72 år Skrevet 21. oktober 2011 Skrevet 21. oktober 2011 Har tidligere søkt gynekolog for ovennevnte problem, som nå har plaget meg i ca. 1 år. Dette arter seg som et brennende ubehag i de ytre kjønnslepper. Hun mente det kom av tørre slimhinner, og jeg har nå brukt Vagifem stikkpiller og Apolar salve 0,1 o/o i mange måneder. Dette har ikke hjulpet merkbart, og jeg lurer nå på om det kan være noen annen behandling som kan hjelpe. Dette er virkelig veldig plagsomt. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. oktober 2011 Skrevet 22. oktober 2011 Det er vanskelig å vurdere uten å undersøke deg. Jeg er imidlertid rett sikker på at det ikke skyldes østrogenmangel. Hvis det er synlige forandringer i huden, kan det være lichen sclerosus som er en slags eksem. Da er behandlingen kortisonkrem, men gjerne en sterkere enn Apolar, for eksempel Dermovat. Hvis det ikke er forandringer i huden kan det være tilstanden ’vulvodyni’ som er en slags nervesmerte. Denne tilstanden behandles med tabletter (for eksempel nerve- eller epilepsimedisin). Hvis du er i en større by, kan det finnes det man betegner en ’vulva-klinikk’ hvor det finnes eksperter med spesiell kompetanse. Noen hudleger og spesielle gynekologer har også god erfaring. Du kan høre med gynekologen du har vært hos. I ventetiden anbefaler jeg deg å bruke Eurax krem for å lindre kløen. Jeg håper at du kan få hjelp uten for lang ventetid. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter
72 år Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Skrevet 23. oktober 2011 Det er vanskelig å vurdere uten å undersøke deg. Jeg er imidlertid rett sikker på at det ikke skyldes østrogenmangel. Hvis det er synlige forandringer i huden, kan det være lichen sclerosus som er en slags eksem. Da er behandlingen kortisonkrem, men gjerne en sterkere enn Apolar, for eksempel Dermovat. Hvis det ikke er forandringer i huden kan det være tilstanden ’vulvodyni’ som er en slags nervesmerte. Denne tilstanden behandles med tabletter (for eksempel nerve- eller epilepsimedisin). Hvis du er i en større by, kan det finnes det man betegner en ’vulva-klinikk’ hvor det finnes eksperter med spesiell kompetanse. Noen hudleger og spesielle gynekologer har også god erfaring. Du kan høre med gynekologen du har vært hos. I ventetiden anbefaler jeg deg å bruke Eurax krem for å lindre kløen. Jeg håper at du kan få hjelp uten for lang ventetid. Vennlig hilsen Mette H Moen Takk for svar. Jeg har ikke kløe, så da er det vel ikke aktuelt med Eurax. Jeg bor i Oslo, hvor finnes det en Vulva-klinikk? 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. november 2011 Skrevet 8. november 2011 Takk for svar. Jeg har ikke kløe, så da er det vel ikke aktuelt med Eurax. Jeg bor i Oslo, hvor finnes det en Vulva-klinikk? Det finnes på Rikshospitalet, men det er dessverre lang ventetid. Få din lege til å sende en søknad, så vil du evt bli henvist til praktiserende spesialist med spesialkompetanse. Jeg håper at du kan få hjelp innen for lang tid. Vennlig hilsen Mette H Moen PS hvis det ikke er synlige forandringer i huden, er det sannsynlig at det kan være vulvodyni. Da hjelper det ikke med lokalbehandling. Kanskje det kan gjøre det verre? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.