Gå til innhold

Er etternavnet viktig for valg av fornavn?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Neida, ikke tilfeldig. Kjenner ikke en eneste Steve som uttaler navnet sitt [stiv]. Og Cate heter nettopp det [kate], mens Charles heter [sjarles].

Har valgt litt mindre engelskklingende navn til mine unger, gitt.

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Lillemus

12

• Spenol(1)

12

• candyqueen_83

7

Noen av oss har barn med forskjellig kjønn, det begrenser arvemulighetene en smule når de vokser til.

Med tre digre klasser på samme skoletur tror jeg initialer ville blitt en flertydig rebus. Men jeg tror det var siste runde med sånn merking nå - skal de på tur på ungdomsskolen, må jeg forhåpentligvis ikke signere noe dokument om at alt er merket.

Sant nok ;)

Jeg har tre døtre - og de går på en ganske liten skole ;) Mine barn har ikke samme initialer, men skolen er så liten at de ansatte vet hva storesøskenene heter, så ingen gidder å endre navn i klærne når småsøsken arver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mange barn man har, da :-) Det blir litt komisk med Maren, Martin, Marte, Mads, Mona, Milly, Mina og morten minstemann ;-)

Jeg kjenner en søskenflokk som har fire av de navnene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I slike situasjoner er jeg alltid glad for at jeg kan klemme fornavnet hans inn på vaskelappen. ''

Samme her. :)

Skriver under på den. Begge mine barn har enkle navn på henholdsvis 4 og 5 bokstaver. Kan ikke feilstaves, (men feiluttales *grøss* - har det gått opp for meg nå).Navnene er vanlige i den forstand at alle kjenner dem, men de siste 10 årene har kun mellom 30 - 40 andre barn fått disse navnene hvert år. Langt fra 10 på topp altså, og heller ikke fancy moderne navn. Dermed er det ingen andre som heter det på skolen med 600 elever, og merking av tøy er en smal sak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Jeg synes for og etternavn bør passe litt sammen- og- ikke velge et veldig komplisert navn hvis man har et komplisert etternavn.

Har en jente i minstens klasse som har et spesiellt fornavn. Ble kjent med henne da hun var rundt fem år. Hun gjentok navnet sitt fire- fem ganger før jeg sa å- ja uten å ha oppfattet navnet riktig viste det seg...... Jeg kallte barnet noe annet helt til de begynte på skolen sammen og vi fikk klasselisten.... Navnet er pent, men veldig spesiellt. Vistnok et gammelt norsk navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Skriver under på den. Begge mine barn har enkle navn på henholdsvis 4 og 5 bokstaver. Kan ikke feilstaves, (men feiluttales *grøss* - har det gått opp for meg nå).Navnene er vanlige i den forstand at alle kjenner dem, men de siste 10 årene har kun mellom 30 - 40 andre barn fått disse navnene hvert år. Langt fra 10 på topp altså, og heller ikke fancy moderne navn. Dermed er det ingen andre som heter det på skolen med 600 elever, og merking av tøy er en smal sak :-)

Helge?

Bjørn?

Gunnar?

Arne?

Johan?

Nils?

Ole?

Olav?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Vi hadde flere ting vi tok hensyn til ved navnevalgene. Vi har litt ulik smak, så det var viktig for oss at vi begge var enige om navnene og syntes de var greie. Vi ville ha relativt korte, greie navn, siden barna har begges etternavn. Av samme grunn var dobbeltnavn uaktuelt. Vi ville ha navn som ikke var på Ti på topp, men heller ikke veldig spesielle eller rare. Vi ville ha forholdsvis lydrette navn slik at ungene slipper å gå gjennom livet og stave navnet sitt for alle instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innimellom det høres litt rart ut dersom fornavnet er veldig internasjonalt, og ungen heter Solbakken til etternavn - eller at ungen heter Ola eller Kari og etternavnet er tydelig amerikansk...

Snuppa mi har et navn som kan staves på flere måter, men det er en måte som de aller, aller fleste velger (og hun skriver det på den måten). Etternavnet er det samme som mitt - jeg får ofte spørsmålet "med eller uten H?", men det er det hele...

Jeg unner unger å slippe å stave navnet sitt hver gang de hilser på noen, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innimellom det høres litt rart ut dersom fornavnet er veldig internasjonalt, og ungen heter Solbakken til etternavn - eller at ungen heter Ola eller Kari og etternavnet er tydelig amerikansk...

Snuppa mi har et navn som kan staves på flere måter, men det er en måte som de aller, aller fleste velger (og hun skriver det på den måten). Etternavnet er det samme som mitt - jeg får ofte spørsmålet "med eller uten H?", men det er det hele...

Jeg unner unger å slippe å stave navnet sitt hver gang de hilser på noen, ja...

''Jeg unner unger å slippe å stave navnet sitt hver gang de hilser på noen, ja...''

Jeg lurer på hva foreldre som gir ungene etternavn i genren Fredrikstad-Karsteinsen med bindestrek slik at begge navnene skal være med. Stakkars unger når de begynner på skolen og skal skrive navnet sitt - for ikke å snakke om på offentlige skjemaer! De er ikke laget for etternavn på 23 bokstaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok ;)

Jeg har tre døtre - og de går på en ganske liten skole ;) Mine barn har ikke samme initialer, men skolen er så liten at de ansatte vet hva storesøskenene heter, så ingen gidder å endre navn i klærne når småsøsken arver ;)

''men skolen er så liten at de ansatte vet hva storesøskenene heter, så ingen gidder å endre navn i klærne når småsøsken arver ;)

''

Våre barn går på en av byens største skoler, men også her, så har jeg inntrykk at de fleste vet hvem som hører sammen av søsken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men skolen er så liten at de ansatte vet hva storesøskenene heter, så ingen gidder å endre navn i klærne når småsøsken arver ;)

''

Våre barn går på en av byens største skoler, men også her, så har jeg inntrykk at de fleste vet hvem som hører sammen av søsken :-)

Jeg er selv lærer, men elendig på å huske navn. Er imidlertid svært imponert over en bråte av mine kollegaer som har klisterhjerner når det gjelder navnehusk! Skjønner ikke hvordan de greier det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Oi, det visste jeg ikke. Med trykket på siste stavelse, da, eller?''

Nei, selv sier vi det med trykket mer eller mindre jevnt fordelt, men mange sier det faktisk med trykket på første stavelse! Det høres litt merkelig ut i mine ører, men jeg orker ikke rette på folk for det, guttungen selv ser ikke ut til å merke det engang. :o)

''mange sier det faktisk med trykket på første stavelse! Det høres litt merkelig ut i mine ører''

Østlendinger, kanskje? Jeg sier navnet til guttungen din med trykket på første stavelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''mange sier det faktisk med trykket på første stavelse! Det høres litt merkelig ut i mine ører''

Østlendinger, kanskje? Jeg sier navnet til guttungen din med trykket på første stavelse. :)

Det gjør vel jeg også - men med tonefall som i Erik. Ikke som i Jacob. Begge har vel forsåvidt trykk på første stavelse. Kanskje det er her problemet ligger (er det tonem det heter)?

Nå ble jeg veldig i tvil når jeg skulle finne gode eksempler - kanskje jeg egentlig er på villspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vel jeg også - men med tonefall som i Erik. Ikke som i Jacob. Begge har vel forsåvidt trykk på første stavelse. Kanskje det er her problemet ligger (er det tonem det heter)?

Nå ble jeg veldig i tvil når jeg skulle finne gode eksempler - kanskje jeg egentlig er på villspor...

''Det gjør vel jeg også - men med tonefall som i Erik. Ikke som i Jacob.''

Jeg uttaler Erik og Jakob på "samme" måte, men du legger kanskje trykket mest på ERik, jeg legger det likt over hele navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg unner unger å slippe å stave navnet sitt hver gang de hilser på noen, ja...''

Jeg lurer på hva foreldre som gir ungene etternavn i genren Fredrikstad-Karsteinsen med bindestrek slik at begge navnene skal være med. Stakkars unger når de begynner på skolen og skal skrive navnet sitt - for ikke å snakke om på offentlige skjemaer! De er ikke laget for etternavn på 23 bokstaver...

'' Jeg lurer på hva foreldre som gir ungene etternavn i genren Fredrikstad-Karsteinsen med bindestrek slik at begge navnene skal være med. Stakkars unger når de begynner på skolen og skal skrive navnet sitt - for ikke å snakke om på offentlige skjemaer! De er ikke laget for etternavn på 23 bokstaver...

''

En får håpe at et barn med et slik langt og komplisert navn, ikke har lese og skrivevansker !

er det ok for en person med bindestreksnavn å skrive under på F-Karsteinsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...