Gjest saja Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 hei! jeg er en kvinne på 26 år som sluttet på p-piller for ca. 6 mnd siden. har etter dette fått mange kviser i ansiktet, hals, rygg og brystet. hadde noen kviser i tenårene, men aldri vært veldig plaget. har gått på p-piller i 10 år og brukte yasmin. grunnen til at jeg sluttet på p-pillene var at jeg fikk pigmenflekker på overleppa som forverret seg i solen. dette har bedret seg og var nesten ikke synlig nå i sommer. når vil huden begynne å bedre seg? vurderer oppstart av p-piller igjen da jeg opplever det som veldig sjenerende, men er da redd for at pigmenflekkene skal komme tilbake? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370911-p-pille-bruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hei ! Du har i likhet med mange andre (ca 10% ) fått pigmentforandringer i ansiktet i f m p pille bruk. Dette kommer ofte brått og uventet , gjerne på våren uten forvarsel. Mange er ikke blitt advart eller informert om at det ved p pillebruk er god grunn til å bruk høy solbeskyttelse spesielt i ansiktet. Dessverre forsvinner ikke alltid pigmenterigen selv om man stanser med p pillene. Det er også en ganske stor risiko for at plagene kan tilta igjen dersom du gjenopptar p pillebruken. Så ville nok foreslå annen prevensjon som ikke gir så høye hormonnivåer i blodet og evt kvisebehandling i tillegg i første omgang noen mnd med Tetralysal og EpiDuo for å se om det kan gi seg med det. Utbruddet kan være forårsaket av forbigående svingninger i hormonnivåene etter p pille stans så det er en viss mulighet for at det kan gi seg. Ellers er det greit å vite at p piller påvirker talgkjertlene på forskjellig måte: De såkalte "moderne" kombinasjons-p-pillene Marvelon og Mercilon som innholder gestagenet desogestrel og Yasmin som inneholder drospirenon kan gi redusert tendens til kviser, men til gjengjeld noe økt risiko for blodpropp. "Eldre" kombinasjons piller som er basert på gestagenet levonorgestrel sammen med østrogen som Microgynon og Loette har noe mindre tendens til å gi blodpropp, men kan til gjengjeld gi økt acnetendens. Mvh Hudlegen .. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/370911-p-pille-bruk/#findComment-3245079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.