Gå til innhold

Konstante ryggsmerter

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten og lei 2011

Jeg har først et par spørsmål. 1. Er det riktig at det er helt nødvendig å ta blodprøver for å sjekke nyrefunksjon uansett hvilken del av kroppen(hofte,ankel,hånd e.l.) man skal ta en helt vanlig MR av? 2. Kan endel om Fibromyalgi fra før, men nå har jeg hørt om en som har fått diagnosen klassisk primær fibromyalgi. Er dette en annen type fibromyalgi og i tilfelle, hva er forskjellen på disse? Så over til meg selv og mitt største spørsmål: Er en ung dame i 30-årene som har slitt med ryggplager og generelle muskel/leddplager i veldig mange år. De siste årene har dette forverret seg. Var til MR (fra nakken t.o.m.hofta) for ca. 2 år siden som viste litt slitasje litt ovenfor korsryggen. Ble henvist til en revmatolog som overhode ikke hørte på meg, og måtte gå etter 10 min. Det siste 1 og 1/2 året har jeg gått ned 15 kg i vekt. Spes. det siste året har jeg hatt endel smerter i nedre del av ryggen rett ovenfor halebenet, som gradvis har forværret seg. Har prøvd å snakke med både fastlege og fysioterapeuten min om dette, men bare fått smertestillende/betennelsesdempende og fått høre at trening vil hjelpe meg til å bli kvitt problemet. Har prøvd alt dette uten bedring. Vondt å stå opp av senga, bøye meg, sette /reise meg opp osv.osv. Konstant vondt. Føler at jeg ikke blir hørt og tatt på alvor. Noen råd om hva dette kan være eller hva jeg burde gjøre?? Venter i spenning og håp på gode svar. Med vennlig hilsen "sliten og lei".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371116-konstante-ryggsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest luftslott

Få en second opinion av en annen lege, eller bytt fastlege rett og slett. Når du føler fastlegen ikke tar deg alvorlig er noe fundamentalt blitt borte i lege-pasient forholdet. Be den nye legen henvise det til nye spesialist-time siden du ikke fikk noe som helst ut av forrige time. Pass på å få med deg journalen din over til nye lege, også ved second opinion-henvendelse.

Det er klart du ikke skal gå sånn som nå. Det minste en lege skal gjøre er å ta pasienten på alvor og sørge for skikkelig smertelindring og utredning!

Gjest Sliten og lei 2011

Få en second opinion av en annen lege, eller bytt fastlege rett og slett. Når du føler fastlegen ikke tar deg alvorlig er noe fundamentalt blitt borte i lege-pasient forholdet. Be den nye legen henvise det til nye spesialist-time siden du ikke fikk noe som helst ut av forrige time. Pass på å få med deg journalen din over til nye lege, også ved second opinion-henvendelse.

Det er klart du ikke skal gå sånn som nå. Det minste en lege skal gjøre er å ta pasienten på alvor og sørge for skikkelig smertelindring og utredning!

Takk for ditt svar "luftslott"

Utenom å gi meg smertestillende, så har min lege egentlig gjort en god jobb. Egentlig videre det svikter... Så det har bygget seg opp mye frustrasjon hos meg så lenge alt stopper totalt opp utenfor fastlegen. Skal ikke helsevesenet være der for å hjelpe?? Ikke for å lage "problemene" mye større og mer kompliserte. Man må jo kunne stole på de som sitter på fagkunnskapen... Eller??!!!??

Er nesten så man beg. å lure på om det er en selv det er noe galt med, og ikke helsevesenet...

Stig Bruset - Alt. medisin

1. Man skal ta blodprøver av nyrefunksjonen hvis det er planlagt å bruke kontrast ved MR undersøkelsen. Nyreproblemer kan også gi ryggsmerter og man tar også nyreprøver i den forbindelse for å utelukke nyreproblemer.

2. Klassisk primær fibromyalgigi er så vidt meg bekjent en tilstand uten utløsende årsak. Sekundær fibromyalgi er hvis man kjenner årsaken i form av kronisk stress, depresjon etc.

Jeg synes du bør ha en grundig vurdering inkludert undersøkelse av om du kan ha en revmatisk sykdom, Sjøgrens syndrom, psoriasis artritt eller Bekterevs sykdom. Sistnevnte gir kroniske ryggplager. Mange sykdommer bruker år på å utvikle seg og derfor kan revmaprøver gjentas med noe mellomrom. Vevsprøven (HLA B27) som viser om du er disponert for Bekterev trenger ikke gjentas da det er noe man har eller ikke har for livet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...