Gå til innhold

Deformert kneskål

Anbefalte innlegg

Gjest Mr knee

Hei! Jeg har en deformert kneskål på det ene benet mitt. I motsetning til en "normal" kneskål som er jevnt buet rundt kneleddet, er min kneskål buet motsatt. D.v.s. at kneskålen buer utover øverst på kneet og noe mindre nederst. Dette gjør at kneet er veldig spisst når jeg f.eks. sitter med benet i 90 grader. Det jeg lurte på er hva det kan skyldes at den ene kneskålen har blitt slik, i motsetning til den andre som er helt "normal". Jeg lurer også på om det er mulig å fjerne noe av brusken/ deformasjonen ved en operasjon, og evnt. hvordan jeg da går frem med tanke på det. Har ikke noen nevneverdige fysiske plager med kneet, annet enn at jeg synes det er lite pent å se på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370694-deformert-knesk%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trente du hardt i tenårene?

Litt rart at det bare er det ene kneet, kanskje, men hvis du drev mye fotballtrening kan det jo være noe assymmetrisk belastning.

Det jeg tenker er 'slatters', som blir en slags kul på framsida av kneet/nedsiden, altså på skinnebeinets øverste del. Rectus Femoris (den rette hoftemuskel) er festet i en vekstsone på nedsiden av kneet, og hvis man har for mye hard trening i ung alder (typisk høy impact, fotball f.eks..) så får man en sånn kul der. Det er ikke så alvorlig, men det gjør f.eks vondt å stå på knærne, og så synes man kanksje ikke det ser så kult ut (som vel er ditt problem).

Men jeg aner ikke om man kan fjerne det..

• 1 måned senere...
Dr med Morten R Kveim, Plastisk kirurg

Beklager at svaret kommer først nå- pga kommunikasjonsprobblemer!

Kneleddets strekkapparat er innkorporert i kneskålen (patella), slik at å endre dennes fasong fortil er vanskelig uten å ødelegge strekkapparatet..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...