Gå til innhold

Blir mange barn utsatt for omsorgssvikt?


Anbefalte innlegg

Gjest Shilapila

''Men hvis det er slik "år etter år", så må jo skolen planlegge rundt dette, og ta det med i planleggingen at noen vil mangle støvler, osv.''

Planlegge? Ok, det kan de sikkert gjøre, men det de også i tillegg bør gjøre er å sende bekymringsmelding til barnevernet.

Når foreldre ikke evner å forstå hva barna deres trenger av klær og utstyr, er det etter min mening et tegn omsorgssvikt.

Terskelen for å kontakte barnevernet i dag er lavere enn før, og det bør den fortsette å være. Folk som jobber i offentlig instans som er det minste bekymret for et barn, skal sende bekymringsmelding til BV.

Det er ikke barnevernssak hvis barn glemmer å ha på seg støvler på skolen.

Fortsetter under...

  • Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    19

  • Persille1365381127

    18

  • PieLill

    14

  • mariaflyfly

    10

Mest aktive i denne tråden

Men hvis det er slik "år etter år", så må jo skolen planlegge rundt dette, og ta det med i planleggingen at noen vil mangle støvler, osv.

Og jeg er meget sikker på at "sånn har det faktisk alltid vært", og trolig mer før enn nå.

Med vennlig hilsen

''Men hvis det er slik "år etter år"''

Hvis det er slik "år etter år" med de *samme* barna bør skolen ta tak i dette.

Gjest Tatjana

Jeg synes jeg går med en konstant murrende følelse av at jeg har gått glipp av viktig info fra skolen (og før det, fra barnehagen). Ungenes postmapper er fulle av skriv, planer, lapper og info av større og mindre relevans - og i tillegg kommer oppslag på tavlene i bhg og SFO.

Regnjakka rotes bort i garderoben i løpet av dagen og kommer ikke med hjem, og neste dag regner det selvsagt. Skal man handle ny jakke da, eller ha fem ekstra på lur, eller skal vi sitte i garderoben og passe på hele dagen?

Lappen med "skogtur på onsdag, ta med pølser, sitteunderlag og en vedkubbe" finner jeg tilfeldigvis knurvlet sammen til en liten, møkkete ball nederst i sekken onsdag morgen (for skoleungen klarer ikke legge den i postmappa), og så må vi improvisere.

Men det går jo greit, stort sett. Jeg tror ungene mine lever helt greit, jeg.

Jeg kjenner så mange som er oppegående, flotte og genuint opptatt av ungenes ve og vel. Samtlige av dem har gått på blemmer med yttertøy, turdager eller andre "dødssynder" innimellom.

Det er omsorgssvikt hvis ungene _aldri_ får oppfølging med lekser, utetøy og andre ting. Hvis det skjer en gang i blant, er det i aller høyeste grad menneskelig. For skolen/bgh vil det naturlig nok være sånn at noen til enhver tid mangler noe, og det er sikkert frustrerende.

Men mye kan gjøres ved at skole/bhg renser opp litt i informasjonsrutinene, både mht mengde informasjon og hvordan vi kan forvente at den kommer. Jeg hadde elsket om all info var å finne på nett, for eksempel, og ikke i små papirbiter i sekken/på ganggulvet/i skolegarderoben.

''Jeg hadde elsket om all info var å finne på nett, for eksempel, og ikke i små papirbiter i sekken/på ganggulvet/i skolegarderoben.''

Hos oss legges alt ut på Fronter. Jeg ser lenger ned i tråden at noen synes DET er utrolig tungvint, for da må man huske å logge seg inn der. Jeg syns det er greit, jeg er da på nett minst en gang om dagen uansett og det går fort å kikke innom Fronter. Selv om jeg ikke er begeistret for selve Fronter da...

For øvrig er jeg veldig enig med deg i det du skriver her.

''Jeg hadde elsket om all info var å finne på nett, for eksempel, og ikke i små papirbiter i sekken/på ganggulvet/i skolegarderoben.''

Hos oss legges alt ut på Fronter. Jeg ser lenger ned i tråden at noen synes DET er utrolig tungvint, for da må man huske å logge seg inn der. Jeg syns det er greit, jeg er da på nett minst en gang om dagen uansett og det går fort å kikke innom Fronter. Selv om jeg ikke er begeistret for selve Fronter da...

For øvrig er jeg veldig enig med deg i det du skriver her.

Nei, Fronter er ikke noen god læringsplattform, men det hadde uansett vært utrolig greit å få all info på nett. Da kunne man feks sjekket det både hjemmefra og fra jobb, og feks sett om man trengte å handle noe til en tur eller et karneval eller noe FØR man kom hjem.

''Eksempelvis på skogstur møtte 2-3 av jentene opp i tøysko, og hadde naturligvis gnagsår etter ca. 1 km.''

Ta høyde for at det finnes unger som er så stae at de insisterer på akkurat de skoene den dagen - og at foreldrene har funnet ut at ungene selv må få erfare at tøysko ikke egner seg på skogtur.

''Ta høyde for at det finnes unger som er så stae at de insisterer på akkurat de skoene den dagen - og at foreldrene har funnet ut at ungene selv må få erfare at tøysko ikke egner seg på skogtur.''

*nikker*

Jeg har en sånn unge.

Annonse

Gjest Shilapila

Må skolen informere foreldrene om at de må sende med varme klær på vinteren og støvler når det regner...? Vil da tro at dette er kjent for de fleste foreldre uten at de trenger å få beskjed om sånt. De kler da på barna sine selv på fritiden.

Dette er ikke kjent for alle foreldre.

Gjest Tatjana

Nei, Fronter er ikke noen god læringsplattform, men det hadde uansett vært utrolig greit å få all info på nett. Da kunne man feks sjekket det både hjemmefra og fra jobb, og feks sett om man trengte å handle noe til en tur eller et karneval eller noe FØR man kom hjem.

Bruker ikke skolen Fronter, eller er det det at de ikke legger ut noe? Jeg syns det veldig kjekt at alt ligger der jeg, alt fra beskjeder om turer, ukeplaner til referater fra foreldremøter. Spesielt greit hvis ungene har vært syke og borte fra skolen den dagen lappen deles ut.

Jeg tror ikke barna hadde det bedre før med hjemmeværende mødre. Selv om man hadde en mor hjemme så så man henne aldri, hun vasket kontinuerlig. Hun var ALDRI ute med oss å lekte eller snakket med oss (utover å gi oss beskjeder, informasjon eller rope at det var mat) og hennes rolle var å opprettholde datidens krav til et rent hjem og rene barn. Vi snakker 70 tallet her men tror ikke hjemmeværende mødre nå tildags er noe bedre.....de kvinner jeg kjenner som ikke jobber bruker jo den tida vi andre er på jobb til å vaske hus, gå på spa, hente ungene tidligere, ordne hagen, ha manikyr osv osv= sånne ting vi andre må ordne på ettermiddagen eller ikke får gjort:)

For meg er omsorgsvikt mye mer enn å glemme regnbuksa hjemme en gang i blant selvsagt. Enig med trådstarter i at det er noen foreldre som ALDRI følger opp noe, hverken med klær, lekser, mat, bursdager, og ellers alle beskjeder man får. Dette er praktiske ting og hvis det skjer hele tiden og barna lider under det er det omsorgsvikt synes jeg. Men så har du de som følger opp alt det praktiske og alltid har rent tøy, sunne matpakker, rene fine hvite strømpebukser men som også utsettes for omsorgsvikt; det å ikke bli akseptert, anerkjent, lyttet til, snakket med, "sett" og som setter dype og varige sår hos barn. Den varianten er mer usynlig og kanskje mer alvorlig? Tror mange voksne lar seg "lure" av at barn ser rene og pene ut.....Og selvsagt seksuelle overgrep og annen mishandling men det er jo åpenbart for alle at det er omsorgsvikt...

mitt poeng er at jeg synes omsorgsvikt er andre ting enn bare dårlig oppfølging ifht det praktiske og jeg tror mange barn lider bak det å tilsynelatende bli tatt godt vare på. Det hjelper ikke å drukne i Reimadresser, Hunterstøvler, voksiposer og allslags duppeditter vi foreldre lures til å tro at barn trenger hvis man ikke ser barna og de anerkjennes!

''.....de kvinner jeg kjenner som ikke jobber bruker jo den tida vi andre er på jobb til å vaske hus, gå på spa, hente ungene tidligere, ordne hagen, ha manikyr osv osv=''

Du kjenner nok andre hjemmeværende mødre enn meg.

mvh

Det første som slår meg er at skolen kanskje burde revurdere måten den kommuniserer disse tingene på. Denne typen negativ kommunikasjon virker ofte svært demotiverende og dermed mot sitt hensikt.

Meningsløst å kjefte på de foreldrene som følger opp på en god måte for hva andre foreldre gjør og ikke gjør. Blir litt som å skjelle på de som har møtt opp for dålig frammøte.

De foreldrene som trenger å skjerpe seg blir vil sannsynligvis bare distansere seg mer ved all denne gneldringen og uthengingen, om de i det hele tatt får den med seg.

Skolen kan sannsynligvis også med hell revidere sin bruk av 'mange' og andre generaliseringer.

Når det gjelder oversiktlighet og lesebarhet av informasjon har mange skoler og barnehager et stort forbedringspotensialet. Gjelder dette for deres skole? Blir man bombardert med informasjon og lange utredninger, øker sjansen for at viktig informasjon glipper. Og hvor mange forskjellig ekstrating er det å huske hver uke?

Noen foreldre kan trenge å ta seg sammen. Men jeg tror ikke veien å gå er den linjen det kans se ut til at dine barns skole har lagt seg på; negativ kommunikasjon.

mvh

Jeg synes jeg går med en konstant murrende følelse av at jeg har gått glipp av viktig info fra skolen (og før det, fra barnehagen). Ungenes postmapper er fulle av skriv, planer, lapper og info av større og mindre relevans - og i tillegg kommer oppslag på tavlene i bhg og SFO.

Regnjakka rotes bort i garderoben i løpet av dagen og kommer ikke med hjem, og neste dag regner det selvsagt. Skal man handle ny jakke da, eller ha fem ekstra på lur, eller skal vi sitte i garderoben og passe på hele dagen?

Lappen med "skogtur på onsdag, ta med pølser, sitteunderlag og en vedkubbe" finner jeg tilfeldigvis knurvlet sammen til en liten, møkkete ball nederst i sekken onsdag morgen (for skoleungen klarer ikke legge den i postmappa), og så må vi improvisere.

Men det går jo greit, stort sett. Jeg tror ungene mine lever helt greit, jeg.

Jeg kjenner så mange som er oppegående, flotte og genuint opptatt av ungenes ve og vel. Samtlige av dem har gått på blemmer med yttertøy, turdager eller andre "dødssynder" innimellom.

Det er omsorgssvikt hvis ungene _aldri_ får oppfølging med lekser, utetøy og andre ting. Hvis det skjer en gang i blant, er det i aller høyeste grad menneskelig. For skolen/bgh vil det naturlig nok være sånn at noen til enhver tid mangler noe, og det er sikkert frustrerende.

Men mye kan gjøres ved at skole/bhg renser opp litt i informasjonsrutinene, både mht mengde informasjon og hvordan vi kan forvente at den kommer. Jeg hadde elsket om all info var å finne på nett, for eksempel, og ikke i små papirbiter i sekken/på ganggulvet/i skolegarderoben.

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Innbilder meg at det var mye mindre dill å huske på fra uke til uke før i verden.

På vår skole har de takk og lov klassekasser. Dermed kan læreren handle inn pøler og annet dilldall til turer etc. Det reduserer mengden lapper og husk på, og kanskje er det også totalt sett mindre arbeidskrevende for læreren.

mvh

Annonse

Jeg må si at jeg synes at det er merkelig at foreldre ikke skjønner at det er bedre med vinterdress fremfor regnbukse eller vanlig bukse når det er minusgrader. Eller at det lønner seg med støvler og regnjakke med hette når det regner. Jeg skjønner at de ikke er like mye ute, men litt bør man klare å tenke seg til. De vet jo at vi er ute på lekeområdet, som de selv ser når de henter og leverer.

Har garderoben for liten kapasitet siden ikke slike klær henger fast i barnehagen. Bor du på riktig kant av landet må du være forberedet på alle fire årstider hver dag hele året.

På en ekstra travel morgen er det ikke alltid man finner de beste klærne eller beregner dagens vær riktig.

mvh

Det første som slår meg er at skolen kanskje burde revurdere måten den kommuniserer disse tingene på. Denne typen negativ kommunikasjon virker ofte svært demotiverende og dermed mot sitt hensikt.

Meningsløst å kjefte på de foreldrene som følger opp på en god måte for hva andre foreldre gjør og ikke gjør. Blir litt som å skjelle på de som har møtt opp for dålig frammøte.

De foreldrene som trenger å skjerpe seg blir vil sannsynligvis bare distansere seg mer ved all denne gneldringen og uthengingen, om de i det hele tatt får den med seg.

Skolen kan sannsynligvis også med hell revidere sin bruk av 'mange' og andre generaliseringer.

Når det gjelder oversiktlighet og lesebarhet av informasjon har mange skoler og barnehager et stort forbedringspotensialet. Gjelder dette for deres skole? Blir man bombardert med informasjon og lange utredninger, øker sjansen for at viktig informasjon glipper. Og hvor mange forskjellig ekstrating er det å huske hver uke?

Noen foreldre kan trenge å ta seg sammen. Men jeg tror ikke veien å gå er den linjen det kans se ut til at dine barns skole har lagt seg på; negativ kommunikasjon.

mvh

Åh, er så hjertens enig!! Vi fikk våre lærere til å slutte å sende slike generelle beskjeder og heller gi direkte beskjed til de det gjelder. Som foreldre begynner en jo å lure, har virkelig ikke min sønn gymsko, regnklær, penalhus osv, jeg var jo så sikker på at dette var i orden. Joda, det var i orden, beskjeden gjaldt noen andre. Grrr.....

Hva legger vi i omsorgssvikt?

Jeg er antagelig en av de du sikter til her. Hun har stort sett nok med klær, men jeg får aldri med meg ALL informasjonen fra skolen. Hun er hos faren annenhver helg, om hun har fått informasjon torsdagen før helgen får jeg den gjerne ikke før mandag, eller tirsdag om mandagen har vært hektisk - og da kan det fort være for sent. Om det er noe de skulle hatt med seg, eller hatt svar på.

Og hun har minst tre brev med seg hjem hver uke, med forskjellig informasjon. Det er lus, leksehjelp, turer på SFO, aktiviteter i klassen, vennegrupper, foreldremøter, skolekonserter osv... Det er noe HELE tiden. Og jeg klarer ikke få med meg alt, dessverre.

Jeg tror mange skoler med hell kunne vært mer kritiske til både mengden informasjon og huskedilldall og måten den presenteres på.

mvh

''Kanskje barna hadde bedre omsorg før i tida, da mor var hjemmeværende?''

Det er mye mer som har forandret seg siden "før i tida", enn at mødrene har gått ut i arbeidslivet.

F.eks. ble ikke sånt kommunisert til hele klassen. Hvis noen manglet matpakke, fikk hjemmet klar beskjed. Likedan hvis det leksene aldri var gjort - hvis det da ikke hjalp å kjefte på barnet.

Ungene hadde ikke klær hengende på skoleknaggen, for de gikk hjem når den sluttet for dagen.

Avlysning av turer var uaktuelt, bl.a. fordi den ene var en skitur - og da måtte de som evt. ikke hadde skiutstyr, enten låne eller være i en annen klasse den dagen - og den andre var i juni, rett før skolen sluttet.

Det var ikke ukentlige planer og beskjeder i sekken, men noen få pr. semester, og de hadde svarslipp. Utflukter og andre unntak fra den vanlige skoledagen ble planlagt i god tid, og de fleste ungene var såpass opprømte over disse sjeldne hendelsene, at de klarte å passe på "avvikene" selv.

I det hele tatt passet skolen og elevene seg selv, og dagene gikk omtrent uten unntak ifølge timeplanen fra august.

Omtrent slik jeg også husker det. En del ting var enklere før kopimaskinen, for ikke å snakke om laserskriverne.

Tror forresten vi måtte ha underskrift på det meste av lapper som ble sendt hjem.

mvh

Jeg tror de bruker uttrykket "mange" for å anonymisere litt. En kan liksom ikke si "noen," og" noen få", da noen barn eller voksne kan bli støtt av det.

''Jeg tror de bruker uttrykket "mange" for å anonymisere litt. En kan liksom ikke si "noen," og" noen få", da noen barn eller voksne kan bli støtt av det.''

Men om det bare gjelder noen få, burde de ta det opp med dem det gjelder i stedet for denne generaliserte gruppekjeftingen.

Så mye negativ og irelevant kommunikasjon gjør foreldre negative og likegyldige. Etter den femte lappen med det samme gnålet som ikke gjaldt meg eller mitt barn, hadde jeg neppe lest den sjette særlig grundig.

mvh

Jeg er enig med deg. Det burde heller blitt tatt opp med de som det gjelder. Men om det gjelder mange eller svært mange som de skriver så er vel kanskje det litt vanskelig?

''Men om det gjelder mange eller svært mange som de skriver så er vel kanskje det litt vanskelig?''

Kopimaskinen, laserskriveren og teksbehandleren er oppfunnet.

Gjelder det virkelig så mange brude absolutt skolen revurdere hvordan de kommuniserer. Blir hjemmene bomberdert med informasjon og husk-ditt-og-datter, og i tillegg på en negativ og bebreidende måte, er det ikke rart om ting ikke blir fulgt opp.

Informasjon bør dessuten utformes på en så kortfattet og oversiktlig måte at selv de mest dyslektiske foreldre med lesevegring får det med seg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...