Gjest Elextra Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 ''Trøndere kaller Steve for - ja - "steve". Andre deler i landet sier man "stiv" (noen vil kanskje si sistnevnte er verre, men ). '' Jeg har aldri hørt noen her si Steve, vi sier da Stiv?! Like ille synes jeg Brian er, det uttales da noe sånt som "Braian"?! ''Jeg har aldri hørt noen her si Steve, vi sier da Stiv?!'' Ok, jeg kjenner til to trøndere som uttalere navnet "steve", men da er det kanskje tilfeldig . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg synes det er greit med et navn som er forholdsvis lett å oppfatte at i det hele tatt er et navn. Smilla går innunder denne kategorien. Milla da? Hvilken kategori går det under? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Enig. Lukas er hesten til Emil i Lønneberget. Sånn er det med den saken Jeg husker den gangen Lukas var en av de fire evangelistene. Men så er jeg eldgammel også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg husker den gangen Lukas var en av de fire evangelistene. Men så er jeg eldgammel også. Hehe,- ja det er vel Bibelen jeg tenker først på når jeg hører navnet Lukas. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 For oss var det absolutt et poeng at ungene skulle ha enkle og greie fornavn uten stavealternativer, fordi etternavnet deres som regel må staves for at det skal bli riktig. (De har ikke mitt etternavn, men farens.) Dessuten er jeg uansett ikke glad i lange, snirklete navn. Jeg har nettopp merket ca. et tonn med tøy fordi minstemann skal på skoletur og merking var et ufravikelig krav. I slike situasjoner er jeg alltid glad for at jeg kan klemme fornavnet hans inn på vaskelappen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Enig. Lukas er hesten til Emil i Lønneberget. Sånn er det med den saken Helt klart:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 '' og typisk Marianne = Marrrrrrianne hvor man går godt ned på siste stavelse'' Et sted på sørlandet hvor mitt navn blir uttalt litt rart, så uttaler de Marianne uten R-lyden e lager en J-lyd istedenfor :""Majanne. "" Jeg heter også Marianne, og vi har slekt på Sørlandet. Der de kommer fra sier de takk og lov R og ikke J. Er ikke J for små barn som ikke har lært R ennå? Trøndervarianten liker jeg ikke, og noen av bergensversjonene klarer jeg meg også fint uten (ref. Gulasj) *grøss* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Milla da? Hvilken kategori går det under? ''Milla da? Hvilken kategori går det under?'' Jeg er nok ikke den rette til å kategorisere. Men etter min oppfatning er Milla en kortform for Camilla, og slike kortformer er jeg ikke så begeistret for. Dog er jo svært mange av de vanlige (og fine) navnene vi bruker i dag egentlig kortformer. Smilla er mer spesielt, men begge navnene synes jeg er ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 '' Moren min har et sånt navn, som altså blir uttalt Ævv... her. Men hun ble født utenfor Bergen, og der høres det langt mer poetisk ut.'' Aud blir vel noen steder til Ævvd f.eks. Fullstendig ødelagt. Og er det ikke noen som sier Mævvd istedetfor Måd = Maud? Her uttales det i alle fall omtrent som Måd. ) ''Aud blir vel noen steder til Ævvd f.eks. Fullstendig ødelagt.'' Hvordan skal man ellers uttale det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 ''Aud blir vel noen steder til Ævvd f.eks. Fullstendig ødelagt.'' Hvordan skal man ellers uttale det? [øud] sier vi her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 [øud] sier vi her. Det høres rart ut for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 ''Aud blir vel noen steder til Ævvd f.eks. Fullstendig ødelagt.'' Hvordan skal man ellers uttale det? ''Aud blir vel noen steder til Ævvd f.eks. Fullstendig ødelagt. Hvordan skal man ellers uttale det? '' Æud :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 ''Aud blir vel noen steder til Ævvd f.eks. Fullstendig ødelagt. Hvordan skal man ellers uttale det? '' Æud :-) Jeg klarer ikke å uttale ævvd og æud forskjellig jeg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det høres rart ut for meg. Men helt rett ut for meg Husker vi hadde en lærer da jeg gikk på barneskolen. Og han strevde med å uttale diftongene. Ordet "sau" ble konsekvent til "sævv", "au" ble "ævv" osv. Og små engle-/djevleungene kommenterte stadig at diftonger består av to vokaler, og ikke av en vokal og en konsonant... I grunnen ikke særlig snillt, men ungene hadde jo rett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg klarer ikke å uttale ævvd og æud forskjellig jeg? ''Jeg klarer ikke å uttale ævvd og æud forskjellig jeg?'' Ikke!? Du uttaler vel u og v ulikt? Sier du f.eks. "ævvla" og "ævditorium" når du skal uttale ordene "aula" og "auditorium"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg klarer ikke å uttale ævvd og æud forskjellig jeg? I "ævd" uttaler du navnet med fortennene mot underleppa. I "æud"/"øud" uttaler du navnet uten å bruke tenner mot leppa, bare ved å runde munnen til en "u" Rein, skjær uttalegymnastikk, men når det er lyder du er vant til å si sånn, så er det vanskelig å endre . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 ''Jeg klarer ikke å uttale ævvd og æud forskjellig jeg?'' Ikke!? Du uttaler vel u og v ulikt? Sier du f.eks. "ævvla" og "ævditorium" når du skal uttale ordene "aula" og "auditorium"? Hmm.. Jeg prøver å uttale det for meg selv nå, men det er jaggu ikke stor forskjell jeg hører. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 I "ævd" uttaler du navnet med fortennene mot underleppa. I "æud"/"øud" uttaler du navnet uten å bruke tenner mot leppa, bare ved å runde munnen til en "u" Rein, skjær uttalegymnastikk, men når det er lyder du er vant til å si sånn, så er det vanskelig å endre . Ok. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg uttaler det plutselig ) Syns det hørtes ganske likt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg klarer ikke å uttale ævvd og æud forskjellig jeg? ''Jeg klarer ikke å uttale ævvd og æud forskjellig jeg'' Sier du "mæver" når du mener maur også? Og "sævv" når du mener sau? Det er ikke noen "v" i maur og sau!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 ''Jeg klarer ikke å uttale ævvd og æud forskjellig jeg'' Sier du "mæver" når du mener maur også? Og "sævv" når du mener sau? Det er ikke noen "v" i maur og sau!!! ''Sier du "mæver" når du mener maur også? Og "sævv" når du mener sau?'' Slik snakker forresten barna mine (når jeg ikke retter på dem) :-). Kjenner dog ikke voksne som uttaler ordene slik, men mulig det er dialektavhengig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.