Gå til innhold

Herpes hos baby?

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

For et par dager siden fant jeg et lite, kløende sår på den ene kjønnsleppen (min) etter et toalettbesøk. Jeg har hatt dette et par ganger tidligere for flere år siden, og mistenker at det kan være herpes? Tidligere har jeg også sett blemmer før de sprekker og blir sår. Såret kommer alltid samme sted etter sykling eller bruk av stramme klær etc. Denne gangen var såret tørt, delvis dekket av skorpe. Mens jeg var på badet oppsto en liten "krise" med mitt 2 måneder gamle barn, og jeg ilte til. Det viste seg etter noen minutter at barnet var sultent, og da ammet vi. Det store problemet er imidlertid at jeg ikke kan huske å ha vasket hendene! Har først berørt området rundt såret og i forbindelse med amming areola for at barnet skulle få godt tak i brystknoppen. Nå er jeg selvfølgelig livredd for å ha smittet barnet mitt med herpes! Jeg desinfiserer vanligvis hendene etter å ha tatt i et dørhåndtak, også skulle det gå helt galt når det virkelig betydde noe... Jeg er helt fortvilet. Hvilke symptomer skal vi se etter for å se om barnet er smittet? Vil eventuelle blemmer komme på betennelsesstedet (munnen)? Er det alltid utbrudd med blemmer? Jeg ser at herpes kan være farlig for nyfødte, men ikke for ettåringer. Hvordan er det for babyen på 2 mnd? Er det antistoffer i morsmelken som kan gjøre et eventuelt utbrudd mildere/mindre farlig? Hvis vi henvender oss til legevakten ved bekymring om infeksjon/sykdom, vil herpes påvises på "standardtestene" de tar der, eller er det noe ekstra vi må sørge for at blir gjort for å sørge for riktig diagnose/behandling? Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å ha smittet barnet mitt med en slik sykdom... De neste to ukene blir ikke gode... (Jeg forstår vi kan forvente symptomer innen to uker ved smitte?) Håper du kan besvare alle spørsmålene over, så vi vet hva vi skal forholde oss til. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Du har en karakteristisk sykehistorie for herepes. Det er en vanlig infeksjon og du beskriver symtomene og utbruddene godt. Du har sannsynligvis hatt herpes i lang tid. Herpes genitalis som hos deg, skyldes oftest herpesvirus type 2, men den vanlig infeksjon senere er type 1. Barna får gjerne infeksjonen i 1-4 års alder, typisk er det at de får det i munnen med sår slimhinne og litt sår rundt munnen.

Du har en adekvat profylakse mot å spre smitte fra deg , men helt å hindre at barnet kommer i kontakt med virus er vanskelig.

Dersom barnet er smittet vil symptomene komme i munn og omkring denne med blemmer som sprekker og gir

sår. Det kan også komme bare øm hevelse.

Dersom mor har herpes genitalis ved fødsel vil barnet kunne smittes og få alvorlig hjernebetennelse, barnet forløses derfor oftest med keisersnitt i slike situasjoner. Senere i livet vil herpes også kunne gi hjernebetennelse, men svært sjelden. Babyen din har herpes risiko som en et åring.

Hvis du har hatt herpes vil morsmelken inneholde antistoffer, men det gir ikke god nok beskyttelse.

Ved mistanke om herpesinfeksjon og risiko for hjerneinfeksjon vil man gi acyklovir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også en anonym bruker

Du har en karakteristisk sykehistorie for herepes. Det er en vanlig infeksjon og du beskriver symtomene og utbruddene godt. Du har sannsynligvis hatt herpes i lang tid. Herpes genitalis som hos deg, skyldes oftest herpesvirus type 2, men den vanlig infeksjon senere er type 1. Barna får gjerne infeksjonen i 1-4 års alder, typisk er det at de får det i munnen med sår slimhinne og litt sår rundt munnen.

Du har en adekvat profylakse mot å spre smitte fra deg , men helt å hindre at barnet kommer i kontakt med virus er vanskelig.

Dersom barnet er smittet vil symptomene komme i munn og omkring denne med blemmer som sprekker og gir

sår. Det kan også komme bare øm hevelse.

Dersom mor har herpes genitalis ved fødsel vil barnet kunne smittes og få alvorlig hjernebetennelse, barnet forløses derfor oftest med keisersnitt i slike situasjoner. Senere i livet vil herpes også kunne gi hjernebetennelse, men svært sjelden. Babyen din har herpes risiko som en et åring.

Hvis du har hatt herpes vil morsmelken inneholde antistoffer, men det gir ikke god nok beskyttelse.

Ved mistanke om herpesinfeksjon og risiko for hjerneinfeksjon vil man gi acyklovir.

Jeg er ikke trådstarter men jeg synes dette var et dårlig svar. Hva betyr det at barnet har sjanse som en ettåring å få Herpes? Har ikke barnet fått antistoffer gjennom svangerskapet? Hvis det er så lett å smitte, synes jeg det høres skummelt ut å få barn når man har herpes2. Det er det neppe, siden så mange har det? Det må jo bety at de fleste barn ikke blir smittet, at det mest kritiske er førstegangsutbrudd under fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...