Gå til innhold

Gastroskopi og smitte

Anbefalte innlegg

Gjest Bringebærpiken

Hei! Har en reflukssykdom som gjør at jeg må gå til jevnlig gastroskopi. Har straks en ny time, men er i utgangspunktet usikker på om denne er helt nødvendig. Har lest mange artikler på nett angående smitte fra endoskopiske undersøkelser, og vet at disse er mistenkt for å kunne smitte både hepatitt og creutzfeldt jakob. Er særlig bekymret for det siste. Hva tror du er risikoen for å få denne type smitte? Er dette en risko du ville ha vært bekymret for. Jeg må tilføye at jeg ammer et lite barn, og er også redd for å evt. smitte dette videre. Undersøkelsen skal taes på et privat medisinsk senter, da jeg har en del symptomer men ikke fikk time i ordinært helsevesen før neste år. Tror du disse har like gode rutiner på rengjøring som ordinært helsevesen? På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370654-gastroskopi-og-smitte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Tror du disse har like gode rutiner på rengjøring som ordinært helsevesen?''

Jeg tror de har bedre rutiner.

Både offentlig og private helseforetak må følge retningslinjer for rengjøring/sterilisering av instrumenter etc. Dette blir tatt på alvor begge steder og du har ingenting å frykte. Det er ingenting som er risikofritt her i verden, men her vil jeg anta at det er så godt som 0 risiko for smitte.

Jeg har tatt gastro selv, to ganger, og har ingen problemer med hygienen. Jeg er også helsearbeider i privat sektor, og jeg tør påstå det er mer på spill for de private om hygienen ikke holdes, enn de offentlige.

Gastroslangen er nok nøye desinfisert mellom hver bruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...