Gå til innhold

Thorbjørn Jagland -igjen!

Anbefalte innlegg

Jeg kan godt skjønne at det er vanskelig for hans kollegaer å si beint fram til ham at han ikke bør være den som kommer med den offentlige uttalelsen om hvem som får fredsprisen.

Men litt selvkritikk bør han jo inneha? Han må vel skjønne at han "driter ut" seg selv og Norge som nasjon med den stakato-engelsken sin? ;)

Greit han er leder av kommiteen, men da må da kunne være andre som kan offentliggjøre valget for verdenspressen? Noen som snakker bedre engelsk?

Om ikke kollegane tør å si det til ham, så burde han foreslå det selv. Såpass selvinnsikt bør en kunne forvente av en maktmann på hans nivå. Eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/370814-thorbj%C3%B8rn-jagland-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Tror du ikke folk i utlandet skjønner han, selv om han snakker stakkato?

Jo, selvsagt forstår de ham. Men synes du ikke at det er flaut for Norge som nasjon hvis folk i andre land tror at Thorbjørn Jagland viser standaren for engelskkunnskapene ( i dette tilfellet engelsk intonasjon) til det norske folk?

Norske mennesker som liksom skal være så skolerte og flinke i alt.

Da burde de iallefall ha en representant for Norge som er bedre i engelsk enn som så, for å opprettholde dette imaget.

Er engelsken hans noe å henge seg opp i så lenge han gjør seg forstått?

Han gjør seg forstått, men jeg synes at Norges ansikt utad i Fredsprisutdelingen burde være bedre enn som så. Ikke selve "ansiktet" selvsagt, men du skjønner nok hva jeg mener.

Men det kan jo bare være jeg og en håndfull andre som synes det er flaut. ;)

Han gjør seg forstått, men jeg synes at Norges ansikt utad i Fredsprisutdelingen burde være bedre enn som så. Ikke selve "ansiktet" selvsagt, men du skjønner nok hva jeg mener.

Jagland skulle nok fått hjelp av Petter Solberg.

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes ikke det er flaut. Jeg er ganske sikker på de som ser på er mest opptatt av hva som blir sagt. Og jeg har såpass tiltro til at folk greier å tenke seg til at en manns engelskkunnskaper ikke er representativ for hvordan de generelle engelskunnskapene til nordmenn er.

Nordmenn generelt er svært flinke i engelsk. Det merker man når man reiser litt. Til og med jeg blir ganske proff i forhold til mange, jeg som må suplere med norske ord innimellom:)

Gjest Nickløsheletida

Jo, selvsagt forstår de ham. Men synes du ikke at det er flaut for Norge som nasjon hvis folk i andre land tror at Thorbjørn Jagland viser standaren for engelskkunnskapene ( i dette tilfellet engelsk intonasjon) til det norske folk?

Da burde de iallefall ha en representant for Norge som er bedre i engelsk enn som så, for å opprettholde dette imaget.

''Da burde de iallefall ha en representant for Norge som er bedre i engelsk enn som så, for å opprettholde dette imaget''

Husker du Tor Heierdal og Liv Ullmann under Lillehammer-OL?

Tror du det var engelsken deres folk var opptatt av?

Gjest ser ikke problemet

Nei, jeg synes ikke det er flaut i hele tatt.

Tenker du slik om Kongoleseren som snakker stakkato-engelsk, eller Vietnameseren med sin engelske uttale? De har jo alle sine særtrekk :) Man ser vel ikke ned på dem for det??

Annonse

Han er antagelig svært klar over hvor landet ligger når det kommer til sin egen uttale.

Han burde fått seg et kræsj-kurs i elementær uttale og intonasjon. Hadde han giddet å investere litt tid i dette, ville det antagelig gjort underverker.

''Da burde de iallefall ha en representant for Norge som er bedre i engelsk enn som så, for å opprettholde dette imaget''

Husker du Tor Heierdal og Liv Ullmann under Lillehammer-OL?

Tror du det var engelsken deres folk var opptatt av?

''Husker du Tor Heierdal og Liv Ullmann under Lillehammer-OL?''

Ja, det var gruuuusomt! Hadde lyst til å forsvinne ned i et stort hull og bli der på Norges vegne. Det var skikkelig flaut! Nesten skammelig.

Men vi får jo håpe at du har rett mtp at andre ikke var opptatt av det.

Neh. Han er typisk norsk. Akkurat slik folk i ytlandet ser for seg en nordmann. Det var Thor Heyerdahl som for evig ødela ryktet vårt i den retninga, og da kan vi like gjerne fyre under alle sammen!

Syng med den stemmen du har og snakk engelsk som det passer deg! HJAAAAALMAAAAR... HJaLmaR gikk på skolen i FJEerde han.. *galer falskt*

Jeg tok opp akkurat dette med Jagland og engelsken hans med noen på et amerikansk forum etter talen han holdt for Obama. De var samstemte i at det ikke var noe å utsette på ordforråd/ordvalg, og aksenten var utenlandsk, men enkel å forstå.

De la til at de var veldig glade for at det finnes mennesker over hele verden som lærer seg engelsk, og at som benytter det.

For oss høres aksenten hans litt "pottitt"/Ola Dunk, men for dem som har engelsk som morsmål er det helt vanlig å høre folk snakke engelsk med ymse aksenter - fransk, tysk, spansk.

Så vidt jeg kan huske, har alle andre ledere av Nobel-komiteen i min levetid annonsert vinneren på norsk, og holdt talen under utdelingen på norsk.

Gjest Nickløsheletida

Jeg tok opp akkurat dette med Jagland og engelsken hans med noen på et amerikansk forum etter talen han holdt for Obama. De var samstemte i at det ikke var noe å utsette på ordforråd/ordvalg, og aksenten var utenlandsk, men enkel å forstå.

De la til at de var veldig glade for at det finnes mennesker over hele verden som lærer seg engelsk, og at som benytter det.

For oss høres aksenten hans litt "pottitt"/Ola Dunk, men for dem som har engelsk som morsmål er det helt vanlig å høre folk snakke engelsk med ymse aksenter - fransk, tysk, spansk.

Så vidt jeg kan huske, har alle andre ledere av Nobel-komiteen i min levetid annonsert vinneren på norsk, og holdt talen under utdelingen på norsk.

''For oss høres aksenten hans litt "pottitt"/Ola Dunk, men for dem som har engelsk som morsmål er det helt vanlig å høre folk snakke engelsk med ymse aksenter - fransk, tysk, spansk''

Slik vi har blitt vant til å høre norsk med ymse aksenter.

Tror du Sør-Koreanerne er flaue over Ban Ki-Moon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...