Mrs. Wallace Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg er klar over at mange unger lever under dårlige vilkår, men likevel syns jeg A4-standarden formidles smalere og smalere. Jeg tror aldri forventningene til hva som er 'tilstrekkelig omsorg' har vært høyere enn det vi ser i Norge pr nå, og moralen omkring andres infrielse av 'tilstrekkelig omsorg' har nok heller aldri vært høyere. Våre ungers stimulans har nok heller aldri vært høyere, og jeg tror vi skal møte dette med å lære oss å slappe av litt mer. Selv ser jeg at min jr er langt mer moden og ressurssterk enn jeg selv var som 16-åring, og skjønner at dette ikke utelukkende har med min oppdragelse å gjøre hehe. Institusjonene rundt oss har nok blitt bedre de og ;-) Amen - på alle punkter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 http://www.foreldrepraten.no/cgi-bin/fug/imaker?id=53402 http://saf.uis.no/forskning/article25972-668.html http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1187600829.4 Det finnes uendelig mye forskning på foreldre skole samarbeid på internasjonal basis også. Takk for link. Men er det virkelig uendelig mye forskning på dette, som du sier? For i linken din understrekes det at dette er et tema som er lite forsket på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ''men det hadde uansett vært utrolig greit å få all info på nett. '' Tenk så deilig om det hadde vært en egen App for slikt :-) ''Tenk så deilig om det hadde vært en egen App for slikt :-)'' Åh gud, DET hadde vært en snedig ting, ja, selv om vi faktisk ikke har dette lappesystemet flere beskriver. En app hadde ungene også hatt glede av - hvem kan lage noe slikt?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ''Og her føler jeg man er på rett vei nå som permisjonen skal deles likt på foreldrene. Det må bli slik at menns arbeidsgivere ser på det som en selvfølge at også de kan være hjemme på lik linje med sine kvinnelige arbeidstakere.'' Enig. Den gangen da min mann tok pappaperm, var han den første noensinne i firmaet han da var i som hadde gjort det. Da sønnen vår ble født fnøs sjefen av tanken på pappaperm, men han fikk jo nesten ett år til å venne seg til tanken, og skjønte jo at vi ikke kunne miste de fire ukene som dengangen var øremerket for far. Med en slik innstilling fra sjefen var det tøft nok å ta de fire ukene, om han ikke skulle tatt enda mer. Helt klart! Jeg skjønner at endel fedre kvier seg for å gå til sjefen for å be om permisjon som ikke er lovpålagt. Det samme ville sikkert også vi kvinner følt om vi var i tilsvarende situasjon - selv om det er mer "stuerent" for oss å be om omsorgsrelatert permisjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg er klar over at mange unger lever under dårlige vilkår, men likevel syns jeg A4-standarden formidles smalere og smalere. Jeg tror aldri forventningene til hva som er 'tilstrekkelig omsorg' har vært høyere enn det vi ser i Norge pr nå, og moralen omkring andres infrielse av 'tilstrekkelig omsorg' har nok heller aldri vært høyere. Våre ungers stimulans har nok heller aldri vært høyere, og jeg tror vi skal møte dette med å lære oss å slappe av litt mer. Selv ser jeg at min jr er langt mer moden og ressurssterk enn jeg selv var som 16-åring, og skjønner at dette ikke utelukkende har med min oppdragelse å gjøre hehe. Institusjonene rundt oss har nok blitt bedre de og ;-) Godt skrevet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg synes jeg går med en konstant murrende følelse av at jeg har gått glipp av viktig info fra skolen (og før det, fra barnehagen). Ungenes postmapper er fulle av skriv, planer, lapper og info av større og mindre relevans - og i tillegg kommer oppslag på tavlene i bhg og SFO. Regnjakka rotes bort i garderoben i løpet av dagen og kommer ikke med hjem, og neste dag regner det selvsagt. Skal man handle ny jakke da, eller ha fem ekstra på lur, eller skal vi sitte i garderoben og passe på hele dagen? Lappen med "skogtur på onsdag, ta med pølser, sitteunderlag og en vedkubbe" finner jeg tilfeldigvis knurvlet sammen til en liten, møkkete ball nederst i sekken onsdag morgen (for skoleungen klarer ikke legge den i postmappa), og så må vi improvisere. Men det går jo greit, stort sett. Jeg tror ungene mine lever helt greit, jeg. Jeg kjenner så mange som er oppegående, flotte og genuint opptatt av ungenes ve og vel. Samtlige av dem har gått på blemmer med yttertøy, turdager eller andre "dødssynder" innimellom. Det er omsorgssvikt hvis ungene _aldri_ får oppfølging med lekser, utetøy og andre ting. Hvis det skjer en gang i blant, er det i aller høyeste grad menneskelig. For skolen/bgh vil det naturlig nok være sånn at noen til enhver tid mangler noe, og det er sikkert frustrerende. Men mye kan gjøres ved at skole/bhg renser opp litt i informasjonsrutinene, både mht mengde informasjon og hvordan vi kan forvente at den kommer. Jeg hadde elsket om all info var å finne på nett, for eksempel, og ikke i små papirbiter i sekken/på ganggulvet/i skolegarderoben. ''Lappen med "skogtur på onsdag, ta med pølser, sitteunderlag og en vedkubbe" finner jeg tilfeldigvis knurvlet sammen til en liten, møkkete ball nederst i sekken onsdag morgen (for skoleungen klarer ikke legge den i postmappa)'' Alternativt veldig sammenbretta i ei bukselomme når jeg skal vaske denne. (Gjerne sammen med ukeplanen), eller også kan hende i vaskemaskina når lofilteret er tett pga papirrester... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ''Eksempelvis på skogstur møtte 2-3 av jentene opp i tøysko, og hadde naturligvis gnagsår etter ca. 1 km.'' Ta høyde for at det finnes unger som er så stae at de insisterer på akkurat de skoene den dagen - og at foreldrene har funnet ut at ungene selv må få erfare at tøysko ikke egner seg på skogtur. Guttungen min forsøkte seg med å argumentere for tøysko på skogtur i slutten av september. Det var riktignok fint vær den dagen, men hadde regna i bøtter og spann ei uke i forkant. Jeg spilte hoggorm-kortet. "Du leste jo selv i avisa her om dagen at det er mye hoggorm i marka nå. Den biter tvers gjennom skoa dine. Du MÅ ha goretex-skoa." Det funka, faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ''Bruker ikke skolen Fronter, eller er det det at de ikke legger ut noe?'' Skolen vår bruker Fronter, men virker som svært få av lærerne forstår noe av det. Det er jo også ganske komplisert lagt opp, tydeligvis laget for mer avansert bruk enn den jevne klasse trenger. Dessverre bruker ikke lærerne til våre barn det særlig aktivt, for å si det mildt. Går jeg inn der nå, ser det ut til at noe av det siste er innkalling til sommeravslutning og en markering i forbindelse med 22/7. Ikke ser en noen forskjell på hva som er ny og gammel info heller (annet enn evt. dato i dokumentene). Sukk. For ikke å snakke om AKS - der er det ingen samordning i utdeling av informasjon overhode, og vi får helt spredte lapper til ulike tider om alle tilbudene for barna etter skoletid (totalt kanskje 10-12 stykker, som utdeles over en toukers periode). Skal godt gjøres å få med seg all info, for ikke å snakke om å samordne den og finne ut hvilke tilbud som passer for sitt barn. Dobbeltsukk. ''For ikke å snakke om AKS - der er det ingen samordning i utdeling av informasjon overhode, og vi får helt spredte lapper til ulike tider om alle tilbudene for barna etter skoletid (totalt kanskje 10-12 stykker, som utdeles over en toukers periode). Skal godt gjøres å få med seg all info, for ikke å snakke om å samordne den og finne ut hvilke tilbud som passer for sitt barn. Dobbeltsukk.'' AKS hos oss har faktisk blitt kjempeflinke til å sende all informasjon og månedsplaner på mail. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jøss, ser ut som barnevernet får nok å gjøre fremover etter tråden å bedømme *s* Jepp 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Guttungen min forsøkte seg med å argumentere for tøysko på skogtur i slutten av september. Det var riktignok fint vær den dagen, men hadde regna i bøtter og spann ei uke i forkant. Jeg spilte hoggorm-kortet. "Du leste jo selv i avisa her om dagen at det er mye hoggorm i marka nå. Den biter tvers gjennom skoa dine. Du MÅ ha goretex-skoa." Det funka, faktisk. Smart! Vi bor virkelig i "hoggorm-land", og man ser hoggorm stort sett på hver eneste tur man går i området. Så sånn sett er det et veldig godt argument. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Det var meg Jeg vet jo det, det er derfor jeg gjerne har to-tre sett. Hadde jeg hatt økonomi til syv - så hadde jeg hatt det. Og tilsvarende i vintersko, vinterdresser, 50 par vanter osv. Vi har ikke noe særlig konflikter da. Jeg vet jo hvordan det er, dermed sender jeg melding søndag kveld og ber dem huske på gymtøy, regntøy, vanter, regulering og annet det er greit at vi får tilbake... ''Vi har ikke noe særlig konflikter da. Jeg vet jo hvordan det er, dermed sender jeg melding søndag kveld og ber dem huske på gymtøy, regntøy, vanter, regulering og annet det er greit at vi får tilbake...'' Heldig for deg. Her var skapet til Guttungen så godt som ribba for både hettejakker og t-skjorter tidligere i sommer fordi ting ikke kom tilbake. Mindre ting, som f.eks vanter, har jeg gitt opp, og har bare gått til anskaffelse av rundt 50 par fra H&M. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Smart! Vi bor virkelig i "hoggorm-land", og man ser hoggorm stort sett på hver eneste tur man går i området. Så sånn sett er det et veldig godt argument. :-) Jeg følte meg uhyre sleip der og da, men det funka ihvertfall 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ''Jeg er enig i det..på den annen side hadde jeg ønsket meg muligheten til å fullamme barna mine til de var 6 mnd gamle (mye allergi i fam min). '' Amming brukes så ofte som et argument for at mor må ha (nesten) hele permisjonen, men det stemmer ikke alltid. Jeg skjønner at ikke alle får det like lett til som meg, men jeg tror det kan gå greit for veldig mange. Pappaen har hatt 4 mnd permisjon for begge mine barn (den gangen var pappakvoten 4 uker) og det lot seg fint kombinere med amming. Jeg fullammet begge mine til over 6 mnd, minstemann fullammet jeg i praksis til han var 8 mnd og begynte å jobbe. Jeg ammet eldstemann til han var nesten 2 år og minstemann til han var nesten 3. ''minstemann fullammet jeg i praksis til han var 8 mnd og begynte å jobbe.'' Han begynte tidlig i arbeidslivet, får man si ;-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ''Bruker ikke skolen Fronter, eller er det det at de ikke legger ut noe?'' Skolen vår bruker Fronter, men virker som svært få av lærerne forstår noe av det. Det er jo også ganske komplisert lagt opp, tydeligvis laget for mer avansert bruk enn den jevne klasse trenger. Dessverre bruker ikke lærerne til våre barn det særlig aktivt, for å si det mildt. Går jeg inn der nå, ser det ut til at noe av det siste er innkalling til sommeravslutning og en markering i forbindelse med 22/7. Ikke ser en noen forskjell på hva som er ny og gammel info heller (annet enn evt. dato i dokumentene). Sukk. For ikke å snakke om AKS - der er det ingen samordning i utdeling av informasjon overhode, og vi får helt spredte lapper til ulike tider om alle tilbudene for barna etter skoletid (totalt kanskje 10-12 stykker, som utdeles over en toukers periode). Skal godt gjøres å få med seg all info, for ikke å snakke om å samordne den og finne ut hvilke tilbud som passer for sitt barn. Dobbeltsukk. Hva er AKS? Hos oss "rydder" de på Fronter jevnlig, slik at gammel info fjernes og gamle ukeplaner og slikt legges i en egen mappe som heter "Gamle ukeplaner". Det er veldig greit og oversiktlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ''minstemann fullammet jeg i praksis til han var 8 mnd og begynte å jobbe.'' Han begynte tidlig i arbeidslivet, får man si ;-). Ja her i huset må alle hjelpe til for å få hjulene til å gå rundt ;-) Det var åpenbart på tide å legge seg i går... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Det går helt sikkert fint om man er innstilt på det For oss var det ikke noe spm siden faren til barna ikke ønsket å være hjemme mer enn sine pålagte fire uker (den gangen) - og jeg ønsket mer tid med ungene hjemme. Det var godt å kunne gi dem pupp når de ville ha Husker de to eldste ropte "puppelupp" når de kom løpende mot meg når jeg henta i barnehagen når de hadde runda året...følte de savna puppen mer enn mamma Problemet er jo at noen fedre ønsker mer permisjon, men ikke "får lov" av mødrene. Da er ammekortet vanskelig å argumentere mot for fedrene, men jeg mener altså at det ikke er umulig å forene jobbing og amming. For oss som familie tjente vi på at far var mer hjemme, da kunne jeg jobbe litt kortere dager på grunn av ammefri, noe han jo nødvendigvis ikke kunne påberope seg. Og for likestillingen mellom kvinner og menn i arbeidslivet tror jeg en mer lik deling av permisjonen mellom mor og far vil kunne ha stor betydning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 ''Og her føler jeg man er på rett vei nå som permisjonen skal deles likt på foreldrene. Det må bli slik at menns arbeidsgivere ser på det som en selvfølge at også de kan være hjemme på lik linje med sine kvinnelige arbeidstakere.'' Enig. Den gangen da min mann tok pappaperm, var han den første noensinne i firmaet han da var i som hadde gjort det. Da sønnen vår ble født fnøs sjefen av tanken på pappaperm, men han fikk jo nesten ett år til å venne seg til tanken, og skjønte jo at vi ikke kunne miste de fire ukene som dengangen var øremerket for far. Med en slik innstilling fra sjefen var det tøft nok å ta de fire ukene, om han ikke skulle tatt enda mer. ''Den gangen da min mann tok pappaperm, var han den første noensinne i firmaet han da var i som hadde gjort det. Da sønnen vår ble født fnøs sjefen av tanken på pappaperm, men han fikk jo nesten ett år til å venne seg til tanken, og skjønte jo at vi ikke kunne miste de fire ukene som dengangen var øremerket for far.'' Jeg husker jeg ble rasende av innstillingen til veldig mange, ikke bare arbeidsgiver, da mannen min tok fire måneders permisjon med førstemann. "Så fint at han anledning til å ta permisjon i sin jobb" var tonen. Det var da ikke noe han hadde anledning til, det var jo en rettighet han hadde! Jeg har samme utdanning og like ansvarsfull jobb som han, det var da ingen som mente det var fint at jeg hadde "anledning" til å få barn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Problemet er jo at noen fedre ønsker mer permisjon, men ikke "får lov" av mødrene. Da er ammekortet vanskelig å argumentere mot for fedrene, men jeg mener altså at det ikke er umulig å forene jobbing og amming. For oss som familie tjente vi på at far var mer hjemme, da kunne jeg jobbe litt kortere dager på grunn av ammefri, noe han jo nødvendigvis ikke kunne påberope seg. Og for likestillingen mellom kvinner og menn i arbeidslivet tror jeg en mer lik deling av permisjonen mellom mor og far vil kunne ha stor betydning. Jeg er helt enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shilapila Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Takk for link. Men er det virkelig uendelig mye forskning på dette, som du sier? For i linken din understrekes det at dette er et tema som er lite forsket på. Det er relativt lite forsket på dette i Norge og uendelig mye forskning er kanskje drøyt, men det finnes en del forskning i USA f.eks. Nå er norske forhold spesielle pga. så mye utendørsaktiviteter og akkurat det vil gjøre behovet for norsk forskning noe annerledes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hva er AKS? Hos oss "rydder" de på Fronter jevnlig, slik at gammel info fjernes og gamle ukeplaner og slikt legges i en egen mappe som heter "Gamle ukeplaner". Det er veldig greit og oversiktlig. 'Hva er AKS?'' Aktivitetsskolen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.