Gå til innhold

termin og vekstavvik

Anbefalte innlegg

Gjest leonamathea

hei jeg er en jente på 29 år som venter mitt andre barn, jeg har fra før av en flott gutt på fire år. både mannen min og jeg gleder oss veldig, men jeg har liksom følelsen av at noe ikke er som det burde i forhold til fosteret. første dag av siste mens var 27.05.11 dette tillsier termin til 04.03.12. jeg følte meg veldig tidlig gravid og fikk en veldig tidlig posetiv test, jeg fikk testet hcg nivået (tenkte kansje jeg ventet tvillinger siden symptomene kom så tidlig) og fikk vite at det var skyhøyt... jeg var på ultralyd i uke 10, men fikk vite at jeg antageligvis var 10+3, men at alt så fint ut og at jeg ikke skulle ha tvillinger. jeg var igjen på ordinær ultralyd og fikk da igjen vite at jeg var kommet lenger enn antatt og termin ble satt til 28.02.12. jeg var også nylig på kontroll hos lege, og hun sa seg enig i ultralyd termin i forhold til symfe mål. men hvordan kan dette være mulig når jeg vet med sikkerhet når jeg hadde siste mens... legen min fortalte meg at sædceller kan overleve en god stund og at tidspunkt for eggløsning kan variere. men i mitt tilfelle måtte da sædcellene ha overlevd fra måneden før, noe som selvfølgelig ikke er mulig. det eneste jeg kan finne som en logisk forklaring er at jeg ble gravid måneden før og at fosteret er unormalt lite. jeg kan nevne at når jeg hadde min siste mens den 27.05.11 var denne noen dager sen og unormal smertefull, men jeg blødde normalt mye. jeg er redd jeg kan ha skadet fosteret noe som kan ha ført til vekstavviket, i perioden frem til posetiv test drakk jeg en god del alkohol. jeg var på to fester hvor det ble drukket mye, og jeg hadde et par glass vin 3-4 kvelder i uka. så hvis jeg har vert gravid en måned lenger enn først antatt har jeg utsatt fosteret for en god del alkohol, kan dette isåfall være grunnen til et eventuelt vekstavvik? jeg har også lest om en kromosonfeil som heter trisomi 18 som visstnok kan føre til vekstavvik hos fosteret, hvis barnet i magen har dette ville det bli oppdaget på ultralyd? jordmor sa at alt så bra ut begge gangene jeg var til ultralyd... jeg har kjent liv i magen siden uke 15-16 og kjenner nå mye liv hver dag ( er nå i følge ny termin 21+1) jeg kan også legge til at jeg er liten av vekst 158cm og 48kg og at mitt forrige svangerskap var helt normalt. jeg røyker ikke. håper du kan hjelpe meg med svar på forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371136-termin-og-vekstavvik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...