Gå til innhold

Epidural under fødsel nr. 2??

Anbefalte innlegg

Gjest picasso

Jeg tok (haste-)keisersnitt i juni 2000. Nå venter jeg mitt andre barn, og har termin i beg. av januar. Er det farlig for meg å føde vaginalt denne gangen, mht. at arret på livmora kan sprekke? Er det tilfelle at jeg ikke vil få epidural denne gangen, slik omstendighetene er?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37074-epidural-under-f%C3%B8dsel-nr-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke regnet som farlig å føde vaginalt etter å ha tatt keisersnitt første gang. Dette er selvfølgelig avhengig av årsaken til at det ble utført keisersnitt. Når det gjelder tilbakeholdenheten med å gi epidural i slike tilfeller, er det fordi man vil ha kontroll med hvordan livmoren oppfører seg. Skulle det mot formodning oppstå alvorlige komplikasjoner, som at det gamle arret ikke skulle tåle belastningen av riene, er det viktig at mor kjenner smertene som oppstår. En annen årsak er at man ved epidural også ofte får svakere rier, som tilsier at man bør stimulere med oxytocin, et ristimulerende hormon. Bruk av dette middelet er vanligvis ikke anbefalt når det tidligere er gjort keisersnitt. Jeg synes du skal snakke med lege/jordmor på fødeavdelingen om hva som er vanlig praksis hos dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...