Gjest Vanja111 Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hei. Jeg lurer på om høyt jern kan påvirke stoffskiftet? Jeg tror jeg kan ha arvelig hemokromatose siden to av brødrene mine har høyt jern og blodprøvene mine i sommer var følgende: S-Ferrit 114, S-Jern 35,9, S-Jerbindingskap. 47, Jernmetning % 76. Jeg har operert bort livmor p.g.a. stor muskelknute og dermed tappes det ikke naturlig blod lenger. Stoffskiftesvarene sier legen er tendens til høyt stoffskifte: Prøve svar i juli: S-TSH 0,02, S-Fritt T4 19,6, Prøve svar i sept: S-TSH 0,02, S-Fritt T4 21,2, T3 5,3, S-TRAS 0,8. Fikk brev fra legen i sept om at det ikke er tegn til sykdom men at det bør tas prøver etter 3 mnd. Jeg sliter med liten energi (noe som absolutt ikke har vært problem tidligere), konsentrasjonsproblemer, hodepine, svetter av og til om natten, generelt varm, dårlig humør. Spørsmålet mitt er om høyt jern kan gi stoffskifteproblemer? Kan løsningen for meg være å finne ut om jeg er i tidlig stadie av hemokromatose og at tapping av blod kan løse stoffskiftet og mine plager. Jeg gikk til legen i sommer fordi jeg trodde dette var overgangsalder, men legen sier jeg ikke har kommet i overgangsalderen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371294-h%C3%B8yt-jernh%C3%B8yt-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Ditt jernlager ligger innenfor det normale og grensen for å tappe jern kan variere, men ved mitt lokale sykehus er den ved Ferritin > 500. Ditt stoffskifte er i øvre normalområde og dette pleier ikke å føre til lite energi, snarere tvert imot. Nattesvette og varme kan derimot skyldes stoffskiftet. Jeg er enig med legen i at du bør sjekke prøver igjen om tre måneder og særlig følge med fritt T4 og ferritin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371294-h%C3%B8yt-jernh%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-3248098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.