Gå til innhold

Hormon for å stoppe vekst. Senskader?

Anbefalte innlegg

Gjest DakotaJan

Hei Jeg vokste noe hinsides når jeg var liten, og allerede ved 13 års alderen var jeg 1.93 høy. Bekymret tok vi kontakt med legen og det ble tatt røntgen etc. Jeg ville bli minst 2.14 høy og det ville jeg ikke. Så når jeg var 14 gikk jeg igjennom hormonbehandling for å stoppe veksten. Stoppet på 2 meter og er fornøyd med det. Men spørsmålet mitt er at nå i en alder av 33 så har jeg blitt veldig slapp og har mye muskelsmerter, spesielt i armer og knær. Jeg er egentlig en aktiv person, men det blir verre og verre å holde seg i god fysisk form. Jeg sliter også mye med tretthet, vondt i hodet og svimmelhet. Har også problemer med tung pust og at det presser i brystet. Har hatt astmatendenser, men veldig svake ifølge fastlege så skal ikke skyldes astma. Jeg lurer på om det har vært mye ettervirkinger etter en slik behandlig hos menn? Jeg vet at det har vært en del hos kvinner, men har også hørt litt rykter om at det kan gi plager hos menn i senere alder. Fastlege avfeier dette, men jeg vil gjerne sjekke med andre. Veldig iriterende når man vil yte, men ikke får det til. Tar stadige blodprøver, men de kommer alltid ut med godt resultat. Fastlege virker heller ikke intresert og føler at alt blir bagatelisert. Hilsen Mann 33

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370801-hormon-for-%C3%A5-stoppe-vekst-senskader/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Når et barn ser ut til å bli svært langt kan veksten stanses ved hjelp av kjønnshormoner en periode og disse får vekstsonene i knoklene til å lukke seg slik at veksten stanser. Det kan være bivirkninger i form av kvalme, økt mengde kviser osv, men disse forsvinner kort tid etter behandlingen er over. I dag etter mer enn 15 år det lite sannsynlig at dette er årska til dine plager. Du kan eventuelt be om utvidede hormonprøver som for eksempel stoffskifteprøver, testosteron og SHBG for å sjekke deg.

• 4 år senere...

Jeg gir svar her selv om dette er en nedlagt tråd, da jeg mener det er viktig at lesere er opplyst. Å stoppe lengevekst er knyttet til omfattende og alvorlige senplager som blant annet kreft og barnløshet hos kvinner. Se studier som refereres her:

http://forskning.no/medisin-medisinske-metoder-barn-og-ungdom/2011/05/nar-hoyde-blir-en-sykdo

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...