Gå til innhold

Trening av bekkenbunns muskler.

Anbefalte innlegg

Gjest undrende

Etter to fødsler på 17 måneder og litt lite trening merker jeg at jeg ikke lenger har den samme evnen til å holde meg når jeg må tisse som tidligere. Har hørt at dette kan trenes opp igjen ved å knipe av strålen 1-2 ganger hver gang man er på do. Stemmer dette, eller er det andre mer effektive måter å trene opp disse musklene på igjen? Hvor viktig er denne treningen i forhold til eventuelle senere svangerskap?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37025-trening-av-bekkenbunns-muskler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening av bekkenbunnsmuskulatur er SVÆRT viktig uansett flere svangerskap. Påkjenningen det er å ha båret et foster i ni måneder setter selvfølgelig spor på muskulaturen, og senere problemer i form av f.eks. ukontrollert vannlatning er ikke sjeldent.

Treningen foregår ved å knipe mens man sitter, står eller ligger i ulike stillinger. Det du nevner med å stoppe strålen når man tisser er primært en måte å avgjøre om man har kontroll, ikke så mye en treningsmetode.

Forestill deg at du har en heis nedentil, og kjør denne rolig og kontrollert ca ti etasjer (!) opp. Kjør deretter heisen LIKE KONTROLLERT ned igjen - ikke bare "slipp opp". Pust normalt hele tiden. Gjenta heisturen ti-tjue ganger hver gang du trener; du må gjerne trene flere ganger daglig - f.eks. mens du DOL'er.. Om du legger hånden som en skål rundt underlivet bakfra skal du kunne kjenne sammentrekningen, men det er ingen som ser det! Du kan derfor trene også på bussen eller på venterommet.

En gunstig bieffekt av denne treningen er forøvrig en svært fornøyd partner.. ;o)

fysioterapeuten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...