Gå til innhold

Rullestolbruker nektet adgang til flyet - Link


Anbefalte innlegg

Det var vel det jeg mente, at din ledsager har ansvaret for alt annet enn sikkerheten. At du skal komme deg på do, er ikke personalets ansvar, heller ikke hjelp med spising (hvis noen skulle ha det behovet At du kommer deg ut av flyet er personalets ansvar.

Exactly!

Fortsetter under...

  • Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    34

  • Sør

    32

  • PieLill

    30

  • AAA

    29

Mest aktive i denne tråden

Nei, det er du som slett ikke forstår at funksjonshemmede er helt vanlige mennesker og skal behandles på lik linje som alle andre. Det er faktisk lovpålagt fra FN at det ikke er lov å diskriminere noen pga funksjonsnedsettelse. Og Norge er et av landene som bryter den loven hele tiden.

'' Nei, det er du som slett ikke forstår at funksjonshemmede er helt vanlige mennesker og skal behandles på lik linje som alle andre. Det er faktisk lovpålagt fra FN at det ikke er lov å diskriminere noen pga funksjonsnedsettelse. Og Norge er et av landene som bryter den loven hele tiden.''

Men en blir jo ikke nektet adgang bare fordi man er funksjonshemmet, eller at de ser ned på funksjonshemmede. De kan bli nektet adgang av sikkerhetsmessige hensyn. Problemet er at flyselskapene har for dårlige rutiner til å ivareta alle passasjerer. Å ta la noen funksjonshemmede fly, når det er fare for deres sikkerhet er også diskriminerende. Jeg tror ikke NHF hadde vært blide hvis det hadde blitt kjent.

Om diskrimineringsloven også skal omfatte sikkerhet er jeg tvilende til. At flyselskaper i en del tilfeller må avvise er beklagelig men også forståelig, hvis sikkerheten kommer først. Barn som reiser alene kan også avises pga kapasitetsproblemer.

Men handler diskrimineringsloven alltid om å ha rett til å fly, eller kan andre løsninger, som f.eks. kompensasjoner oppfylle kravet? En person kan bli nektet adgang på ett spesielt fly eller adgang men få tilgang på et annet+ full/delvis refusjon som kompensasjon.

''Det er fremdeles diskriminerende ''

Men synes du at det er diskriminerende når det flys med så små fly som Høstløv skriver om under her? Kan man pålegge ethvert flyselskap å fly med "store nok" fly til at man kunne ha båret noen ombord dersom det var behov for det?

En kan jo også spørre seg om de er pålågt å ha riktig bemanning ved en flyvning hvor en bevegelseshemmet skal være med?. Selv om de vet at sjansen er svært liten for at noe uforutsett skal skje,så har de strenge regler å følge.

''Man får ikke reise hvis man ikke kan gå til nødutgangen. Jeg har blitt spurt alle gangene jeg har reist alene og løyet men nå har de begynt med at man må kunne gå opp flytrappa. ''

Det stemmer ikke. Men: Når man ber om godkjennelse må man spesifisere hvor mye hjelp man trenger, og hvis du ikke klarer noe av det du nevner over her, er det av naturlige årsaker vanskeligere å få godkjennelse. Det krever jo ekstra ressurser av flyselskapet, som de ikke får refundert. (Så kan man mene noe om akkurat det da, men sånn er det nå engang)

Man søker faktisk ikke godkjennelse, man melder fra når man kjøper billetten at man trenger hjelp og så får man svar på mail at man skal få den hjelpen man har bedt om. Og så må man ringe flyselskapet to dager før avreise og minne dem på det og så skal det så gå greit.

Men når man ankommer flyet, dvs ikke skranken eller passkontroll men sitter i selve setet så begynner de å spørre om de samme tingene man har gitt beskjed om. Det er et avkryssingsskjema og da kan man risikere å bli kastet av selv om man har gitt beskjed på forhånd så man har hjertet i halsen helt til det øyeblikket flyet har tatt av. Og skal man mellomlandet så er det samme regla en gang til. Og så lenge man har fått kjøpt billett, gitt beskjed om hva slags hjelp man trenger f.eks hjelp med å ta bagasjen av bagasjebåndet og at man ikke kan gå men kan forflytte seg sjøl så skal de ikke kunne nekte noen å reise så lenge man har fått klarsignal.

Det var vel det jeg mente, at din ledsager har ansvaret for alt annet enn sikkerheten. At du skal komme deg på do, er ikke personalets ansvar, heller ikke hjelp med spising (hvis noen skulle ha det behovet At du kommer deg ut av flyet er personalets ansvar.

Det er personalets ansvar at man kommer seg til toalettet, men det blir jo vanskelig når de ikke har tatt med spesialstolen som går mellom setene. Så lenge man klarer å forflytte seg, tisse og tørke seg sjøl så trenger man ikke assistent. Slike ting vet jeg at personalet ikke gjør. Det er ganske klart gitt beskjed om.

Man søker faktisk ikke godkjennelse, man melder fra når man kjøper billetten at man trenger hjelp og så får man svar på mail at man skal få den hjelpen man har bedt om. Og så må man ringe flyselskapet to dager før avreise og minne dem på det og så skal det så gå greit.

Men når man ankommer flyet, dvs ikke skranken eller passkontroll men sitter i selve setet så begynner de å spørre om de samme tingene man har gitt beskjed om. Det er et avkryssingsskjema og da kan man risikere å bli kastet av selv om man har gitt beskjed på forhånd så man har hjertet i halsen helt til det øyeblikket flyet har tatt av. Og skal man mellomlandet så er det samme regla en gang til. Og så lenge man har fått kjøpt billett, gitt beskjed om hva slags hjelp man trenger f.eks hjelp med å ta bagasjen av bagasjebåndet og at man ikke kan gå men kan forflytte seg sjøl så skal de ikke kunne nekte noen å reise så lenge man har fått klarsignal.

Jeg er f..... meg glad jeg bare er døv og ikke sitter i rullestol!!! Hadde blitt rasende over å bli behandla sånn!

Det _har_ skjedd at flere døve sammen på et fly ikke har blitt godkjent, men da ble det stort oppstyr (mange år siden). Aldri opplevd det som noe problem selv...

Annonse

''Men det er jo slik reglene har blitt, rullestolbrukere får ikke lov reise med fly uten at de har med noen som kan hjelpe til. Jeg har reist til USA, til Thailand og til Svalbard de siste årene og jeg har ikke fått hjelp, jeg har ikke fått tissa heller og det er kanskje det verste''

Men det er jo slik reglene har blitt, rullestolbrukere får ikke lov å reise med fly uten at de har med noen som kan hjelpe til. Jeg har reist til USA, til Thailand og til Svalbard de siste årene og jeg har ikke fått hjelp, jeg har ikke fått tissa heller og det er kanskje det verste.

Men det er jo slik reglene har blitt, rullestolbrukere får ikke lov å reise med fly uten at de har med noen som kan hjelpe til. Jeg har reist til USA, til Thailand og til Svalbard de siste årene og jeg har ikke fått hjelp, jeg har ikke fått tissa heller og det er kanskje det verste.

Vær så snill - Ikke gjenta dette, for det stemmer ikke.

Tro meg - Dette kan jeg endel om.

Hva er det som ikke stemmer?

Det er personalets ansvar at man kommer seg til toalettet, men det blir jo vanskelig når de ikke har tatt med spesialstolen som går mellom setene. Så lenge man klarer å forflytte seg, tisse og tørke seg sjøl så trenger man ikke assistent. Slike ting vet jeg at personalet ikke gjør. Det er ganske klart gitt beskjed om.

Hvis personalet skulle lese Iplos-registreringer av passasjerer før de lot dem komme ombord, hadde jo blitt for omfattende. De er nødt til å ta en vurdering der og da. Om en ombordstining skulle komme i konflikt med sikkerhet og/eller kapasitetshensyn så må den funksjonshemmede vike.

At en funksjonshemmet ikke kommer ombord på et fly eller tog, kan være av respekt for personens sikkerhet. I u-land haddet vel alle som hadde bærehjelp kommet ombord hvor som helst, men der er ingen opptatte av de funksjonshemmede skal ferdes trygt. Så det å risikere å ikke komme med på en adgang er en av ulempene ved å leve i et velferdssamfunn.

'' Nei, det er du som slett ikke forstår at funksjonshemmede er helt vanlige mennesker og skal behandles på lik linje som alle andre. Det er faktisk lovpålagt fra FN at det ikke er lov å diskriminere noen pga funksjonsnedsettelse. Og Norge er et av landene som bryter den loven hele tiden.''

Men en blir jo ikke nektet adgang bare fordi man er funksjonshemmet, eller at de ser ned på funksjonshemmede. De kan bli nektet adgang av sikkerhetsmessige hensyn. Problemet er at flyselskapene har for dårlige rutiner til å ivareta alle passasjerer. Å ta la noen funksjonshemmede fly, når det er fare for deres sikkerhet er også diskriminerende. Jeg tror ikke NHF hadde vært blide hvis det hadde blitt kjent.

Om diskrimineringsloven også skal omfatte sikkerhet er jeg tvilende til. At flyselskaper i en del tilfeller må avvise er beklagelig men også forståelig, hvis sikkerheten kommer først. Barn som reiser alene kan også avises pga kapasitetsproblemer.

Men handler diskrimineringsloven alltid om å ha rett til å fly, eller kan andre løsninger, som f.eks. kompensasjoner oppfylle kravet? En person kan bli nektet adgang på ett spesielt fly eller adgang men få tilgang på et annet+ full/delvis refusjon som kompensasjon.

NHF har jo stått på krava i flere år ang flyreiser og funksjonshemmede. De kaller det pakkepost og det er mange eksempler på at folk har blitt dårlig behandlet.

http://www.nhf.no/index.asp?id=40232

Hvis personalet skulle lese Iplos-registreringer av passasjerer før de lot dem komme ombord, hadde jo blitt for omfattende. De er nødt til å ta en vurdering der og da. Om en ombordstining skulle komme i konflikt med sikkerhet og/eller kapasitetshensyn så må den funksjonshemmede vike.

At en funksjonshemmet ikke kommer ombord på et fly eller tog, kan være av respekt for personens sikkerhet. I u-land haddet vel alle som hadde bærehjelp kommet ombord hvor som helst, men der er ingen opptatte av de funksjonshemmede skal ferdes trygt. Så det å risikere å ikke komme med på en adgang er en av ulempene ved å leve i et velferdssamfunn.

Hadde du synes det var greit om du ikke fikk lov til å reise når du allerede satt i flysetet av en eller annen grunn som du hadde gitt beskjed om på forhånd og fått mail på at det var i orden.

Man fyller ut papirene skikkelig til flyselskapet når man kjøper billetten, man får tilbakemelding fra flyselskapet om at man skal få den hjelpen man har krav på og så begynner flypersonalet å bråke når man allerede sitter der. Det er bare helt sykt.

NHF har jo stått på krava i flere år ang flyreiser og funksjonshemmede. De kaller det pakkepost og det er mange eksempler på at folk har blitt dårlig behandlet.

http://www.nhf.no/index.asp?id=40232

Men om det var en adgang som var får dårlig bemannet til å ta i mot en rullestolbruker, hadde det vært så ille å få en erstatning istedenfor å skulle være med på akkurat _den_ adgangen?

Om det er et flyselskap som stadig vekk avvser funksjonshemmede så er jo helt klart at de må gjøre noe med rutinene. Men overbookinger kan skje. Det kan også skje at det også skulle være med en annen rullestolbruker på den adgangen du skulle vært med på. Vårt samfunn er desverre ikke supertilpasset rullestobrukere.

Hadde du synes det var greit om du ikke fikk lov til å reise når du allerede satt i flysetet av en eller annen grunn som du hadde gitt beskjed om på forhånd og fått mail på at det var i orden.

Man fyller ut papirene skikkelig til flyselskapet når man kjøper billetten, man får tilbakemelding fra flyselskapet om at man skal få den hjelpen man har krav på og så begynner flypersonalet å bråke når man allerede sitter der. Det er bare helt sykt.

jeg har forståelse for at det må føles sårt. Men noen ganger er det sånn at en av ulike grunner må vike. en av disse grunnene er sikkerheten. Flyselskapet kan ha gjort en tabbe når de ikke ga beskjed tidligere om at vedkommende burde valgt en annen reiserute. At hun ble nektet adgang , når hun var i ferd med å gå ombord er jo trist. Jeg kan forstå at hun følte det krenkende

Men hun ble ikke nektet adgang fordi hun var funksjonshemmet, men av sikkerhetsmessige hensyn. Jeg hadde syntes det hadde vært ille om de hadde tatt henne med på adgangen uten at hun var sikret med tanke på uforutsette omstendigheter. Å utsette mennesker for det, er også respektløst.

Så istedenfor å fokusere på at hun ble nektet adgang så kan en heller vektlegge det faktum at Flyselskapet hadde for dårlige rutiner til å sikre alle sine passasjerer en trygg tur.

Hva er det som ikke stemmer?

Du sier at man ikke får reise alene med rullestol. Det stemmer ikke.

Om du, med din funksjonsevne, som jeg forøvrig vet veldig lite om, får reise alene, vet jeg ikke, men det er direkte feil å si på generell basis, som du gjør, at man ikke får reise alene med rullestol.

Annonse

jeg har forståelse for at det må føles sårt. Men noen ganger er det sånn at en av ulike grunner må vike. en av disse grunnene er sikkerheten. Flyselskapet kan ha gjort en tabbe når de ikke ga beskjed tidligere om at vedkommende burde valgt en annen reiserute. At hun ble nektet adgang , når hun var i ferd med å gå ombord er jo trist. Jeg kan forstå at hun følte det krenkende

Men hun ble ikke nektet adgang fordi hun var funksjonshemmet, men av sikkerhetsmessige hensyn. Jeg hadde syntes det hadde vært ille om de hadde tatt henne med på adgangen uten at hun var sikret med tanke på uforutsette omstendigheter. Å utsette mennesker for det, er også respektløst.

Så istedenfor å fokusere på at hun ble nektet adgang så kan en heller vektlegge det faktum at Flyselskapet hadde for dårlige rutiner til å sikre alle sine passasjerer en trygg tur.

Men det gjør jo ikke noe om det var at de ikke likte fargen på rullestolen hennes. Hun kom seg jo fremdeles ikke der hun skulle.

Med vennlig hilsen

Hadde du synes det var greit om du ikke fikk lov til å reise når du allerede satt i flysetet av en eller annen grunn som du hadde gitt beskjed om på forhånd og fått mail på at det var i orden.

Man fyller ut papirene skikkelig til flyselskapet når man kjøper billetten, man får tilbakemelding fra flyselskapet om at man skal få den hjelpen man har krav på og så begynner flypersonalet å bråke når man allerede sitter der. Det er bare helt sykt.

Det hadde jeg selvsagt ikke syns var greitt. Men det skjer. og ikke bare med rullestolbrukere. Det kan f.eks skje ved overbookinger, det kan skje når barn reiser alene, selv om de har fått godkjent såkalt "unaccompanied minor", hvis det f.eks pga dårlig vær er usikkert om flyet kan lande på bestemmelsesstedet. Det skjer også ved syketransporter, og gravide, for ikke å snakke om berusede passasjerer, eller at det er "feil" vindretning så flyet må gjøres lettere ved å ta av passasjerer og bagasje. Det kan være endring i flytype, færre crew and forutsatt, i det hele tatt masse årsaker, og det er som sagt ikke alltid rullestolbrukere det går utover, hvis det kan være noen trøst.

Det koker ned til at flykapteinen bestemmer, og skal ha sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet som første prioritet. Og sånn må det være.

Men det gjør jo ikke noe om det var at de ikke likte fargen på rullestolen hennes. Hun kom seg jo fremdeles ikke der hun skulle.

Med vennlig hilsen

Nå begynner jeg å bli trøtt og lurer på om vi diskuterer det samme. Vi er vel alle enige om at damen ikke kom inn der hun skulle og ville? Men det vi kanskje er uenige om er om hvorvidt hun burde fått være med likevel?

Hvis det medfører en sikkerhetsrisiko som mye tyder på her, så synes jeg det er trist men nødvendig at hun må velge en annen reisevei. Sikkerheten må komme først. Transportmidler er desverre ikke så universalformet som man ønsker at de skal være. Og er de ikke egnet til å ta med folk i rullestol, ja så bør de ikke ta med folk med rullestoler. Jeg synes det er der fokuset bør være, istedenfor å fokusere på at hun ble nektet adgang.

Funksjonshemmede er desverre ikke helgardert med tanke på komme med på en flytur.

Jeg må klare meg sjøl. Det er ingen som har ansvar for meg. Men sånn er det jo ellers i livet også, jeg har ansvar for meg sjøl hele tida og det er ingen som passer på meg eller ordner opp for meg.

Jeg betaler for å få tatt huset og handle, 105 kr pr time.

Hvor mye betaler du pr år?

Det hadde jeg selvsagt ikke syns var greitt. Men det skjer. og ikke bare med rullestolbrukere. Det kan f.eks skje ved overbookinger, det kan skje når barn reiser alene, selv om de har fått godkjent såkalt "unaccompanied minor", hvis det f.eks pga dårlig vær er usikkert om flyet kan lande på bestemmelsesstedet. Det skjer også ved syketransporter, og gravide, for ikke å snakke om berusede passasjerer, eller at det er "feil" vindretning så flyet må gjøres lettere ved å ta av passasjerer og bagasje. Det kan være endring i flytype, færre crew and forutsatt, i det hele tatt masse årsaker, og det er som sagt ikke alltid rullestolbrukere det går utover, hvis det kan være noen trøst.

Det koker ned til at flykapteinen bestemmer, og skal ha sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet som første prioritet. Og sånn må det være.

Eksemplene du bruker - overbooking, osv - der ikke diskriminerende, og kan ikke sammenlignes med noen i rullestol som blir kastet ut FORDI de er funksjonshemmet.

Med vennlig hilsen

Eksemplene du bruker - overbooking, osv - der ikke diskriminerende, og kan ikke sammenlignes med noen i rullestol som blir kastet ut FORDI de er funksjonshemmet.

Med vennlig hilsen

Feil vinkling. Det er av sikkerhetshensyn. Er enig i at det ikke kan sammenlignes med overbooking, men de fleste andre eksemplene er helt relevante.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...