Gjest Linda71 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hei, Jeg har noen flasslignende skall i hodebunnen som faller av og tar med seg en del hår på veien. Jeg var hos hudlege for 1 års tid siden og hun mente dette er pityriasis amiantacea og jeg fikk med meg en resept på propylenglykol og beskjed om at dette er noe jeg må leve med. Men er det virkelig ikke noe annet jeg kan gjøre med det? Jeg mister såpass mye hår nå at det begynner å merkes og behandlingen med propylenglykol har ikke gitt noen virkning. Jeg har forstått at dette er genetisk, men kanskje det finnes noe annet som kan dempe symptomene? Jeg kan for ordens skyld nevne at jeg har en sønn som har ichtyosis vulgaris og om jeg har forstått hudelegen rett så er dette i familie med det jeg har? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371380-pityriasis-amiantacea/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hei! Den betegnelsen du nevner omfatter en uttalt grad av flassing og skorpeliknende fortykkelse av hornlaget som ikke går av ved vasking. Det er evt nødvendig å løse dette med oljer eller kremer , vanligvis med et innhold av salicylsyre på 3-5% . Ellers er propylenglycol og carbamid vanlige innholdsstoffer. Det er nødvendog med koninuerlig behandling og det kan jo være ganske slitsomt. Det går også an å forsøke med cortisonoppløsning som Diprosali noen kvelder i uken for å se om det kan holde bedringen vedlike. Dersom det ikke er infeksjon på toppen, skal ikke hudsykdommen ødelegge håret , selv om dette kan rives av "mekanisk" bog dermed gi et forbigående hårtap. Hodebunnslidelsen din kan ha en relasjon til ichtyosos vulgars men litt vanskelig å si dette nøyaktig i forhold til arvelighet osv. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/371380-pityriasis-amiantacea/#findComment-3247188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.