PieLill Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 ''Eksempelvis på skogstur møtte 2-3 av jentene opp i tøysko, og hadde naturligvis gnagsår etter ca. 1 km.'' Ta høyde for at det finnes unger som er så stae at de insisterer på akkurat de skoene den dagen - og at foreldrene har funnet ut at ungene selv må få erfare at tøysko ikke egner seg på skogtur. ''Ta høyde for at det finnes unger som er så stae at de insisterer på akkurat de skoene den dagen - og at foreldrene har funnet ut at ungene selv må få erfare at tøysko ikke egner seg på skogtur.'' Nemlig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Det er rart om det bare gjelder vår skole. Kanskje lærerene på skolen overdrver? ''Det er rart om det bare gjelder vår skole. Kanskje lærerene på skolen overdrver?'' Det anser jeg som den mest sannsynlig forklaringen. Kan hende de også overdramatiserer hvor ille det er at unger blir litt kalde og finner ut at andre klær hadde vært bedre. Eller hvor grusomt det er med sjoko på skiva. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Det er ikke uvanlig, ien klasse på 25 elever, er det alltid noen som ikke er kledd etter været, selv om det er turdag og -10 grader ute. Deter alltid noen som ikke gjør lekser, det er alltid noen som har en heller "dårlig" matpakke. Dette er de samme barna det gjelder. År etter år etter år. Det er også disse barna som oftes er borte, bråker, erter osv. Faglig ligger disse barna også langt etter " normalen ". Har 3 jenter fra 1-7kl., og ja det gjelder i alle klassene. De barna som ikke er kledd for tur, må være igjen på skolen, dvs. at de nesten aldri er på tur, men da slipper ihvertfall hele klassen å straffes for at enkelte ikke mestrer å lese den informasjon som blir delt ut til elevene. Personlig er jeg enig med deg at dette er omsorgssvik, da dette er ting som gjentar seg. ''De barna som ikke er kledd for tur, må være igjen på skolen, dvs. at de nesten aldri er på tur, men da slipper ihvertfall hele klassen å straffes for at enkelte ikke mestrer å lese den informasjon som blir delt ut til elevene. '' Og viss de hater å gå tur, kan de behendig glemme nødvendige klær. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 ''De barna som ikke er kledd for tur, må være igjen på skolen, dvs. at de nesten aldri er på tur, men da slipper ihvertfall hele klassen å straffes for at enkelte ikke mestrer å lese den informasjon som blir delt ut til elevene. '' Og viss de hater å gå tur, kan de behendig glemme nødvendige klær. mvh ''Og viss de hater å gå tur, kan de behendig glemme nødvendige klær.'' Hehe, ja :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Bruker ikke skolen Fronter, eller er det det at de ikke legger ut noe? Jeg syns det veldig kjekt at alt ligger der jeg, alt fra beskjeder om turer, ukeplaner til referater fra foreldremøter. Spesielt greit hvis ungene har vært syke og borte fra skolen den dagen lappen deles ut. Nei, skolen ungene går på bruker ikke Fronter, men jeg bruker det selv i studiene mine, så jeg kjenner det godt. Skolen har noen nettsider med passord, men de oppdateres veldig sporadisk, sånn at feks bare annenhver eller hver tredje ukeplan legges ut. Det er mer irriterende enn ikke å være på nett i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Innbilder meg at det var mye mindre dill å huske på fra uke til uke før i verden. På vår skole har de takk og lov klassekasser. Dermed kan læreren handle inn pøler og annet dilldall til turer etc. Det reduserer mengden lapper og husk på, og kanskje er det også totalt sett mindre arbeidskrevende for læreren. mvh Her brukes klassekasser til ekskusjoner og klasseavslutninger/fester osv, men ikke til innkjøp av ting til turdager. Det hadde vært kjekt, kanskje jeg skal høre med lærerne om hva de tenker om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Det første som slår meg er at skolen kanskje burde revurdere måten den kommuniserer disse tingene på. Denne typen negativ kommunikasjon virker ofte svært demotiverende og dermed mot sitt hensikt. Meningsløst å kjefte på de foreldrene som følger opp på en god måte for hva andre foreldre gjør og ikke gjør. Blir litt som å skjelle på de som har møtt opp for dålig frammøte. De foreldrene som trenger å skjerpe seg blir vil sannsynligvis bare distansere seg mer ved all denne gneldringen og uthengingen, om de i det hele tatt får den med seg. Skolen kan sannsynligvis også med hell revidere sin bruk av 'mange' og andre generaliseringer. Når det gjelder oversiktlighet og lesebarhet av informasjon har mange skoler og barnehager et stort forbedringspotensialet. Gjelder dette for deres skole? Blir man bombardert med informasjon og lange utredninger, øker sjansen for at viktig informasjon glipper. Og hvor mange forskjellig ekstrating er det å huske hver uke? Noen foreldre kan trenge å ta seg sammen. Men jeg tror ikke veien å gå er den linjen det kans se ut til at dine barns skole har lagt seg på; negativ kommunikasjon. mvh Veldig gode poenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg synes jeg går med en konstant murrende følelse av at jeg har gått glipp av viktig info fra skolen (og før det, fra barnehagen). Ungenes postmapper er fulle av skriv, planer, lapper og info av større og mindre relevans - og i tillegg kommer oppslag på tavlene i bhg og SFO. Regnjakka rotes bort i garderoben i løpet av dagen og kommer ikke med hjem, og neste dag regner det selvsagt. Skal man handle ny jakke da, eller ha fem ekstra på lur, eller skal vi sitte i garderoben og passe på hele dagen? Lappen med "skogtur på onsdag, ta med pølser, sitteunderlag og en vedkubbe" finner jeg tilfeldigvis knurvlet sammen til en liten, møkkete ball nederst i sekken onsdag morgen (for skoleungen klarer ikke legge den i postmappa), og så må vi improvisere. Men det går jo greit, stort sett. Jeg tror ungene mine lever helt greit, jeg. Jeg kjenner så mange som er oppegående, flotte og genuint opptatt av ungenes ve og vel. Samtlige av dem har gått på blemmer med yttertøy, turdager eller andre "dødssynder" innimellom. Det er omsorgssvikt hvis ungene _aldri_ får oppfølging med lekser, utetøy og andre ting. Hvis det skjer en gang i blant, er det i aller høyeste grad menneskelig. For skolen/bgh vil det naturlig nok være sånn at noen til enhver tid mangler noe, og det er sikkert frustrerende. Men mye kan gjøres ved at skole/bhg renser opp litt i informasjonsrutinene, både mht mengde informasjon og hvordan vi kan forvente at den kommer. Jeg hadde elsket om all info var å finne på nett, for eksempel, og ikke i små papirbiter i sekken/på ganggulvet/i skolegarderoben. ''Lappen med "skogtur på onsdag, ta med pølser, sitteunderlag og en vedkubbe" finner jeg tilfeldigvis knurvlet sammen til en liten, møkkete ball nederst i sekken onsdag morgen (for skoleungen klarer ikke legge den i postmappa), og så må vi improvisere. '' LOL Nå fikk jeg flashback til den tiden da minstemann faktisk _var_ minstemann (=lavere enn oss andre i familien)... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DOLine Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Denne diskusjonen handler om at dette blir tatt opp med foreldrene. Men det virket ikke som en viss person så det som et alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Joda, man skulle jo tro han kunne det? I likhet med å ta med regntøy når det regner, ta matboks ut av sekken, tømme termos og sende med reguleringen & kosedyret? Men sånn er ikke virkeligheten Oh yes. Typisk problem: stinkende matpakke fra fredag har fått godgjort seg i sekken hele helga, og lapper fra skolen har ikke faren har lest en eneste av på flere år, selv om ungen tar dem ut for å vise ham. Oi, der ble de visst igjen, gitt. Og glemt var de. Regntøy stiller ungen uten nå og da, for det ble visst igjen hos faren, og ups, reservesettet havnet visst også der, og det glemte han å sende med sist gang igjen;) Omsorgssvikt og omsorgssvikt. Jeg vil vel si det er langt igjen dit, men det er det også til "alt på stell" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 ''Jeg synes diskusjoner om dette temaet ofte bærer preg av rettferdiggjøring av egne valg. Jeg tror f.eks. bestemt at de fleste ettåringer helst burde fått være hjemme ett år til (evt. bare vært i barnehage noen få timer pr uke), men innser at dette er alt annet enn enkelt å få til. Jeg tror også at de aller fleste barn har det rimelig ok i barnehagen selv om de er så små, men ser ingen grunn til å opphøye barnehage for ettåringer som det optimale av den grunn.'' Helt enig! Mine to eldste begynte i barnehage da de var hhv 14 mnd og 15 mnd gamle. De stortrivdes fra første stund, men gikk i en forholdsvis liten barnehage... Det beste av alt var at mormor jobba på samme avdeling;) Vi hadde ogsp mulighet til å ikke levere barna der før kl. 08.00 og kunne stort sett hente dem i tretida. For oss fungerte det derfor fint:) Minstejenta var hjemme sammen med meg til hun var to år gammel, og da var hun meget klar for barnehagen (begynte å kjede seg hjemme når hun så hvor morsomt ene storesøstra hadde det i barnehagen ). Ideellt sett burde samfunnet nok vært lagt opp slik at man kunne vært hjemme til barna var 2-3 år gamle, og med kortere arbeidsdager slik at barna f.eks. fikk maks fem-seks tider i bhg hver dag. ''Ideellt sett burde samfunnet nok vært lagt opp slik at man kunne vært hjemme til barna var 2-3 år gamle, og med kortere arbeidsdager slik at barna f.eks. fikk maks fem-seks tider i bhg hver dag.'' Hvem er _man_ i samfunnet ditt - mor? I min verden ville det ideelle vært om begge foreldre kunne jobbe 70-80%, uten å tape på det karrieremessig. Hadde min mann og jeg hatt jobber hvor slik arbeidstid lett kunne praktiseres, hadde vi nok gjort det begge to. Da kunne små barn lett vært i barnehagen f.eks. 10-15 hver dag, som sikkert er fint. De fleste små sover jo også en god time denne perioden. Vi har begge hatt jobber der man gjerne jobber langt over 100 %, men vi har jo absolutt begrenset jobbingen mens barna var små. Jeg synes mildt sagt ikke det er noe idealsamfunn å lengte tilbake til den gang mor var hjemme med barna. Som enkelte påpeker i tråden var mor den gang gjerne ikke så mye sammen med barna, men hun var jo mer tilgjengelig enn om hun var på jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Det må da fungere bedre å ta opp problemet med de familier det gjelder enn å kjefte generelt på alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Det må da fungere bedre å ta opp problemet med de familier det gjelder enn å kjefte generelt på alle. Glemte forresten å nevne at dette er fullstendig feil bruk av ordet "omsogssvikt", som dreier seg om noe helt annet enn manglende regnbukser og votter i barnehage/skole. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Bruker ikke skolen Fronter, eller er det det at de ikke legger ut noe? Jeg syns det veldig kjekt at alt ligger der jeg, alt fra beskjeder om turer, ukeplaner til referater fra foreldremøter. Spesielt greit hvis ungene har vært syke og borte fra skolen den dagen lappen deles ut. ''Bruker ikke skolen Fronter, eller er det det at de ikke legger ut noe?'' Skolen vår bruker Fronter, men virker som svært få av lærerne forstår noe av det. Det er jo også ganske komplisert lagt opp, tydeligvis laget for mer avansert bruk enn den jevne klasse trenger. Dessverre bruker ikke lærerne til våre barn det særlig aktivt, for å si det mildt. Går jeg inn der nå, ser det ut til at noe av det siste er innkalling til sommeravslutning og en markering i forbindelse med 22/7. Ikke ser en noen forskjell på hva som er ny og gammel info heller (annet enn evt. dato i dokumentene). Sukk. For ikke å snakke om AKS - der er det ingen samordning i utdeling av informasjon overhode, og vi får helt spredte lapper til ulike tider om alle tilbudene for barna etter skoletid (totalt kanskje 10-12 stykker, som utdeles over en toukers periode). Skal godt gjøres å få med seg all info, for ikke å snakke om å samordne den og finne ut hvilke tilbud som passer for sitt barn. Dobbeltsukk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 ''Ideellt sett burde samfunnet nok vært lagt opp slik at man kunne vært hjemme til barna var 2-3 år gamle, og med kortere arbeidsdager slik at barna f.eks. fikk maks fem-seks tider i bhg hver dag.'' Hvem er _man_ i samfunnet ditt - mor? I min verden ville det ideelle vært om begge foreldre kunne jobbe 70-80%, uten å tape på det karrieremessig. Hadde min mann og jeg hatt jobber hvor slik arbeidstid lett kunne praktiseres, hadde vi nok gjort det begge to. Da kunne små barn lett vært i barnehagen f.eks. 10-15 hver dag, som sikkert er fint. De fleste små sover jo også en god time denne perioden. Vi har begge hatt jobber der man gjerne jobber langt over 100 %, men vi har jo absolutt begrenset jobbingen mens barna var små. Jeg synes mildt sagt ikke det er noe idealsamfunn å lengte tilbake til den gang mor var hjemme med barna. Som enkelte påpeker i tråden var mor den gang gjerne ikke så mye sammen med barna, men hun var jo mer tilgjengelig enn om hun var på jobb. Hvor skrev jeg "mor"? Det blir helt feil om det skal bli en selvfølge at det er mor som er hjemme, så her må man innføre tiltak som gjør at det blir like naturlig at far er hjemme som mor... Hos oss var det kun jeg som ønsket å være hjemme et ekstra år, så derfor ble det sånn. Eksen hadde aldri takla det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Hvor skrev jeg "mor"? Det blir helt feil om det skal bli en selvfølge at det er mor som er hjemme, så her må man innføre tiltak som gjør at det blir like naturlig at far er hjemme som mor... Hos oss var det kun jeg som ønsket å være hjemme et ekstra år, så derfor ble det sånn. Eksen hadde aldri takla det... ''Hvor skrev jeg "mor"?'' Du skrev ikke mor, men det gjorde trådstarter, og når du skrev "man", var det lett å anta du mente det samme. Mange tenker jo at det er en selvfølge at det er mor som evt. er hjemme utover den lovbestemte permisjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg må si at jeg synes at det er merkelig at foreldre ikke skjønner at det er bedre med vinterdress fremfor regnbukse eller vanlig bukse når det er minusgrader. Eller at det lønner seg med støvler og regnjakke med hette når det regner. Jeg skjønner at de ikke er like mye ute, men litt bør man klare å tenke seg til. De vet jo at vi er ute på lekeområdet, som de selv ser når de henter og leverer. Vel, regnjakke med hette skaper kvelningsfare - så det er faktisk ikke anbefalt. Jakke med hette festet med trykknapper er det som anbefales. Mao kan hetten lett bli igjen i bilen, hjemme eller andre steder. Fort gjort. Alle skjønner at gummistøvler er bedre enn joggesko når det regner, men det var kanskje ikke spådd regn den dagen? Eller kanskje de står på en annen plass? Eller kanskje de er hos den andre foreldren? Jeg vet ikke om du har barn selv, men ikke undervurder hva en hektisk morgen kan gjøre med en ellers oppofrende mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Melder meg inn i klubben. Men ikke kjeft om jeg glemmer både kontigent og medlemsmøte! ;-) mvh Klart du skal få kjeft! Men ikke skrike-kjeft. Vi bare ser på deg med stakkarslige øyne neste gang vi ser deg, rister på hodet - og snakker stille med hverandre mens vi stirrer og nikker samtykkende... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 ''Ideellt sett burde samfunnet nok vært lagt opp slik at man kunne vært hjemme til barna var 2-3 år gamle, og med kortere arbeidsdager slik at barna f.eks. fikk maks fem-seks tider i bhg hver dag.'' Hvem er _man_ i samfunnet ditt - mor? I min verden ville det ideelle vært om begge foreldre kunne jobbe 70-80%, uten å tape på det karrieremessig. Hadde min mann og jeg hatt jobber hvor slik arbeidstid lett kunne praktiseres, hadde vi nok gjort det begge to. Da kunne små barn lett vært i barnehagen f.eks. 10-15 hver dag, som sikkert er fint. De fleste små sover jo også en god time denne perioden. Vi har begge hatt jobber der man gjerne jobber langt over 100 %, men vi har jo absolutt begrenset jobbingen mens barna var små. Jeg synes mildt sagt ikke det er noe idealsamfunn å lengte tilbake til den gang mor var hjemme med barna. Som enkelte påpeker i tråden var mor den gang gjerne ikke så mye sammen med barna, men hun var jo mer tilgjengelig enn om hun var på jobb. ...er det litt morsomt at du kommenterte dette I min verden er det en like stor selvfølge at far som mor deler omsorgen - og at dette tilpasses hver enkelt familie, så jeg tok liksom som en selvfølge at folk ikke automatisk tenkte "mor" her Jobber tett med en som skriver master innenfor et lignende område, og er nok farget av det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Oh yes. Typisk problem: stinkende matpakke fra fredag har fått godgjort seg i sekken hele helga, og lapper fra skolen har ikke faren har lest en eneste av på flere år, selv om ungen tar dem ut for å vise ham. Oi, der ble de visst igjen, gitt. Og glemt var de. Regntøy stiller ungen uten nå og da, for det ble visst igjen hos faren, og ups, reservesettet havnet visst også der, og det glemte han å sende med sist gang igjen;) Omsorgssvikt og omsorgssvikt. Jeg vil vel si det er langt igjen dit, men det er det også til "alt på stell" ''Omsorgssvikt og omsorgssvikt. Jeg vil vel si det er langt igjen dit, men det er det også til "alt på stell" ;)'' Jepp. Dessuten, det er jo ikke alltid han får med sine egne ting heller? Både mobil og annet ligger jevnlig igjen andre steder enn der han er 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.