Gå til innhold

Voldsom eksem..

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år og har tidligere gått som avløser på gårder, stort sett melkeproduksjon og kyr. Jeg begynte som 18-åring og gikk i syv år, da jeg plutselig begynte å få eksem hver arbeidsperiode.

Eksemet begynner etter ca en-to dager i fjøset. Da får jeg røde knopper på knoklene oppå hendene(ikke nedover fingrene eller på resten av hånda -ingenting inni hendene). Disse blir større og hardere, og begynner etterhvert å væske, helt klart "vann". Om jeg da fortsetter å jobbe dukker det opp på undersiden av høyre arm(fra håndleddet og opp til albuehulen), og utvikler seg på samme måte. Dette klør helt infernalsk...!

Videre dukker det opp oppå øyelokka og under nesen, men da syns det er mest som tørr hud.. Ingenting i resten av ansiktet..

Det er i fjøs med mye amoniakk-luft og stank fra kjelleren det er verst, tror jeg.. Og det er områdene som er mest belasta som angripes først(undersiden av høyre arm, og knoklene oppå hånda)..

Gummihansker hjelper ikke, heller ikke fuktighetskrem eller eksemsalver(såfremst det ikke finns en mirakelsalve som har forbigått meg)..

Har vært hos lege og fått utskrevet eksemsalver som liksom skal hjelpe å forebygge.. Dette hjelper ikke, det hjelper bare med å bekjempe eksemet når det er oppstått.. Videre får jeg beskjed om at hvis dette ikke hjelper, så må jeg finne noe annet å gjøre.. Omskolering får jeg nok neppe, fordi jeg aldri tok utdanning for å kunne jobbe med dette..

Vet flere sier de får eksem av å jobbe i fjøs, men at de likevel kan jobbe når de bruker hansker, tette klær osv.. Sistnevnte har jeg riktignok aldri prøvd.. Gummihansker hjelper ikke, heller ikke salver..

Finns det virkelig ingen allergimedisiner som kan tas mot dette?? Jeg er villig til å gå ganske langt for å kunne jobbe i fjøs, dette er det jeg virkelig vil..! Så lenge jeg var avløser hadde jeg jobb overalt, og overlevde godt og vel på lønna(bra betalt)..

Noen tips?? Hva som helst...! Finns det håp...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371204-voldsom-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å tilføye at jeg har i utgangspunktet litt tørr og sårbar hud.. Bruker fuktighetskrem innimellom nå(ikke daglig), har pr i dag ingen eksem... Hender av og til at jeg får litt kløe og røde knokler utav det blå ellers også, men det forsvinner igjen etter noen dager..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371204-voldsom-eksem/#findComment-3244318
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...