Gå til innhold

Juuels bidrag til debatten

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Skjønner hva du mener, og enig i at det er spennende. Selv tror jeg dette handler om noe jeg sa i en annen tråd her om dagen, nemlig at våre forventninger om å være/ skape/ få det perfekte er årsaken til dette, og det er derfor jeg stiller spørmål om hvorvidt noen andre vurderte de 40 % av ungene (!) som foreldrene mente at hadde adferdsvansker. Jeg tror nemlig ikke nær halvparten av norske unger har atferdsvansker, men at foreldrenes forventinger og stadig snevrere oppfatning av "det normale" påvirker slike tall. Og - dersom jeg har rett i det er det et filosofisk spørsmål.

Jeg lurer på om den enkleste forklaringen på dette er at Jesper Juul har "adferdsvansker"? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg synes en kan spørre seg om av og til er:

Hvorfor skal dagens unge, nærmest for enhver pris, ikke bare ha barn, men helst mange, når de stort sett ikke skal være sammen med dem (da ikke medregnet tiden når de sover)?

Forskning har da vist (uten at jeg har referanse nå) at barn så ca like mye/lite av foreldrene for "50 år siden" (da mor stod hjemme, men vasket klær for hånd, top oppvasken for hånd, etc etc), som de gjør nå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Forskning har da vist (uten at jeg har referanse nå) at barn så ca like mye/lite av foreldrene for "50 år siden" (da mor stod hjemme, men vasket klær for hånd, top oppvasken for hånd, etc etc), som de gjør nå.

Med vennlig hilsen

Jeg kan ikke skjønne hvordan forskning og dere som tror på det, kan mene at barn så like lite til mor før når hun var hjemme, som nå når hun jobber. Det må bare være noe stort tull, og noe de med dårlig samvittighet kan fortelle. en mor som er hjemme, eller en far, vil jo være tilgjengelig...alltid. hun /han er jo der! de er jo ikke hjernedøde fordi om de alltid er hjemme. de har like stor omsorg for barna om de er hjemme! blir helt kvalm av slike uttalelser...

jeg vokste opp med en mor som så absolutt var hjemme og tilstede. jeg så faktisk aldri at hun gjorde rent, det gjorde hun når vi hadde lagt oss. jeg jobbet selv, da jeg var arbeidsfør, deltid, og var alltid hjemme når barna kom fra skolen. de kom aldri til et tomt hus. middagen var og er alltid klar når de kommer. og regner med at de vil huske dette som noe positivt. under middagen så snakker vi alltid om hva de og jeg har gjort i løpet av dagen, og om problemer de har. eller gleder de har.

at forskning kan få dette til å bli negativt, det kan jeg ikke skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Det jeg synes en kan spørre seg om av og til er:

Hvorfor skal dagens unge, nærmest for enhver pris, ikke bare ha barn, men helst mange, når de stort sett ikke skal være sammen med dem (da ikke medregnet tiden når de sover)?

Er helt enig med deg her. Men husk på det: at vi får barn er jo kun en egoistisk handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvordan forskning og dere som tror på det, kan mene at barn så like lite til mor før når hun var hjemme, som nå når hun jobber. Det må bare være noe stort tull, og noe de med dårlig samvittighet kan fortelle. en mor som er hjemme, eller en far, vil jo være tilgjengelig...alltid. hun /han er jo der! de er jo ikke hjernedøde fordi om de alltid er hjemme. de har like stor omsorg for barna om de er hjemme! blir helt kvalm av slike uttalelser...

jeg vokste opp med en mor som så absolutt var hjemme og tilstede. jeg så faktisk aldri at hun gjorde rent, det gjorde hun når vi hadde lagt oss. jeg jobbet selv, da jeg var arbeidsfør, deltid, og var alltid hjemme når barna kom fra skolen. de kom aldri til et tomt hus. middagen var og er alltid klar når de kommer. og regner med at de vil huske dette som noe positivt. under middagen så snakker vi alltid om hva de og jeg har gjort i løpet av dagen, og om problemer de har. eller gleder de har.

at forskning kan få dette til å bli negativt, det kan jeg ikke skjønne.

Poenget er ikke at det er negativt at mor (eller far) er hjemme.

Poenget er at det heller ikke er negativt at ungene går i barnehage.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grublendeikveld

Poenget er ikke at det er negativt at mor (eller far) er hjemme.

Poenget er at det heller ikke er negativt at ungene går i barnehage.

Med vennlig hilsen

Jo, det kan både du og forskning mene. Men jeg mener at problemer barna kan ha nå for tiden, kan skyldes at mor og far er lite tilgjengelige. Det er faktisk uerstattelig, det at det er en forelder ALLTID tilgjengelig.

De som jobber i barnehage, kan ALDRI erstatte den kjærligheten og omsorgen som foreldre kan gi, fra første dag. Det synes jeg er noe som alle antakelig er enige i. Dere kan vel ikke mene at de som jobber i barnehage SKAL elske deres barn like mye som dere selv gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grublendeikveld

Jo, det kan både du og forskning mene. Men jeg mener at problemer barna kan ha nå for tiden, kan skyldes at mor og far er lite tilgjengelige. Det er faktisk uerstattelig, det at det er en forelder ALLTID tilgjengelig.

De som jobber i barnehage, kan ALDRI erstatte den kjærligheten og omsorgen som foreldre kan gi, fra første dag. Det synes jeg er noe som alle antakelig er enige i. Dere kan vel ikke mene at de som jobber i barnehage SKAL elske deres barn like mye som dere selv gjør?

Og nå snakker jeg fra to leire her. har en datter som er under høyere utdanning, som skal bli pedagogisk et eller annet i barnehage. og støtter henne fullt ut. hvis hun fortsetter å ha sin omsorgsfulle personlighet, vil hun bli en viktig ressurs i en hvilken som helst barnehage. misunner de barna som skal gå i hennes barnehage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vennlig hilsen

Det er sikkert korrekt. Poenget er at "kvalitetstid" ikke er så viktig. Det re helt feil at barn skal lekes med og sysselsettes hele tiden. Poenget er at barn trenger foreldre som er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen saksopplysninger:

Her er skjemaet mødrene har krysset av på - antakelig dreier mye av dette seg om spørsmål 18, som er en blanding av diagnoser og synsing ("er barnet klossete eller vanskelig eller engstelig":

http://www.fhi.no/dokumenter/ae5f39e7eb.pdf

Det er umulig å vite hva slags standard folk bruker for å krysse av for at en 5-åring har oppmerksomhetsproblemer. Jeg har møtt svært mange gutter i den alderen som ikke akkurat er dypt konsentrerte - uten at det er noe galt eller unormalt med dem.

MorBarn-undersøkelsen _inviterer_ et svært representativt utvalg, men det er mange som velger å ikke bli med eller som dropper ut før barnet blir 5 år. Bl.a. fordi det inngår såpass detaljerte spørreskjemaer om f.eks. kosthold, som mange synes det er komplisert å svare på. Relativt ressurssterke mødre med høy utdannelse er overrepresentert (som i de fleste andre forskningsprosjekter) - kanskje stiller disse høye krav til hva som er normal utvikling. Mange av barna i undersøkelsen har heller ikke blitt 5 år ennå.

Så det er ingen absolutt sannhet at tusenvis av 5-åringer "sliter".

Forskning på de samme spørreskjemasvarene viser forøvrig at det ikke ser ut til å gå dårligere med de barna som starter tidlig i barnehage, enn de andre:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1216:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:91634::1:5569:4:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med forskning og seriøse undersøkelser er jo nettopp at man forsøker å finne ut hvordan ting henger sammen, slik at man slipper bare å "mene" noe, uten at det er basert på fakta.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om den enkleste forklaringen på dette er at Jesper Juul har "adferdsvansker"? ;-)

Med vennlig hilsen

Eller har dårlig samvittighet for hele sin karriere å ha bidratt til institusjonalisering ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...