Gå til innhold

Smerter i rygg og knær

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten ung dame

Hei! Jeg er ei jente på 30 år. For ca et år siden løpte jeg en maraton, og etter dette har jeg hatt mye vondt i knærna mine (hovedsaklig). Det stråler både opp til rumpa mi, og nedover i leggene. Venstre side er verst. Det er først og fremst vondt om kveldene. Jeg reiste til legen for over et halvt år siden. Hun kunne ikke finne noe galt, sjekket minisken og annet som eventuelt kunne opereres. Videresendte meg til fysipterapaut, som tok ultralyd av knærna mine. Fant lite forkalkninger, så dette ga ikke noe særlig svar. Derimot fant de ut at jeg var hulfot (?), og jeg har derfor fått spesialtilpassa såler i skoa. Nå har jeg mer og mer vondt, det er blitt verre. Har våknet på nettene og griner, for smertene er uutholdlige. Ringte til legen igjen for en uke siden, hun sier hun ikke kan gjøre mer, ettersom det fortsatt er samme type smerter som sist. Jeg fikk tramadol da jeg var hos legen i utlandet etter å bli syk der, de hjelper delvis. Fortalte legen at jeg bruker disse, det var i orden bare jeg var forsiktig og ikke tok de daglig. Jeg er derimot usikker på om dette er riktig medisin for meg, ettersom jeg føler de ikke hjelper veldig godt. Men jeg har ikke noe bedre alternativ nå. Jeg har hatt ryggsmerter sålenge jeg kan huske fra og til. Jeg verker både i korsryggen og oppover i ryggsøylen. Skal sies at jeg bruker størrelse 70G i BH, og dette til tider også kan være tungt. Ryggen er vond hele dagen og ikke nødvendigvis på kveldene som knærna mine. Hver morgen når jeg står opp er jeg veldig stiv, har ikke direkte vondt, mer ubehagelig. Sånn er det i 5-10 minutter før det "løsner" litt og jeg kan gå normalt igjen. Far har bechtrew, og samme har morfar. Er dette arvelig og kanskje noe jeg bør utredes for? Jeg verker "bestandig" i kroppen, enten det er rygg eller bein, og jeg er nå veldig sliten av dette! Fungerer greit på jobben, og har enda ikke hatt noen sykedager pga dette. Har en jobb hvor jeg selv kan styre hvor mye jeg vil sitte eller stå/gå. Føler meg som en hypokonder når legen ikke har noen forslag på hva hun kan gjøre, og kvier meg veldig for å reise tilbake til legen igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370389-smerter-i-rygg-og-kn%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bor i nærheten av Oslo, så ville jeg ha oppsøkt et av de private spesialisthelsesentrene for en mer nøye undersøkelse.

Det finnes mange alternativer å velge mellom . f.eks. Nimi, Volvat - eller evt. en av spesialistene på dette stedet: http://www.bestnordstrand.no/legerogbehandlere.html

• 2 uker senere...

Du beskriver nøyaktig mine problemer. Føler meg og som en hypokonder og ønsker helst ikke å gå til legen. Har derfor meldt meg inn her, der jeg kan få råd om det er noe jeg bør oppsøke lege med. Jeg begynte hos kiropraktor og syntes det var til hjelp for ryggen min. Ble mykere og løsere etterhvert og smertene nedover foten avtok. Skader ikke å prøve.

Stig Bruset - Alt. medisin

I og med at plagene dine er så langvarige vil jeg anbefale en videre utredning. Denne kan inneholde undersøkelse av revmaprøver, senkning, om du har vevstype HLA B27 som har en forbindelse til Bekterews sykdom, MR av knærne og en vurdering hos revmatolog eller fysikalsk medisiner. Det også være aktuelt med rtg eller MR av ryggen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...