+og+svar+-+barnetrygd.231515.cms

''Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til.''

Jeg vet dette. Det jeg prøver å få frem er at om foreldrene har hvert sitt barn registrert med bostedsadresse på seg og delt bosted så vil begge kunne benytte seg av det du skisserer. De kan da begge få en ekstra barnetrygd og begge skatte i klasse 2, fordi begge er ansett som enslig forsørger.

Jeg vet dette. Det jeg prøver å få frem er at om foreldrene har hvert sitt barn registrert med bostedsadresse på seg og delt bosted så vil begge kunne benytte seg av det du skisserer. De kan da begge få en ekstra barnetrygd og begge skatte i klasse 2, fordi begge er ansett som enslig forsørger.

Men det forutsetter at det ene barnet er mest hos den ene og det andre mest hos den andre. Både på papiret og i virkeligheten. Høres jo litt styrete ut. Jeg vil tro at disse søsknene i virkeligheten er samme sted til samme tid?

Det du sier stemmer ikke.

Så lenge det er avtalt delt fast bosted etter barnelovens §36 bor barnet 50/50 hos mor og far. Hvor barnet har folkeregisteradresse spiller strengt tatt ingen rolle utover det rent praktiske, som f.eks hvor barnet da har krav på skoleplass.

Ved å registrere ett barn på hver forelder for å skulle dra nytte av eneforsørgerfordeler, må det registreres at den ene forelderen har mer samvær med barnet enn 50 %.

Annonse

Det du sier stemmer ikke.

Så lenge det er avtalt delt fast bosted etter barnelovens §36 bor barnet 50/50 hos mor og far. Hvor barnet har folkeregisteradresse spiller strengt tatt ingen rolle utover det rent praktiske, som f.eks hvor barnet da har krav på skoleplass.

Ved å registrere ett barn på hver forelder for å skulle dra nytte av eneforsørgerfordeler, må det registreres at den ene forelderen har mer samvær med barnet enn 50 %.

Jeg snakker om å ta omsorgen (registrert bostedsadresse er helt for hvert sitt barn og dele samvær. Du snakker om delt bosted. Mulig vi snakker forbi hverandre.

Gjest barnas eget hjem

Dette er ikke svar på ditt spørsmål,men: Jeg har alltid undret meg på hvorfor ikke flere som skiller seg gjør som mine gode venner gjorde: De lot barna bo i leiligheten, og så flyttet foreldrene inn og ut annenhver uke. De hadde hver sin hybelleilighet.

Selv om det kanskje til tider kan være litt ugungsit for foreldrene, var det helt klart den aller beste løsningen for barna - de fikk bo i sitt eget hjem, med sine venner rundt seg.

Dette er ikke svar på ditt spørsmål,men: Jeg har alltid undret meg på hvorfor ikke flere som skiller seg gjør som mine gode venner gjorde: De lot barna bo i leiligheten, og så flyttet foreldrene inn og ut annenhver uke. De hadde hver sin hybelleilighet.

Selv om det kanskje til tider kan være litt ugungsit for foreldrene, var det helt klart den aller beste løsningen for barna - de fikk bo i sitt eget hjem, med sine venner rundt seg.

''Dette er ikke svar på ditt spørsmål,men: Jeg har alltid undret meg på hvorfor ikke flere som skiller seg gjør som mine gode venner gjorde: De lot barna bo i leiligheten, og så flyttet foreldrene inn og ut annenhver uke. De hadde hver sin hybelleilighet.''

Fordi at når man først velger å skilles, kan det være tungtveiende grunner til at man ikke lenger ønsker eller er i stand til å eie noe sammen?

Fordi konfliktnivået allerede er såpass høyt at man ikke bør gjøre et samarbeidet mer komplisert enn hva som er strengt tatt nødvendig?

Fordi noen må beskytte seg sjøl mot sin tidligere partner?

Fordi man ikke har økonomi til å sitte på mer enn en bolig?

''Selv om det kanskje til tider kan være litt ugungsit for foreldrene, var det helt klart den aller beste løsningen for barna - de fikk bo i sitt eget hjem, med sine venner rundt seg.''

Selvsagt er dette det mest optimale for barna. Men i mange tilfeller vil jeg tro at man ikke nødvendigvis skilles som bestevenner, og da er et slikt samarbeid svært, svært vanskelig.

Been there, done that.

''Dette er ikke svar på ditt spørsmål,men: Jeg har alltid undret meg på hvorfor ikke flere som skiller seg gjør som mine gode venner gjorde: De lot barna bo i leiligheten, og så flyttet foreldrene inn og ut annenhver uke. De hadde hver sin hybelleilighet.''

Fordi at når man først velger å skilles, kan det være tungtveiende grunner til at man ikke lenger ønsker eller er i stand til å eie noe sammen?

Fordi konfliktnivået allerede er såpass høyt at man ikke bør gjøre et samarbeidet mer komplisert enn hva som er strengt tatt nødvendig?

Fordi noen må beskytte seg sjøl mot sin tidligere partner?

Fordi man ikke har økonomi til å sitte på mer enn en bolig?

''Selv om det kanskje til tider kan være litt ugungsit for foreldrene, var det helt klart den aller beste løsningen for barna - de fikk bo i sitt eget hjem, med sine venner rundt seg.''

Selvsagt er dette det mest optimale for barna. Men i mange tilfeller vil jeg tro at man ikke nødvendigvis skilles som bestevenner, og da er et slikt samarbeid svært, svært vanskelig.

Been there, done that.

Å flytte inn og ut annen hver uke høres verken ideelt eller greit ut for min del. For noen av oss, heller ikke ungene. Om vi hadde tjukt med penger og ekstremt samarbeidsinnstilte, vel her snakker vi utopi. Dessverre.

Gjest et barn hver

Det ser ut til at det kan lønne seg for dere å gjøre en privat avtale om dere går for delt bosted (50/50). Da vil det, slik systemet er, lønne seg for dere å ha et barn registrert på hver av dere. Da vil dere begge skatte i klasse to og begge motta hver deres ekstra barnetrygd frem til barna fyller 18. Bidrag er det jo ingen grunn til å betale hverandre når dere inntektsmessig stiller nesten likt.

"slik systemet er, lønne seg for dere å ha et barn registrert på hver av dere. Da vil dere begge skatte i klasse to og begge motta hver deres ekstra barnetrygd frem til barna fyller 18. Bidrag er det jo ingen grunn til å betale hverandre når dere inntektsmessig stiller nesten likt."

Jeg kjenner flere som har gjort det slik, og synes det er en god løsning.

Du bor ikke i Oslo-området skjønner jeg??

For folk flest ville det vært helt umulig å betale for 3 bosteder med de bolig og leieprisene som gjelder her.

Så selvom jeg kan tenke meg mange grunner til at folk IKKE ønsker den løsningen, så er det nok ofte økonomien som setter en stopper for de som evt. ville ha valgt det..

Å flytte inn og ut annen hver uke høres verken ideelt eller greit ut for min del. For noen av oss, heller ikke ungene. Om vi hadde tjukt med penger og ekstremt samarbeidsinnstilte, vel her snakker vi utopi. Dessverre.

Vi gjør det slik:-) Fungerer godt, men vi samarbeider da også veldig bra. Ungene er selsvsagt strålende fornøyd med løsninga.

Hvor lenge vi skal ha det slik, er vi ikke sikre på, frem til sommeren i første omgang. Så får vi se, Fungerer det, kan vi utvide det litt.

Vi har hver vår leilighet, og vi har kun fjernet personlige ting fra "felles hjemmet"

Jeg vet også mange som har gjort det på denne måten,( og får stadig høre om flere!), så jeg har stor tro på dette, jeg vet om minst to tilfeller der man har holdt på slik i over to år.

Dette har selvsagt en økonomisk side, men å sitte med hvert vårt hus hadde kosta det også :-)

En del kameler må svelges, men det må man jo uansett!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...