Gå til innhold

sterke smerter i fot og tå

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen Smilla

Hei, jeg har sterke smerter i høyre fot ut mot lilletåa, og lilletåa er hoven , øm og rødlig. Også øm ved tåroten. Har også er smertepunkt lenger ned under tåballen, kjennes litt hardt ut og er ømt å gå på. Trodde kanskje det var Mortons (som jeg har hatt på den andre foten), men MR avkrefter dette. Har meg bekjent ikke fått noen skade der. Er tverrplattfot og lengdeplattfot. Er fortsatt like klok og har like vondt, kan du hjelpe meg å tolke MR resultatene og evt gi meg noen alternative forklaringer på hva dette kan være. MR resultater: Det er ganske uttalte tenosynovitt forandringer i seneskjede til peroneus brevis og peroneus longussene. Begge senene er intakte. Det er betydelige ødemforandringer i bløtdelene ved peronues longus senefestet mot basis av 1.metatars. Det er ingen tegn til avulsjonsfraktur. Begge peroneussener ligger i normal stilling i forhold til latterale malleol. Funnet er mest forenlig med overbelastningsrelaterte forandringer. De øvrige seneskjedene ser normale ut. Det er gamle forandringer svarende til fremre talofibulare ligament. Ligamentene forøvrig ved ved talocruralledd og syndesmose er intakt. Ingen tegn til hverken arttritt eller arthrose. Det er en relativt stor forbeining ved posteromediale del av os navicularis forenlig med os tibialis eksternum som er uten klinisk betydning. Tibialis posteriorsenen er uten anmerkning. Det er meget små benmargslesjoner ved festet for ligamentum deltoideum på mediale malleol. Ingen tegn til ruptur i selve ligamentet. Ingen tegn til osteochondritt disseeans. Det er en liten calcaneusspore. Meget sparsommelige forandringer svarende til plantar fasciefestet. Akillessenen , sinus tarsi og tarsaltunnel er uten anmerkning. Chopartsledd og Lisfranc ledd er uten anmerkning. Ingen stressfraktur. Det er lett grad av bursitt i intertarsale bursa mellom caput av tredje og fjerde metatars. Ingen tegn til Mortons nevrom. Begge os sesmoid er intakt. Rtg forfot: Intet patologisk påvist. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371016-sterke-smerter-i-fot-og-t%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det var et meget grundig svar fra radiologen, med mange fremmedord, så jeg har forståelse for at du trenger hjelp i tolkningen. Ved MR undersøkelse sees både benvev, senevev og andre bløtdeler. En fot som er brukt gjennom mange år vil det ofte være forandringer ved. Oppgaven blir å skille ut hva som kan være relatert til dine plager. Det ser altså ut som om du har flere tegn til betennelser i fotens seneapparat som kan forklare dine symptomer. Årsaken til disse betennelsene kan være at du er plattfot så mitt råd er at du får vurdering mht spesialstøpte såler og en kur med betennelseshemmende medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...