Gå til innhold

Videre oppfølging av beinlengdeforskjell

Anbefalte innlegg

For ca femten år siden ble jeg operert i høyre kne fordi jeg hadde over tre cm i vekstforskjell. Jeg gikk til kontroller opp til jeg var ca 15 år. I mange år har jeg nå gått med litt smerter i venstre hofte, og følt meg "skeiv" i lengde. Selve smerten har blitt botet greit med paracet og ibux, men den har det siste året økt, spesielt med fysisk aktivitet. Jeg gikk derfor til fastlegen min som bestilte MR av hofte og røntgen av bekken. MR viste ingenting i følge fastlegen, men på røntgen av bekken var det 2,1 cm forskjell - dette er motsatt side av den foten jeg stoppet veksten i som barn. Fastlegen min mente også jeg hadde lett skoliose (ved å dra fingeren over ryggen min). Siden jeg er operert tidligere, spurte jeg legen min om mulighet for dette. Hun var usikker på dette, og skulle skrive en henvisning. For ikke lenge siden fikk jeg kopi av bev tilbake med avslag på en henvisning med tanke på operativ korreksjon. Dette er helt greit og jeg hadde heller ikke antatt at jeg var kandidat for det. Men jeg ble litt i stuss fordi jeg hadde oppfattet at jeg også ble henvist til spesialisttilsyn angående lengdeforskjellen, men avslaget nevnte kun operativ korreksjon. Da jeg kontaktet fastlegekontoret med spørsmål om dette, mente de derimot at jeg det at jeg holdt på med tilpassing var greit nok og at saken var avsluttet (jeg har ikke snakket direkte med legen min, bare gjennom beskjeder). Skal man derimot få støtte til skotilpassing, må jo dette gjøres av spesialist (men jeg så på nav sine sider at det var 2,2 som var grensen for tilskudd, så tror ikke jeg er kandidat). Da det har gått en del tid siden henvisningen ble sendt og jeg har allerede gått til et firma som tilpasser sko. Der har jeg fått en innleggsåle på 1 cm (som jeg ikke har fått tilsendt ennå på grunn av lang ventetid). Det ble der målt til en forskjell på 1,5 cm, men ortopediteknikkeren der mente at jeg burde gå til en spesialist for å få det ordentlig avklart, da de ikke hadde nøyaktige måleenheter der. Jeg er derfor litt usikker hvordan jeg skal ta det videre, og ønsker et råd: Holder det med de undersøkelsene som er gjort hos fastlegen, og bør jeg bare prøve ut sålen når den kommer, eller bør jeg be legen ta flere undersøkelser eller henvise meg på nytt til en spesialistvurdering av ortoped? Hvilke «tall» bør jeg i så fall forholde meg til? Røntgen eller hoftevateren hos ortopediteknikkeren. Vil lengdeforskjellen på bekkenet avhenge av hvordan man står når det blir tatt? Det jeg først og fremst bekymrer meg for er om senvirkninger – hvis det ikke blir gjort ordentlig denne gangen. Jeg har levd med dette i veldig mange år, og klarer ikke helt å skille hva som er «normalt» og «unormalt». Samtidig ønsker jeg ikke å insistere på undersøkelser og belaste helsevesenet dersom den vurderingen som er gjort er tilstrekkelig og det ikke er noe mer som kan gjøres. Vennlig hilsen

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det, så kan beinlengdeforskjell enkelt måles ved at det tas vanlig rtg "med vater" (det heter sikkert noe annet, men poenget er at man med denne metoden nøyaktig får målt beinlengdeforskjellen).

Siden du har en del smerter som øker ved aktivitet, så ville jeg tatt kontakt med en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi. Du trenger ikke henvisning fra lege. En slik fysioterapeut vil både kunne undersøke deg nøye (inklusive evt. henvise til bildeundersøkelser), og i tillegg vurdere hva som kan gjøres i forhold til smertene.

Stig Bruset - Alt. medisin

Jeg synes det er flott at fastlegen har henvist deg til MR og rtg og undersøkelsene bekrefter jo at du har et problem. Jeg synes du bør henvises til spesialist på grunn av dine plager og for å kanskje forebygge slitasje og mere problemer på sikt. Det er mye som kan gjøres uten operasjon som for eksempel rettet trening og korreksjon av benlengdeforskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...