Gå til innhold

Skikk og bruk på forretningsbesøk

Gjest Jobbreise

Anbefalte innlegg

Gjest Jobbreise

Jeg skal snart reise på forretningsbesøk, og er rett og slett usikker på et par ting. Skal til Paris, og kan ikke fransk og har ikke peiling på skikk og bruk der nede. Dette kom veldig brått på, og jeg er også ganske nyansatt. Men jeg har klare oppgaver og mål for reisen, så selve jobben er grei.

Men, så er det disse tingene "utenom" da..

Bør jeg ta med meg norske gaver/souvenirer?

Bør jeg spandere lunsj/middag på de jeg er sammen med?

(jeg har kredittkort fra firmaet, så jeg legger ikke ut selv)

Bakgrunnen for turen er at sjefen min har på en måte invitert oss for å løse noen problemer. Men så kan ikke sjefen bli med, så jeg må reise alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta med gaver. Avklar rutiner for spandering med sjefen din før du reiser, ulike bedrifter har ulik praksis på dette. Husk å ta vare på alle kvitteringer til reiseregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallet har gode råd.

Forøvrig er det vanlig overalt at kunden blir spander på, dels er det også ganske vanlig at den som bestiller bord spanderer, med mindre en har bwdt andre parten om hjelp med bestillingen.

I Frankrike er det dessuten vanlig at den som ikke betaler regningen spanderer tipsen (og her får man ikke kvittering), samt betaler om det skulle være aktuelt å ta kaffe eller en drink et annet sted. Men igjen - typisk er det leverandøren som betaler det meste :-).

Lurt å avklare med sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jobbreise

Mallet har gode råd.

Forøvrig er det vanlig overalt at kunden blir spander på, dels er det også ganske vanlig at den som bestiller bord spanderer, med mindre en har bwdt andre parten om hjelp med bestillingen.

I Frankrike er det dessuten vanlig at den som ikke betaler regningen spanderer tipsen (og her får man ikke kvittering), samt betaler om det skulle være aktuelt å ta kaffe eller en drink et annet sted. Men igjen - typisk er det leverandøren som betaler det meste :-).

Lurt å avklare med sjefen.

Hmm...ja, må nok ta en prat med sjefen. Han er jo fransk, så han bør vite..!

Vi jobber i et internasjonalt selskap, men likevel i ulike firmaer. Men i forhold til hverandre er det jeg som er kunden som da egentlig har invitert meg selv.. (eller det var jo sjefen som gjorde det, men det skilles nok ikke på person)

Men at problemene blir løst er jo i begges interesse selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart snakket med sjefen først. Si du er usikker på kotymen i deres bransje og Frankrike- spør om råd/ hva han ville gjort.

Noe som uansett er viktig er at ute i Europa er man generellt litt mer formelle både klesdrakt og omgangsform enn her i Norge, så det gjelder å føle seg litt frem under sosiale halvformelle sammenkomster (som lunsj).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...