Gå til innhold

Risiko ved mens og ellers

Anbefalte innlegg

Gjest Nervøs mann 38 (men uerfaren)

Hei, Jeg og min kjæreste ønsker oss ikke barn nå, så vi må unngå at hun blir gravid. To spørsmål: 1. Vi har pleid å ha samleie under hennes menstrausjon, i den tro at dette var trygt. Etter å ha lest litt mer ser det ut til at dette ikke er så trygt likevel. Kan du bekrefte dette? Hvor stor er faren for at hun blir gravid under menstrausjonen? 2. Ellers, når hun ikke har mensen, har vi sex på andre måter. Det hender jeg får orgasme uten kondom i nærheten av hennes kjønnsorgan, og at hun får sæd på lårene, hendene etc. Skal man trekke dette videre så kan jeg jo etter sexen ettelate meg små sædrester på inventar som toalettsete, kranen i dusjen etc, som hun så benytter rett etterpå. Hvor skummelt er egentlig dette? Som du sikkert har skjønt, bruker vi ikke prevensjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371411-risiko-ved-mens-og-ellers/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal vanvittig godt gjøres å bli gravid dersom du ikke spruter inn i henne, men det er nok en teoretisk mulighet dersom du har sæd på fingrene og fingrer henne etterpå.

Under mensen er sjansen for befruktning veldig liten, men det har forekommet så 100% trygt er det ikke da heller. Hvorfor bruker dere ikke prevensjon hvis dere absolutt ikke vil ha barn?!

Gjest prevensjon..

Vil dere ikke ha barn, så bruk prevensjon! Det er den eneste måten å være sikker på at dere unngår graviditet.. Sjansen er kanskje liten, men hun kan fortsatt bli gravid. Hvis hun ikke vil bruke p-piller eller andre hormonelle midler, kan du ta ansvar ved å bruke kondom.

Mette Moen, Gynekolog

Man antar at kvinnen er fruktbar i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen, og den er igjen 14 dager før start av neste menstruasjon. Hvis for eksempel syklus (fra første til første dag) er 29 dager, så er eggløsningen på 15 dag etter menstruasjonens start og de fruktbare dager er fra 10. til 15.dag. Da skulle det være liten eller ingen risiko ved samleie under menstruasjonen som er avsluttet på dag 7 hos de fleste. Hvis syklus er kort, for eksempel 25 dager, så er de fruktbare dager fra dag 6 til dag 11, og da kan det bli ’farlig’, hvis hun blør til og med dag 6. Så det hele avhenger altså av syklus-lengden.

Det kan ikke oppstå graviditet ved overføring fra toalett, kran etc., men sæd på fingrene som innføres i skjeden kan nok i uheldige tilfeller føre til graviditet. Hvis din kjæreste er på din alder, bør dere ikke tenke for lenge på det med graviditet, fruktbarheten hos kvinnen reduseres sterkt fra slutten av 30-årene. Men det er selvsagt flere hensyn å ta.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...