Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å prøve akupunktur som bedøvelse under fødselen. Har du noe erfaring med dette? Jeg vet det finnes to typer akupunktur. En seriøs, akupunktur basert på legevidenskap/fysiologi. Og en mer useriøs som bruker overnaturlige "regler" og nervebaner som ikke eksisterer fysisk. Vet du hvordan jordmøderene bruker. Eller er det individuelt hvor de har lært om akupunktur i forbindelse med fødsel?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37061-akupunktur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Den inndelingen av akupunktører som du viser til er jeg ikke kjent med, men deriomot vet jeg at akupunktur som vitenskap, er en eldgammel kinesisk behandlingstradisjon. De som her til lands blir regnet som de mest seriøse, er de med min. 3 årig helseutdannelse i bånn og maksimal opplæring, som er å oppdrive utenfor Kina, i akupunktur. De er som oftest medlem av NAHO. Denne vitenskapen er basert på ideen om at det finnes meridianer/baner i kroppen hvor energien flyter fritt. Ved sykdom og en del plager, tenkes det at noen av disse banene er blokkert. Når man f.eks. stikker nåler på sentrale punkter i disse energi-banene, kan det åpnes for energi og balanse gjenskapes, man kan bli frisk eller evt. fri for plagene. Noe av den samme teorien ligger til grunn for smertelindring, som bl.a. blir brukt under fødsler.

De man evt. regner for å være seriøse, er de som ikke har mye kunnskap om faget, som har tatt et tre ukers kurs på toppen av f.eks. hudterapi. En del leger har lært seg kunsten å drive akupunktur, men det er ikke basert på den vestlige medisin, som du her er inne på. De har tatt til seg kunnskaper fra en annen vitenskap og innsett at dette også kan ha mye for seg, i tillegg til tradisjonell medisin.

Det er jordmødre rundt på de forskjellige sykehus som har fått opplæring i akupunktur, med spes. vekt på smertelindring under fødsel. Det sies å kunne være meget effektivt, men det er langt i fra alle sykehus som har dette tilbudet. Jeg vil anbefale deg å forhøre deg om hva de kan by på der du skal føde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37061-akupunktur/#findComment-141415
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...