caprice Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Er det noen som har søkt om fritak fra nynorsk, og klart å få det for barn med dysleksi? Jeg fikk anbefalt av en venninne som jobber på en høyskole å søke om fritak for nynorsk når vår datter skal begynne med dette på ungdomsskolen om få år. Syntes det hørtes ut som en fantastisk god idé slik at datteren vår kan bruke mer tid og konsentrasjon på engelsk og norsk i stedet. Nevnte dette ved en annen sammenheng for sosiallærer på skolen som sa at dette kunne jeg bare glemme, fikk ikke fritak uansett. Det jeg kanskje kunne klare å få til var at man slapp å ta et annet fremmedspråk i tillegg til engelsk. Vi sliter allerede med bla konsentrasjonsproblemer og svært dårlig norsk rettskriving. Ser for meg at nynorsk i tillegg vil være et sant mareritt som vil ta liv av den lille skoleinteressen vår 6.klassing nå innehar. Norsk står høyt på hatlisten fra før... Noen med erfaring evt som har hatt samme problemet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg vet iallefall at døve kan få fritak fra sidemål, så kanskje verdt å prøve siden hun sliter med skrivingen. Er usikker på reglene rundt dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg aner ikke, men jeg ville nok prøvd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 En av mine unger fikk fritak. Han har ikke dysleksi, men strevde veldig med lesing og skriving. Det var helt opplagt at han ville få problemer med nynorsken, læreren var helt enig, og saken ordnet seg uten problemer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Hvis hun har en attest på dysleksi kan dere søke fritak fra nynorsk uten problemer. Hvis hun har spesialundervisning i norsk har hun egen plan (IOP) og da er det opp til den som skriver planen om hun har nynorsk eller ikke. Det ville være helt merkelig å la barn med spesialundervisning pga. dysleksi ha nynorsk. De som følger læreplanen for norsk som andre språk har fritak fra nynorsk, men de som følger vanlig norsk læreplan har nynorsk uansett hvor mange språk de snakker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunta Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter/elev/grunnskole/Valg+og+konsekvenser.9UFRjQZl.ips Mye nyttig informasjon her, råder deg til å bli medlem om du ikke allerede er det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Ditt beste argument er kanskje at de to målformene ligger så tett opp mot hverandre at sidemålet foruten å stjele tid, krefter, motivasjon og oppmerksomhet, vil kunne skape forvirring mhp på hovedmålet. F.eks.: Lete - leite. Komme - kome. Gutt - gut. Tjene - tene. Ganske stor fare for at hun kommer til å beherske hovedmålet dårligere ved å forvirre det til med sidemål. Du vil sannsynligvis høres noe mer saklig ut om du i stedet for å søke om fritak fra 'nynorsk' søker fritak for 'sidemål'. Best å unngå å høres ut som en allminnelig nynorskhater. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg mener bestemt at du kan søke om fritak, hvis din datter har fått en diagnose på lese/skrivevansker. Selv har jeg nynorsk på videregående hvor flere elever søker om fritak i nynorsk. Kriteriene for få dette er 1: Minoritetsspråklig bakgrunn, 2: Lese/Skrivevansker og 3: At de ikke har hatt nynorsk/sidemål på ungdomskolen. Men fritak i sidemål på vgs betyr ikke at de slipper å gå på skolen i de timene. Det er fritak for vurdering, ikke undervisning. Det betyr at mine sidemålselever er til stede i timen, og leverer skriftlige oppgaver på sitt hovedmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Ditt beste argument er kanskje at de to målformene ligger så tett opp mot hverandre at sidemålet foruten å stjele tid, krefter, motivasjon og oppmerksomhet, vil kunne skape forvirring mhp på hovedmålet. F.eks.: Lete - leite. Komme - kome. Gutt - gut. Tjene - tene. Ganske stor fare for at hun kommer til å beherske hovedmålet dårligere ved å forvirre det til med sidemål. Du vil sannsynligvis høres noe mer saklig ut om du i stedet for å søke om fritak fra 'nynorsk' søker fritak for 'sidemål'. Best å unngå å høres ut som en allminnelig nynorskhater. ;-) mvh Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Jeg mener bestemt at du kan søke om fritak, hvis din datter har fått en diagnose på lese/skrivevansker. Selv har jeg nynorsk på videregående hvor flere elever søker om fritak i nynorsk. Kriteriene for få dette er 1: Minoritetsspråklig bakgrunn, 2: Lese/Skrivevansker og 3: At de ikke har hatt nynorsk/sidemål på ungdomskolen. Men fritak i sidemål på vgs betyr ikke at de slipper å gå på skolen i de timene. Det er fritak for vurdering, ikke undervisning. Det betyr at mine sidemålselever er til stede i timen, og leverer skriftlige oppgaver på sitt hovedmål. Takk for info Ferskenblomst. Det høres helt fornuftig ut at man følger undervisningen. Jeg ønsker ikke at hun skal "skånes" for nynorsk/sidemål, men jeg ser jo at det skriftlige her fort blir en katastrofe når hun allerede har elendig rettskriving i bokmål. Det hørtes lurt ut at man har undervisning som de andre, men kan levere besvarelser/stiler på bokmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Der jeg har vært i praksis, har elever med dysleksi hatt fritak for vurdering i sidemål, men de har fulgt undervisning på lik linje med alle de andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.