Gå til innhold

Leksefri skole!


Anbefalte innlegg

Jeg synes de har korte dager på skolen og de kunne med fordel vært der to timer til hver dag og heller bare hatt lesing som hjemmeoppgave. Tror dette ville vært en god løsning. Da ville de vært ferdig med skrivearbeid på skolen og det ville vært mer rettferdig ifht dem som ikke får hjelp til skolearbeid hjemme!

Som et frivillig tilbud kan jeg være enig. Men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi skulle tre samme arbeidsform og omgivelser ned over hodet på alle elever.

For noen vil lesesal/leksehjelp være ideelt. Andre vil bare sitte å lengte etter stillheten eller stereoen hjemme. For ikke å snakke om bedre inneluft.

Slik skolen er bemannet nå, makter den ikke å gi tilstrekkelig oppfølging og hjelp til de elevene som trenger det mest. Å tvinge disse elevene til å tilbringe to timer til på skolen som de ikke får noe ut av er meningsløst.

Gjør vi et optimistisk anslag kan man regne 25 lærere/voksne per elev ved leksehjelp i 60 minutter. Det gir i underkant av to og et halvt minutt per elev.

Påtvungen oppbevaring/leksehjelp blir dessuten å forhindre de foreldrene som ønsker å hjelpe barna sine og gjøre dette. Barna/ungdommen har brukt opp ytterligere to timer tid, egnergi og motivasjon før de kommer hjem.

mvh

I vår kommune er det noen skoler som har heldagsskoler - dette fungerer visstnok ypperlig. De har da også mindre hjemmelekser, men gjør nødvendigvis mer skolearbeid på skolen.

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    13

  • laban

    7

  • jubalong70

    6

  • grot

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes de har korte dager på skolen og de kunne med fordel vært der to timer til hver dag og heller bare hatt lesing som hjemmeoppgave. Tror dette ville vært en god løsning. Da ville de vært ferdig med skrivearbeid på skolen og det ville vært mer rettferdig ifht dem som ikke får hjelp til skolearbeid hjemme!

Som et frivillig tilbud kan jeg være enig. Men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor vi skulle tre samme arbeidsform og omgivelser ned over hodet på alle elever.

For noen vil lesesal/leksehjelp være ideelt. Andre vil bare sitte å lengte etter stillheten eller stereoen hjemme. For ikke å snakke om bedre inneluft.

Slik skolen er bemannet nå, makter den ikke å gi tilstrekkelig oppfølging og hjelp til de elevene som trenger det mest. Å tvinge disse elevene til å tilbringe to timer til på skolen som de ikke får noe ut av er meningsløst.

Gjør vi et optimistisk anslag kan man regne 25 lærere/voksne per elev ved leksehjelp i 60 minutter. Det gir i underkant av to og et halvt minutt per elev.

Påtvungen oppbevaring/leksehjelp blir dessuten å forhindre de foreldrene som ønsker å hjelpe barna sine og gjøre dette. Barna/ungdommen har brukt opp ytterligere to timer tid, egnergi og motivasjon før de kommer hjem.

mvh

Vi har tatt vår 4.klassing ut av leksehjelpen. Kvaliteten på det hun gjør er bedre hjemme, jeg tror nok jeg har både bedre kvalifikasjoner enn assistentene, jeg har bedre tid ( selv om jeg har andre barn), hun får en pause før leksene skal gjøres og vi slipper at hun forstyrrer andre ( fordi hun blir raskt ferdig).

Det er mulig leksehjelp jevner ut forskjellene mellom de som får hjelp hjemme og de som ikke får det, men jeg er ikke så sikker på det. Trolig hadde jeg sittet med kompetansemålene og sjekket at barna fikk med seg det dei skulle, når jeg ikke får sett på leksearbeidet.

Dessuten vet man jo at antall bøker i hjemmet, foreldrenes utdanning, foreldrenes interesse etc også innvirker på barnas resultater. Ikke bare den hjelp barna får ( jeg hjelper forresten aldri ungene...) ( der løy jeg... oversatte akkurat et ord for 7.klassingen).

Vet dere forresten at derseom dere spør barna om "hva de har lært" i steden for ( eller i tillegg til) "hvordan de har det" så øker læringsutbyttet på sikt?

Bruk ressursene på tidlig innsats til de elevene som trenger det pga spesielle eller generell lærevansker etc. Jeg tror ikke lengre skoledag, mer sittestilling, mer teori nødvendigvis er veien å gå.

La dem heller hugge trær!

Vi har tatt vår 4.klassing ut av leksehjelpen. Kvaliteten på det hun gjør er bedre hjemme, jeg tror nok jeg har både bedre kvalifikasjoner enn assistentene, jeg har bedre tid ( selv om jeg har andre barn), hun får en pause før leksene skal gjøres og vi slipper at hun forstyrrer andre ( fordi hun blir raskt ferdig).

Det er mulig leksehjelp jevner ut forskjellene mellom de som får hjelp hjemme og de som ikke får det, men jeg er ikke så sikker på det. Trolig hadde jeg sittet med kompetansemålene og sjekket at barna fikk med seg det dei skulle, når jeg ikke får sett på leksearbeidet.

Dessuten vet man jo at antall bøker i hjemmet, foreldrenes utdanning, foreldrenes interesse etc også innvirker på barnas resultater. Ikke bare den hjelp barna får ( jeg hjelper forresten aldri ungene...) ( der løy jeg... oversatte akkurat et ord for 7.klassingen).

Vet dere forresten at derseom dere spør barna om "hva de har lært" i steden for ( eller i tillegg til) "hvordan de har det" så øker læringsutbyttet på sikt?

Bruk ressursene på tidlig innsats til de elevene som trenger det pga spesielle eller generell lærevansker etc. Jeg tror ikke lengre skoledag, mer sittestilling, mer teori nødvendigvis er veien å gå.

La dem heller hugge trær!

Og slik blir det når man skriver uten briller.... må vel snart innse at jeg trenger dem for å se hva jeg skriver....LOL

I vår kommune er det noen skoler som har heldagsskoler - dette fungerer visstnok ypperlig. De har da også mindre hjemmelekser, men gjør nødvendigvis mer skolearbeid på skolen.

''I vår kommune er det noen skoler som har heldagsskoler - dette fungerer visstnok ypperlig.''

Lurer litt på hvem det fungerer ypperlig for. Tenker med skrekk på elevene som må gjetes bare for å få blyanten ut av penalet.

mvh

Vi har tatt vår 4.klassing ut av leksehjelpen. Kvaliteten på det hun gjør er bedre hjemme, jeg tror nok jeg har både bedre kvalifikasjoner enn assistentene, jeg har bedre tid ( selv om jeg har andre barn), hun får en pause før leksene skal gjøres og vi slipper at hun forstyrrer andre ( fordi hun blir raskt ferdig).

Det er mulig leksehjelp jevner ut forskjellene mellom de som får hjelp hjemme og de som ikke får det, men jeg er ikke så sikker på det. Trolig hadde jeg sittet med kompetansemålene og sjekket at barna fikk med seg det dei skulle, når jeg ikke får sett på leksearbeidet.

Dessuten vet man jo at antall bøker i hjemmet, foreldrenes utdanning, foreldrenes interesse etc også innvirker på barnas resultater. Ikke bare den hjelp barna får ( jeg hjelper forresten aldri ungene...) ( der løy jeg... oversatte akkurat et ord for 7.klassingen).

Vet dere forresten at derseom dere spør barna om "hva de har lært" i steden for ( eller i tillegg til) "hvordan de har det" så øker læringsutbyttet på sikt?

Bruk ressursene på tidlig innsats til de elevene som trenger det pga spesielle eller generell lærevansker etc. Jeg tror ikke lengre skoledag, mer sittestilling, mer teori nødvendigvis er veien å gå.

La dem heller hugge trær!

''Vi har tatt vår 4.klassing ut av leksehjelpen. Kvaliteten på det hun gjør er bedre hjemme, jeg tror nok jeg har både bedre kvalifikasjoner enn assistentene, jeg har bedre tid ( selv om jeg har andre barn), hun får en pause før leksene skal gjøres og vi slipper at hun forstyrrer andre ( fordi hun blir raskt ferdig).''

Har omtrent samme erfaring.

Om de vil utjevne forskjellene mellom de som får hjelp hjemme og ikke, burde de gå noen sjumilssteg bort fra den fantastiske (fanatiske) idéen om at barna skal finne fram til kunnskapen selv.

La læreren undervise og lærebøkene være til å lære av. Og for all del litt systematikk og oversiktlighet. Et mål for god undervisning og gode lærebøker er mengden kunnskap og ferdigheter per enhet arbeidsinnsats.

Ungene kan bryne seg på noen prosjekter i ny og ne, men hver bidige lekse bør ikke være et prosjekt.

Både barn med lite støtte hjemmefra og barn med f.eks. lese- og skrivevansker lider under den kaotiserte undervisningsmodellen.

mvh

Annonse

Gjest Cinnamongirl

''Vi har tatt vår 4.klassing ut av leksehjelpen. Kvaliteten på det hun gjør er bedre hjemme, jeg tror nok jeg har både bedre kvalifikasjoner enn assistentene, jeg har bedre tid ( selv om jeg har andre barn), hun får en pause før leksene skal gjøres og vi slipper at hun forstyrrer andre ( fordi hun blir raskt ferdig).''

Har omtrent samme erfaring.

Om de vil utjevne forskjellene mellom de som får hjelp hjemme og ikke, burde de gå noen sjumilssteg bort fra den fantastiske (fanatiske) idéen om at barna skal finne fram til kunnskapen selv.

La læreren undervise og lærebøkene være til å lære av. Og for all del litt systematikk og oversiktlighet. Et mål for god undervisning og gode lærebøker er mengden kunnskap og ferdigheter per enhet arbeidsinnsats.

Ungene kan bryne seg på noen prosjekter i ny og ne, men hver bidige lekse bør ikke være et prosjekt.

Både barn med lite støtte hjemmefra og barn med f.eks. lese- og skrivevansker lider under den kaotiserte undervisningsmodellen.

mvh

Jeg er selv for leksehjelp men ellers er jeg enig i alt du skriver her..

Jeg er selv for leksehjelp men ellers er jeg enig i alt du skriver her..

Jeg er også stor tilhenger av _frivillig_ leksehjelp. Tilgjengelige lesesaler og grupperom ut over undervisningstiden er også et gode.

Men å sperre ungene inne i flere timer med et kanskje tvilsomt læringsutbyttet for flere av elevene, ser jeg ingen mening i.

mvh

''I vår kommune er det noen skoler som har heldagsskoler - dette fungerer visstnok ypperlig.''

Lurer litt på hvem det fungerer ypperlig for. Tenker med skrekk på elevene som må gjetes bare for å få blyanten ut av penalet.

mvh

De samler ikke opp og gjør lekser på slutten av dagen, men innlemmer det i selve skoledagen. De har også økt andel av fysisk aktivitet, særlig ute, men også inne.

De har ikke lengre jobbeøkter enn andre skoler, men organiserer skoledagen anderledes.

De samler ikke opp og gjør lekser på slutten av dagen, men innlemmer det i selve skoledagen. De har også økt andel av fysisk aktivitet, særlig ute, men også inne.

De har ikke lengre jobbeøkter enn andre skoler, men organiserer skoledagen anderledes.

''De samler ikke opp og gjør lekser på slutten av dagen, men innlemmer det i selve skoledagen. De har også økt andel av fysisk aktivitet, særlig ute, men også inne.

De har ikke lengre jobbeøkter enn andre skoler, men organiserer skoledagen anderledes.''

Mye bra med dette, men det hjelper fremdeles ikke de elevene som trenger tett oppfølging for å få noen som helst gjort.

mvh

Vår skole var tidligere leksefri, men etterhvert ønsket foreldre og lærere seg lekser igjen. Foreldre får mulighet til å følge bedre med på hva ungene jobber med, hva de behersker og hva de har problemer med. Lærerne mener at enkelte ting må jobbes mer enn hva de rekker på skole (spesielt viktig er lesing - mengde, litt matte og engelske gloser). De har sjelden / aldri lekser i andre fag.

Annonse

Jeg vil nok aldri bli for en type rettferdighet som skisseres her. For den vil automatisk medføre at det skolefaglige nivået for mitt barn (og mange andre barn) senkes drastisk. Selvfølgelig er det trist at noen barn ikke får oppfølging som trengs med lekser hjemme. På samme måte som det er trist at noen ikke får frokost..

En frivillig leksehjelpordning er flott for de elevene som trenger det. Problemet her blir at assistentene som har denne timen på slutten av dagen sitter med fulle klasser, fordi foreldrene synest det er greitt med en time ekstra på skolen, en gratis time som ikke engang koster noe (i motsetning til SFO).

Gutta her i huset er flinke og raske med lekser og vi har nok aldri , noensinne, brukt mer enn en time daglig på lekser. Det hender jeg er lei av lekser jeg også. Men jeg ser det helt klart som min plikt å hjelpe barna med dette og motivere de for videre læring. Det er ikke bare barna som sliter mye faglig som trenger oppfølging av foreldre. Flinke barn trenger også veiledning for å strekke seg. Som lærer så vet jeg hvor mye tid vi får til oppfølging av hver enkelt. Og det er ikke tvil om at elever med foreldre som er interesserte og pådrivere i leksearbeid scorer høyt på dette.

Og når jeg hører at argumentet for leksefri skole er at det er så mye å gjøre ellers for barna, så tenker jeg at jeg har med å gjøre foreldre som ikke tør å være foreldre (!!) Det er selvfølgelig ikke noe problem å ha aktiviteter hver dag. Mine barn ville nok også gjerne hatt det. Men som foreldre så plikter vi da å legge til rette for at barna skal få gjort leksene sine. Har de for mange aktiviteter på kveldstid så må man bare prioritere. Det går helt fint å gjøre litt lekser i helgene også. Eldstemann har starta med det her i heimen, og på en søndagstime gjør han gjerne matteleksene for hele uka. Det går lett og greitt når han er opplagt og han får gjort mye mer enn på ettermiddagene.

Frivillig lekesehjelp er helt greitt. Men jeg synest nok det hadde vært greitt om flere foreldre hadde tenkt seg litt om, i forhold til bruk av denne ressursen. Det blir rett og slett igjen minimalt til de som trenger det, når de sitter der med fulle klasser. Min fjerdeklassing har valgt, som den eneste i sin klasse, å ikke ha leksehjelp. Han synest det er deilig å komme ut av svette klasserom, få frisk luft på vei hjem, før han setter seg ned i ro og mak hjemme. Det må også være helt greitt, selv om rektor på vår skole gir uttrykk for at det hadde vært greitt om _alle_ deltok, tro det eller ei:-) Jeg synest det rett og slett hadde vært hårreisende om han har måttet sitte der en time, under forhold som han selv karakteriserer som dårlige, bare for at de andre skulle ha et sted å gjøre leksene sine.

Så jeg ønsker absolutt ingen leksefri skole. Men jeg ønsker mere ressurser til leksehjelp, for de som virkelig trenger det.

Jeg vil nok aldri bli for en type rettferdighet som skisseres her. For den vil automatisk medføre at det skolefaglige nivået for mitt barn (og mange andre barn) senkes drastisk. Selvfølgelig er det trist at noen barn ikke får oppfølging som trengs med lekser hjemme. På samme måte som det er trist at noen ikke får frokost..

En frivillig leksehjelpordning er flott for de elevene som trenger det. Problemet her blir at assistentene som har denne timen på slutten av dagen sitter med fulle klasser, fordi foreldrene synest det er greitt med en time ekstra på skolen, en gratis time som ikke engang koster noe (i motsetning til SFO).

Gutta her i huset er flinke og raske med lekser og vi har nok aldri , noensinne, brukt mer enn en time daglig på lekser. Det hender jeg er lei av lekser jeg også. Men jeg ser det helt klart som min plikt å hjelpe barna med dette og motivere de for videre læring. Det er ikke bare barna som sliter mye faglig som trenger oppfølging av foreldre. Flinke barn trenger også veiledning for å strekke seg. Som lærer så vet jeg hvor mye tid vi får til oppfølging av hver enkelt. Og det er ikke tvil om at elever med foreldre som er interesserte og pådrivere i leksearbeid scorer høyt på dette.

Og når jeg hører at argumentet for leksefri skole er at det er så mye å gjøre ellers for barna, så tenker jeg at jeg har med å gjøre foreldre som ikke tør å være foreldre (!!) Det er selvfølgelig ikke noe problem å ha aktiviteter hver dag. Mine barn ville nok også gjerne hatt det. Men som foreldre så plikter vi da å legge til rette for at barna skal få gjort leksene sine. Har de for mange aktiviteter på kveldstid så må man bare prioritere. Det går helt fint å gjøre litt lekser i helgene også. Eldstemann har starta med det her i heimen, og på en søndagstime gjør han gjerne matteleksene for hele uka. Det går lett og greitt når han er opplagt og han får gjort mye mer enn på ettermiddagene.

Frivillig lekesehjelp er helt greitt. Men jeg synest nok det hadde vært greitt om flere foreldre hadde tenkt seg litt om, i forhold til bruk av denne ressursen. Det blir rett og slett igjen minimalt til de som trenger det, når de sitter der med fulle klasser. Min fjerdeklassing har valgt, som den eneste i sin klasse, å ikke ha leksehjelp. Han synest det er deilig å komme ut av svette klasserom, få frisk luft på vei hjem, før han setter seg ned i ro og mak hjemme. Det må også være helt greitt, selv om rektor på vår skole gir uttrykk for at det hadde vært greitt om _alle_ deltok, tro det eller ei:-) Jeg synest det rett og slett hadde vært hårreisende om han har måttet sitte der en time, under forhold som han selv karakteriserer som dårlige, bare for at de andre skulle ha et sted å gjøre leksene sine.

Så jeg ønsker absolutt ingen leksefri skole. Men jeg ønsker mere ressurser til leksehjelp, for de som virkelig trenger det.

''Men jeg synest nok det hadde vært greitt om flere foreldre hadde tenkt seg litt om, i forhold til bruk av denne ressursen. (...), selv om rektor på vår skole gir uttrykk for at det hadde vært greitt om _alle_ deltok, tro det eller ei''

Slik er det på mange skoler. Både rektor og lærerne presser på for at alle skal delta. Da krever det mer av foreldrene enn at de bare "tenker seg litt om", for å stå imot.

Jeg er ikke uenig med deg altså, jeg har bare forståelse for at foreldrene melder på ungene når de så tydelig blir anbefalt å gjøre nettopp det.

''Men jeg synest nok det hadde vært greitt om flere foreldre hadde tenkt seg litt om, i forhold til bruk av denne ressursen. (...), selv om rektor på vår skole gir uttrykk for at det hadde vært greitt om _alle_ deltok, tro det eller ei''

Slik er det på mange skoler. Både rektor og lærerne presser på for at alle skal delta. Da krever det mer av foreldrene enn at de bare "tenker seg litt om", for å stå imot.

Jeg er ikke uenig med deg altså, jeg har bare forståelse for at foreldrene melder på ungene når de så tydelig blir anbefalt å gjøre nettopp det.

''Slik er det på mange skoler. Både rektor og lærerne presser på for at alle skal delta. Da krever det mer av foreldrene enn at de bare "tenker seg litt om", for å stå imot.

''

Hos oss er det faktisk omvendt. Lærerne og ledelsen er så tydelige på at de synes leksehjelp er et dårlig opplegg (det er for kun 1.-4. trinn, med assistent, ikke lærer) - at de nærmest frarådet oss å ha barna på det. Det synes jeg også blir feil, når det tross alt er i skolens regi.

Vi har minstejenta på leksehjelp 1 dag i uka, og det er fordi den dagen slutter hun på skolen halv to, så er det leksehjelp en halv time, og så blir hun hentet klokka 14 for å gå på ballett. Det var greiere da å ha henne der den halvtimen enn å betale for SFO i 3 timer den dagen, synes vi.

''Men jeg synest nok det hadde vært greitt om flere foreldre hadde tenkt seg litt om, i forhold til bruk av denne ressursen. (...), selv om rektor på vår skole gir uttrykk for at det hadde vært greitt om _alle_ deltok, tro det eller ei''

Slik er det på mange skoler. Både rektor og lærerne presser på for at alle skal delta. Da krever det mer av foreldrene enn at de bare "tenker seg litt om", for å stå imot.

Jeg er ikke uenig med deg altså, jeg har bare forståelse for at foreldrene melder på ungene når de så tydelig blir anbefalt å gjøre nettopp det.

Jeg jobber som lærer selv. På min skole (i samme kommune som barna mine går på skole) er ledelsen temmelig klar på at de ikke anbefaler leksehjelp til1.klasse. Rektor eller inspektør er med på høstens foreldremøter og sier litt om dette. Vi er jo faktisk pålagt å ha leksehjelp fra 1.-4. klasse. Likevel ser vi at de minte elevene har mye bedre utbytte av å få gjort leksene hjemme. Det har noe med nærhet til en voksenperson å gjøre. Når hele poenget med dagens skrivelekse er at man skal lære seg å skrive"R" riktig, så hjelper det stort å ha mamma/pappa i nærheten, som kan korrigere med en gang det skrives feil. På leksehjelp kan eleven oppleve å gjøre hele leksen før noen oppdager at den er skrevet på feil måte...

På skolen til barna mine derimot... Rektor var tydelig stolt da hun informerte om hvor mange som hadde valgt leksehjelp for barna sine. Og hun brukte store ord for å forklare hvor fantastisk dette tilbudet var. At 80% av foreldrene ville kunne gi et mye bedre tilbud til sine barn hjemme, vet jo jeg. Men foreldre flest skjønner kanskje ikke det, når rektor går ut på denne måten. Gutta våre har SFO i en time mens andre har leksehjelp, en dag i uka. De fikk da plutselig ikke lov til å benytte SFO-lokalene, men har fått tildelt et lite grupperom. SFO-lokalene skulle nemlig benyttes til leksehjelp!

At jeg jobber som lærer selv gir meg jo innsyn i skolehverdagen til elevene. Men jeg skjønner likevel ikke at ikke flere foreldre skjønner at de faktisk kan gjøre en bedre jobb for barnet sitt enn en assistent kan gjøre for 20!

Jeg vil nok aldri bli for en type rettferdighet som skisseres her. For den vil automatisk medføre at det skolefaglige nivået for mitt barn (og mange andre barn) senkes drastisk. Selvfølgelig er det trist at noen barn ikke får oppfølging som trengs med lekser hjemme. På samme måte som det er trist at noen ikke får frokost..

En frivillig leksehjelpordning er flott for de elevene som trenger det. Problemet her blir at assistentene som har denne timen på slutten av dagen sitter med fulle klasser, fordi foreldrene synest det er greitt med en time ekstra på skolen, en gratis time som ikke engang koster noe (i motsetning til SFO).

Gutta her i huset er flinke og raske med lekser og vi har nok aldri , noensinne, brukt mer enn en time daglig på lekser. Det hender jeg er lei av lekser jeg også. Men jeg ser det helt klart som min plikt å hjelpe barna med dette og motivere de for videre læring. Det er ikke bare barna som sliter mye faglig som trenger oppfølging av foreldre. Flinke barn trenger også veiledning for å strekke seg. Som lærer så vet jeg hvor mye tid vi får til oppfølging av hver enkelt. Og det er ikke tvil om at elever med foreldre som er interesserte og pådrivere i leksearbeid scorer høyt på dette.

Og når jeg hører at argumentet for leksefri skole er at det er så mye å gjøre ellers for barna, så tenker jeg at jeg har med å gjøre foreldre som ikke tør å være foreldre (!!) Det er selvfølgelig ikke noe problem å ha aktiviteter hver dag. Mine barn ville nok også gjerne hatt det. Men som foreldre så plikter vi da å legge til rette for at barna skal få gjort leksene sine. Har de for mange aktiviteter på kveldstid så må man bare prioritere. Det går helt fint å gjøre litt lekser i helgene også. Eldstemann har starta med det her i heimen, og på en søndagstime gjør han gjerne matteleksene for hele uka. Det går lett og greitt når han er opplagt og han får gjort mye mer enn på ettermiddagene.

Frivillig lekesehjelp er helt greitt. Men jeg synest nok det hadde vært greitt om flere foreldre hadde tenkt seg litt om, i forhold til bruk av denne ressursen. Det blir rett og slett igjen minimalt til de som trenger det, når de sitter der med fulle klasser. Min fjerdeklassing har valgt, som den eneste i sin klasse, å ikke ha leksehjelp. Han synest det er deilig å komme ut av svette klasserom, få frisk luft på vei hjem, før han setter seg ned i ro og mak hjemme. Det må også være helt greitt, selv om rektor på vår skole gir uttrykk for at det hadde vært greitt om _alle_ deltok, tro det eller ei:-) Jeg synest det rett og slett hadde vært hårreisende om han har måttet sitte der en time, under forhold som han selv karakteriserer som dårlige, bare for at de andre skulle ha et sted å gjøre leksene sine.

Så jeg ønsker absolutt ingen leksefri skole. Men jeg ønsker mere ressurser til leksehjelp, for de som virkelig trenger det.

''selv om rektor på vår skole gir uttrykk for at det hadde vært greitt om _alle_ deltok,''

Interessant. Her er det slik at skolen framlegger leksehjelp på en så negativ måte som mulig, for å få færrest mulig til å delta.

Ut over det sier jeg i grunnen bare "amen" til innlegget ditt.

''Slik er det på mange skoler. Både rektor og lærerne presser på for at alle skal delta. Da krever det mer av foreldrene enn at de bare "tenker seg litt om", for å stå imot.

''

Hos oss er det faktisk omvendt. Lærerne og ledelsen er så tydelige på at de synes leksehjelp er et dårlig opplegg (det er for kun 1.-4. trinn, med assistent, ikke lærer) - at de nærmest frarådet oss å ha barna på det. Det synes jeg også blir feil, når det tross alt er i skolens regi.

Vi har minstejenta på leksehjelp 1 dag i uka, og det er fordi den dagen slutter hun på skolen halv to, så er det leksehjelp en halv time, og så blir hun hentet klokka 14 for å gå på ballett. Det var greiere da å ha henne der den halvtimen enn å betale for SFO i 3 timer den dagen, synes vi.

Det er kanskje fordi de er blitt pålagt å ha leksehjelp for de laveste trinnene, men håper at det ikke skal vokse seg altfor stort.

Jeg tror det blir lite igjen for all denne organiseringen og påmeldingen og flyttingen fra rom til rom. SFO kunne fått mer ressurser og blitt oppfordret til å ha en rolig krok etter maten, så kunne de ungene som har aktiviteter eller bursdag den ettermiddagen (og dermed er motivert), fått unna noen av leksene på egenhånd mens en av de ansatte gikk litt til og fra.

Det er kanskje fordi de er blitt pålagt å ha leksehjelp for de laveste trinnene, men håper at det ikke skal vokse seg altfor stort.

Jeg tror det blir lite igjen for all denne organiseringen og påmeldingen og flyttingen fra rom til rom. SFO kunne fått mer ressurser og blitt oppfordret til å ha en rolig krok etter maten, så kunne de ungene som har aktiviteter eller bursdag den ettermiddagen (og dermed er motivert), fått unna noen av leksene på egenhånd mens en av de ansatte gikk litt til og fra.

'' SFO kunne fått mer ressurser og blitt oppfordret til å ha en rolig krok etter maten, så kunne de ungene som har aktiviteter eller bursdag den ettermiddagen (og dermed er motivert), fått unna noen av leksene på egenhånd mens en av de ansatte gikk litt til og fra.

''

Ja, slik var det på SFO da eldstemann gikk der. Vi måtte signere på at han skulle gjøre lekser f.ek.s mandag og tirsdag, og så hadde de et rom som var stille, der assistentene kunne hjelpe litt.

Ja - motstanden på skolen bunner nok først og fremt i at de mener leksehjelp heller burde være for de tre største trinnene, og da med midler nok til å kunne ha en lærer der, ikke bare en assistent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...