Gå til innhold

Blir mange barn utsatt for omsorgssvikt?

Gjest blitt vanlig?

Anbefalte innlegg

I forhold til amming: Om man ønsker å la faren få lov til å ha en større del av permisjonen enn minimum, kan man da pumpe seg morgen og kveld - og man får vel en times betalt fri så lenge man ammer også, såvidt jeg husker?

'' og man får vel en times betalt fri så lenge man ammer også, såvidt jeg husker?''

Ikke i det uendelige. Heldigvis. Etter at barnet har nådd en viss alder (12 mnd?) trenger man legeattest på at det er behov for amming mener jeg å huske.

Hadde selv en runde på dette da helsestasjonen (!) nektet å gi meg attest på at jeg fremdeles ammet jentungen da jeg begynte i jobb igjen da hun var 10 mnd og jeg søkte om ammefri med lønn. Både legekontoret mitt, en helsesøster jeg kjente og ammehjelpen var målløse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Persille1365381127

18

• PieLill

14

• mariaflyfly

10

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Jeg blir alltid litt imponert når jeg hører om 7 år gamle unger får med seg beskjed hjem om at "lekse til i morgen er å ta med pinnebrøddeig"... Ganske fasinerende at man kan få 25 foreldre til å klisse med mel og vann sånn rett før sengetid!

Når det gjelder historien din om regntøysett (eller kanskje det var noen andre som fortalte om det?), så kom jeg til å tenke på en advokat som sa at mange konflikter kunne unngås ved å kjøpe 7 sett billig regntøy fra H&M (samt supplere ytterligere ved behov)...*s*

Det var meg :)

Jeg vet jo det, det er derfor jeg gjerne har to-tre sett. Hadde jeg hatt økonomi til syv - så hadde jeg hatt det. Og tilsvarende i vintersko, vinterdresser, 50 par vanter osv.

Vi har ikke noe særlig konflikter da. Jeg vet jo hvordan det er, dermed sender jeg melding søndag kveld og ber dem huske på gymtøy, regntøy, vanter, regulering og annet det er greit at vi får tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Det må bli slik at menns arbeidsgivere ser på det som en selvfølge at også de kan være hjemme på lik linje med sine kvinnelige arbeidstakere.''

Ja, det vil være et viktig slag for likestillingen! Da er det ikke lenger noen grunn til å diskriminere unge kvinner ved ansettelser.

For meg virker det som om flere kvinner enn menn hisser seg opp over en slik lovendring.

For meg (og for deg som åpenbart har hatt tilsvarende stillinger) ville det vært fantastisk. Da ville jeg hatt like muligheter som menn som også har samboer og ett barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det..på den annen side hadde jeg ønsket meg muligheten til å fullamme barna mine til de var 6 mnd gamle (mye allergi i fam min). Jeg ammet også ganske mye helt fram til alle tre barna var ett år gamle, så sånn sett var det ok med den gamle typen permisjon.... Samtidig ser jeg at likestillingen neppe fører fram uten at vi får de endringene som har skjedd nå.

''Jeg er enig i det..på den annen side hadde jeg ønsket meg muligheten til å fullamme barna mine til de var 6 mnd gamle (mye allergi i fam min). ''

Amming brukes så ofte som et argument for at mor må ha (nesten) hele permisjonen, men det stemmer ikke alltid. Jeg skjønner at ikke alle får det like lett til som meg, men jeg tror det kan gå greit for veldig mange.

Pappaen har hatt 4 mnd permisjon for begge mine barn (den gangen var pappakvoten 4 uker) og det lot seg fint kombinere med amming. Jeg fullammet begge mine til over 6 mnd, minstemann fullammet jeg i praksis til han var 8 mnd og begynte å jobbe. Jeg ammet eldstemann til han var nesten 2 år og minstemann til han var nesten 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shilapila

Det høres interessant ut med forskning på dette temaet. Kan du henvise til noen linker eller kilder?

http://www.foreldrepraten.no/cgi-bin/fug/imaker?id=53402

http://saf.uis.no/forskning/article25972-668.html

http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1187600829.4

Det finnes uendelig mye forskning på foreldre skole samarbeid på internasjonal basis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er enig i det..på den annen side hadde jeg ønsket meg muligheten til å fullamme barna mine til de var 6 mnd gamle (mye allergi i fam min). ''

Amming brukes så ofte som et argument for at mor må ha (nesten) hele permisjonen, men det stemmer ikke alltid. Jeg skjønner at ikke alle får det like lett til som meg, men jeg tror det kan gå greit for veldig mange.

Pappaen har hatt 4 mnd permisjon for begge mine barn (den gangen var pappakvoten 4 uker) og det lot seg fint kombinere med amming. Jeg fullammet begge mine til over 6 mnd, minstemann fullammet jeg i praksis til han var 8 mnd og begynte å jobbe. Jeg ammet eldstemann til han var nesten 2 år og minstemann til han var nesten 3.

Det går helt sikkert fint om man er innstilt på det :) For oss var det ikke noe spm siden faren til barna ikke ønsket å være hjemme mer enn sine pålagte fire uker (den gangen) - og jeg ønsket mer tid med ungene hjemme. Det var godt å kunne gi dem pupp når de ville ha ;) Husker de to eldste ropte "puppelupp" når de kom løpende mot meg når jeg henta i barnehagen når de hadde runda året...følte de savna puppen mer enn mamma :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det dessverre.... Og her føler jeg man er på rett vei nå som permisjonen skal deles likt på foreldrene. Det må bli slik at menns arbeidsgivere ser på det som en selvfølge at også de kan være hjemme på lik linje med sine kvinnelige arbeidstakere.

''Og her føler jeg man er på rett vei nå som permisjonen skal deles likt på foreldrene. Det må bli slik at menns arbeidsgivere ser på det som en selvfølge at også de kan være hjemme på lik linje med sine kvinnelige arbeidstakere.''

Enig.

Den gangen da min mann tok pappaperm, var han den første noensinne i firmaet han da var i som hadde gjort det. Da sønnen vår ble født fnøs sjefen av tanken på pappaperm, men han fikk jo nesten ett år til å venne seg til tanken, og skjønte jo at vi ikke kunne miste de fire ukene som dengangen var øremerket for far.

Med en slik innstilling fra sjefen var det tøft nok å ta de fire ukene, om han ikke skulle tatt enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om flere kvinner enn menn hisser seg opp over en slik lovendring.

For meg (og for deg som åpenbart har hatt tilsvarende stillinger) ville det vært fantastisk. Da ville jeg hatt like muligheter som menn som også har samboer og ett barn...

''For meg virker det som om flere kvinner enn menn hisser seg opp over en slik lovendring.''

Det er mitt inntrykk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Lappen med "skogtur på onsdag, ta med pølser, sitteunderlag og en vedkubbe" finner jeg tilfeldigvis knurvlet sammen til en liten, møkkete ball nederst i sekken onsdag morgen (for skoleungen klarer ikke legge den i postmappa), og så må vi improvisere. ''

LOL

Nå fikk jeg flashback til den tiden da minstemann faktisk _var_ minstemann (=lavere enn oss andre i familien)...

''Nå fikk jeg flashback til den tiden da minstemann faktisk _var_ minstemann (=lavere enn oss andre i familien)...''

Har du også blitt minst i familien? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Innbilder meg at det var mye mindre dill å huske på fra uke til uke før i verden.

På vår skole har de takk og lov klassekasser. Dermed kan læreren handle inn pøler og annet dilldall til turer etc. Det reduserer mengden lapper og husk på, og kanskje er det også totalt sett mindre arbeidskrevende for læreren.

mvh

''Innbilder meg at det var mye mindre dill å huske på fra uke til uke før i verden.''

Det innbiller jeg meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke barna hadde det bedre før med hjemmeværende mødre. Selv om man hadde en mor hjemme så så man henne aldri, hun vasket kontinuerlig. Hun var ALDRI ute med oss å lekte eller snakket med oss (utover å gi oss beskjeder, informasjon eller rope at det var mat) og hennes rolle var å opprettholde datidens krav til et rent hjem og rene barn''

Jeg tror mange barn ville ha det bedre med mødre eller fedre som var mye mer hjemme. Dessverre er det vanskelig å få til både av økonomiske, praktiske og karrieremessige årsaker. Jeg kjenner heller ikke igjen din beskrivelse av hjemmeværende mødre "før i tiden"; min mor lignet i hvertfall lite på det du forteller om. Tvert om så var hun nettopp en mor som både så oss og var tilgjengelig for oss på mange ulike måter. Jeg tror imidlertid _ hun_ ga avkall på mye ved å ikke være i jobb etter at hun fikk barn; hun er svært ressurssterk og kunne sikkert ha fått utfoldet seg mer dersom hun også hadde vært i arbeid utenfor hjemmet.

Jeg synes diskusjoner om dette temaet ofte bærer preg av rettferdiggjøring av egne valg. Jeg tror f.eks. bestemt at de fleste ettåringer helst burde fått være hjemme ett år til (evt. bare vært i barnehage noen få timer pr uke), men innser at dette er alt annet enn enkelt å få til. Jeg tror også at de aller fleste barn har det rimelig ok i barnehagen selv om de er så små, men ser ingen grunn til å opphøye barnehage for ettåringer som det optimale av den grunn.

''Jeg synes diskusjoner om dette temaet ofte bærer preg av rettferdiggjøring av egne valg. ''

Sant nok.

''Jeg tror f.eks. bestemt at de fleste ettåringer helst burde fått være hjemme ett år til (evt. bare vært i barnehage noen få timer pr uke), men innser at dette er alt annet enn enkelt å få til. Jeg tror også at de aller fleste barn har det rimelig ok i barnehagen selv om de er så små, men ser ingen grunn til å opphøye barnehage for ettåringer som det optimale av den grunn.''

Vi hadde en bhg som det var mye galt med det første året, og da jeg leverte toåringen min i bhg i nærmiljøet var svært mye annerledes. Jeg er ikke i stand til å skille mellom hva som skyldtes at bhg var fæl (innehaveren har siden fått flere bhg stengt av kommunen!), og hva som skyldtes at barnet var lite.

Men jeg skulle gjerne hatt han enda kortere tid i den bhg enn vi hadde (ca 0830-1530, hvorav 1,5-2 timers søvn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Fronter er ikke noen god læringsplattform, men det hadde uansett vært utrolig greit å få all info på nett. Da kunne man feks sjekket det både hjemmefra og fra jobb, og feks sett om man trengte å handle noe til en tur eller et karneval eller noe FØR man kom hjem.

''men det hadde uansett vært utrolig greit å få all info på nett. ''

Tenk så deilig om det hadde vært en egen App for slikt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi jobber nå med å skrive opp en liste til foreldrene med hva barna bør ha med i barnehagen når det er vinter. Litt merkelig at det skal være nødvendig, men det er det tydeligvis.''

Jeg eier en barnehage, og dette synes jeg ikke er merkelig i det hele tatt. Foreldre er jo gjerne ikke ute i samme skala selv, i tillegg til at de ikke har helt oversikt over hva barnehagen driver med.

Vi har løst dette ved å lage en liste for hver årstid, og så sender vi den ut på mail når vi nærmer oss klimaskifte, sånn at de er klare i tilfelle de må handle inn osv.

Noen ganger vet jo ikke foreldrene at enkelte plagg ikke fungerer uten at noen sier det til dem, man må gjerne se det i bruk for å forstå det.

''Noen ganger vet jo ikke foreldrene at enkelte plagg ikke fungerer uten at noen sier det til dem, man må gjerne se det i bruk for å forstå det.''

Enig.

Som f eks da bhg vår fortalte at problemet med de tykke, varme, vannavstøtende vottene som mange kjøpte til barna sine var at barna tok dem av ute. Det ble for vanskelig å få godt grep om spaden når vottene var så tykke og stive.

Løsningen for oss ble å kjøpe tynnere ullvotter med Thinsulate-for. De ble fortere våte og skitne og måtte vaskes og tørkes mer enn de tykkere vottene, og det var behov for flere vottepar å bytte på, men ungen beholdt dem i det minste _på_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nå fikk jeg flashback til den tiden da minstemann faktisk _var_ minstemann (=lavere enn oss andre i familien)...''

Har du også blitt minst i familien? ;-)

Ja, og det selv om jeg ikke er spesielt lav - var høyest av mine søstre og foreldre da jeg bodde hjemme.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid litt imponert når jeg hører om 7 år gamle unger får med seg beskjed hjem om at "lekse til i morgen er å ta med pinnebrøddeig"... Ganske fasinerende at man kan få 25 foreldre til å klisse med mel og vann sånn rett før sengetid!

Når det gjelder historien din om regntøysett (eller kanskje det var noen andre som fortalte om det?), så kom jeg til å tenke på en advokat som sa at mange konflikter kunne unngås ved å kjøpe 7 sett billig regntøy fra H&M (samt supplere ytterligere ved behov)...*s*

''Jeg blir alltid litt imponert når jeg hører om 7 år gamle unger får med seg beskjed hjem om at "lekse til i morgen er å ta med pinnebrøddeig"...''

En jeg kjenner fortalte at førsteklassingen deres jadde fått som lekse "å steke en pannekake"! Høres mer ut som en lekse for foreldrene enn for barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det selv om jeg ikke er spesielt lav - var høyest av mine søstre og foreldre da jeg bodde hjemme.... ;-)

Jeg var også høyest av alle hunnkjønn i familien, men faren min var ca 3 cm høyere.

Jeg har to store nieser som neppe vokser forbi meg, men en nevø passerte meg i vinter, og sønnen nå i sommer. :-)

Og så er det noen unge knøtt av tantebarn som er myyye lavere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent sak ja. Skal sende deg en tanke neste gang jeg står med skjegget fullt av postkasser og har gått glipp av viktig info.

I dag måtte frøkna løpe til skolen uten jakke, for hun har konsekvent slengt fra seg alt yttertøy på SFO og damene der har ikke sørget for at hun fikk på seg når hun gikk hjem. Vanlig det og. 3 minus i dag, jeg antar det går under mishandling... (350 meter å løpe da..) Men ganske sikkert ikke noe hyggelig spurt. ;0)

''I dag måtte frøkna løpe til skolen uten jakke, for hun har konsekvent slengt fra seg alt yttertøy på SFO og damene der har ikke sørget for at hun fikk på seg når hun gikk hjem. ''

Selv etter sfo-tida er det jo typisk at det er kaldt nok for jakke om morgenen, men varmt nok uten når skola er slutt for dagen og ungen går hjem....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje barna hadde bedre omsorg før i tida, da mor var hjemmeværende?''

Det er mye mer som har forandret seg siden "før i tida", enn at mødrene har gått ut i arbeidslivet.

F.eks. ble ikke sånt kommunisert til hele klassen. Hvis noen manglet matpakke, fikk hjemmet klar beskjed. Likedan hvis det leksene aldri var gjort - hvis det da ikke hjalp å kjefte på barnet.

Ungene hadde ikke klær hengende på skoleknaggen, for de gikk hjem når den sluttet for dagen.

Avlysning av turer var uaktuelt, bl.a. fordi den ene var en skitur - og da måtte de som evt. ikke hadde skiutstyr, enten låne eller være i en annen klasse den dagen - og den andre var i juni, rett før skolen sluttet.

Det var ikke ukentlige planer og beskjeder i sekken, men noen få pr. semester, og de hadde svarslipp. Utflukter og andre unntak fra den vanlige skoledagen ble planlagt i god tid, og de fleste ungene var såpass opprømte over disse sjeldne hendelsene, at de klarte å passe på "avvikene" selv.

I det hele tatt passet skolen og elevene seg selv, og dagene gikk omtrent uten unntak ifølge timeplanen fra august.

Bra oppsummert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at mange unger lever under dårlige vilkår, men likevel syns jeg A4-standarden formidles smalere og smalere. Jeg tror aldri forventningene til hva som er 'tilstrekkelig omsorg' har vært høyere enn det vi ser i Norge pr nå, og moralen omkring andres infrielse av 'tilstrekkelig omsorg' har nok heller aldri vært høyere. Våre ungers stimulans har nok heller aldri vært høyere, og jeg tror vi skal møte dette med å lære oss å slappe av litt mer.

Selv ser jeg at min jr er langt mer moden og ressurssterk enn jeg selv var som 16-åring, og skjønner at dette ikke utelukkende har med min oppdragelse å gjøre hehe. Institusjonene rundt oss har nok blitt bedre de og ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir alltid litt imponert når jeg hører om 7 år gamle unger får med seg beskjed hjem om at "lekse til i morgen er å ta med pinnebrøddeig"... Ganske fasinerende at man kan få 25 foreldre til å klisse med mel og vann sånn rett før sengetid!''

Jeg fasineres av hvilket ramskrik det blir om skolen gjør noe som koster foreldrene penger. Men det finnes få grenser og hemninger når det gjelder å pålegge foreldre dugnad, gevinster til utloddning, kaker og jeg vet ikke hva.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...