Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er jeg helt fortvilt, og håper du/dere kan gi meg et svar...

Jeg er gravid (14 uker nå på fredag) for andre gang.

Første svangerskap var uproblematisk, og jeg fødte en jente som nå er vel 2.

Denne runden har jeg hatt blødninger flere ganger. Vel, blod i utfloden er kanskje mer treffende beskrivelse. Det er ikke snakk om rennende blod.

Dette skjedde først 3 dager rundt uke 7. (først to dager etterhverandre, så litt mer to dager etter det).

Dette førte til UL med påfølgende etterkontroll etter noen uker. Ingenting "feil" påvist, og jeg klarte etterhvert å slå meg til ro. Stor glede da jeg passerte 12 uker!

Så fikk jeg det tilbake her om dagen (rundt uke 13). Dette var etter et normalt samleie med mannen, men jeg kontakta likevel lege igjen, og var på ny UL og GU igår.

Alt normalt, kke tegn til blødninger, tett og fin gang opp til livmora, foster som ser helt normal ut. Legen konkluderte med "kontaktblødning" pga det omtalte samleiet.

Så får jeg IGJEN i natt/dag tidlig blod i utfloden, uten noe foregående samleie eller annet som kunne forklare det. Frisk rød farge, men ikke mye. (før har det variert mellom brunt og rødt på fargen)

Hvorfor skjer dette?? hva er det?? jeg kan jo ikke fortsette å springe på UL hver gang dette skjer, når svaret hele tiden er at ting ser normalt ut.

Men det er vel ikke normalt at man blør?? Syns også det er merkelig at jeg har dette nå, når jeg ikke hadde noe som helst av det 1. gangen.

Frykten for at dette skal gå galt sitter som en klump i magen, og ødelegger mye av gleden ved å gå gravid...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37119-hvorfor-bl%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er i prinsippet slik at blødninger i svangerskapet alltid skal tas på alvor. Det som er positivt i ditt tilfelle, er at du har fått bekreftet flere ganger at blodet ikke stammer fra morkaken eller truer svangerskapet på noen måte. Likevel synes jeg du skal kontakte lege hvis dette fortsetter. Det vil aldri bli oppfattet som mas. Det er faktisk en del kvinner som har små-blødninger gjennom hele svangerskapet, men som oftest gir det seg etter en stund. Jeg vil absolutt ikke ta fra deg motet, for jeg tror ut i fra det du forteller, at dine blødninger ikke er av noen farlig sort. Slik kontaktblødning som legen konkluderte med at du hadde sist gang, er ganske vanlig, og det kan godt tenkes at det er en slik blødning du har hatt også denne gangen. Det er ikke gitt at man begynner å blø kun etter et samleie, men det kan også oppstå etter f.eks. et tungt løft eller anstrengelse. Blodkarene i livmorhalsen kan bli skjørere i svangerskapet p.g.a. hormonpåvirkning, og blødninger kan faktisk oppså uten særlig påvirkning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37119-hvorfor-bl%C3%B8r-jeg/#findComment-141678
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...