Gå til innhold

Prevensjon

Anbefalte innlegg

Nuvaring er jo mye enklere.. slipper å sette inn og ta ut.. Turn off å si "vent litt, må bare sette inn pessaret". Like turn off som kondom - da lar jeg heller ... samme gjelder mannen min. Så smaken er som baken :) Glad jeg ikke har one nigth stands jeg.. hehe.. det er ikke noe for meg gitt!

Men P-ring inneholder hormoner. Jeg er enig i at P-ring er et bedre alternativ enn pessar hvis trådstarter tålet den hormonmengden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3250961
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

9

• Spirello

7

• Franzeska

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg skal inn snart og få gjort det.. Hadde du smerter etterpå? Blir man sengeliggende eller er man i form med litt sprengt mage følelse? Skal gjøre det en fredag, så jeg skal ta det rolig den helgen, men har to ville unger da :) Må si jeg gruer meg til etterinngrepet, men gleder meg til å få det gjort så slipper jeg å være redd for at prevensjonen ikke virker og jeg må ta abort.. Også fått beskjed av legen at kroppen min ikke vil takle et svangerskap til..

Det er litt vanskelig å si om jeg hadde smerter etter steriliseringen eller ikke, for de fant en cyste på eggstokken som de tok med det samme og den gjorde vondt i noen dager! Ble sterilisert på en fredag og jeg tror faktisk jeg var hjemme hele uka etter, men det var vel helst pga smertene etter cysten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3250964
Del på andre sider

Jeg skal inn snart og få gjort det.. Hadde du smerter etterpå? Blir man sengeliggende eller er man i form med litt sprengt mage følelse? Skal gjøre det en fredag, så jeg skal ta det rolig den helgen, men har to ville unger da :) Må si jeg gruer meg til etterinngrepet, men gleder meg til å få det gjort så slipper jeg å være redd for at prevensjonen ikke virker og jeg må ta abort.. Også fått beskjed av legen at kroppen min ikke vil takle et svangerskap til..

Jeg skal snart på sykehuset på samtale. De skal vurdere korrigering av keisersnittarr/mageplastikk samtidig. Blir litt spennende.

Hvor lang tid måtte du vente fra samtale til tidspunkt for operasjon? Og hvor lang tid fra henvisning fra fastlege til operasjon?

Jeg ble henvist i januar, og skal til samtale nå i november.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3251316
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg bruker cerazette og har ikke hatt mensen siden februar :) *happy* bivirkningene jeg kjenner er at jeg svetter og er mye mere varm en før,hetetokter rett å slett....men slipper jeg mensen er jeg fornøyd!!!''

Jøss, de der "happy" bivirkningene du beskriver, høres ut som tidlig overgangsalder :-/

''jøss, de der "happy" bivirkningene du beskriver, høres ut som tidlig overgangsalder''

Tror det manglet et tegn mellom "happy" og bivirkninger, burde i det minste vært et komma :-).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3251325
Del på andre sider

Annonse

Gjest sterilisator

''Hvorfor skal DU sterilisere deg? Det er jo så vanvittig mye enklere inngrep på mannen!''

Det er ikke noe stort inngrep på kvinnen heller og dersom man ikke har medisinske grunner til å gjøre det må man betale selv også så det er ingen grunn til å kritisere Prust for valget.

Man må riktignok i narkose en liten stund, men sendes hjem samme dag. Jeg gjorde det fordi det var _jeg_ som ikke fikk lov av legen til å få flere barn, ikke eksen. Og jeg har ikke angret ett sekund!

Narkose eller ei, er da slett ingen "liten" forskjell! Jeg anbefales ikke å la meg sterilisere (av gynekologen min), fordi narkose faktisk ikke er til å "spøke med", og man derfor ikke bør ha det dersom det ikke er absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3253052
Del på andre sider

Jeg skal snart på sykehuset på samtale. De skal vurdere korrigering av keisersnittarr/mageplastikk samtidig. Blir litt spennende.

Hvor lang tid måtte du vente fra samtale til tidspunkt for operasjon? Og hvor lang tid fra henvisning fra fastlege til operasjon?

Jeg ble henvist i januar, og skal til samtale nå i november.

Jeg ble ikke henvist av fastlegen, men nyrelgen der jeg går til kontroller. Tok litt tid, hun måtte purre.. Fikk først time på Ullevål, der de skulle ta forundersøkelse, så legge inn microinnlegg i egglederne, dette ville jeg ikke. Vil ikke ha nnoe i kroppen.. Så da ble jeg henvist til Ahus der de brenner egglederne. Var på kontroll i oktober, og fått time nå i november, ca. en mnd venting fra forunderskelsen. Du skal jo evt. gjøre er da, mulig det tar lenger tid da.. Lyekke til i hvert fall :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3254075
Del på andre sider

Men P-ring inneholder hormoner. Jeg er enig i at P-ring er et bedre alternativ enn pessar hvis trådstarter tålet den hormonmengden.

jg tåler ikke østrogen, men legen min sier jeg trygt kan bruke nuvaring siden det virker lokalt og ikke går i blodet som p-piller f.eks, ikke den mengden i så fall.. Glad jeg får sterilisering jeg, for all hormonprevensjon er egentlig noe dritt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3254077
Del på andre sider

Jeg ble ikke henvist av fastlegen, men nyrelgen der jeg går til kontroller. Tok litt tid, hun måtte purre.. Fikk først time på Ullevål, der de skulle ta forundersøkelse, så legge inn microinnlegg i egglederne, dette ville jeg ikke. Vil ikke ha nnoe i kroppen.. Så da ble jeg henvist til Ahus der de brenner egglederne. Var på kontroll i oktober, og fått time nå i november, ca. en mnd venting fra forunderskelsen. Du skal jo evt. gjøre er da, mulig det tar lenger tid da.. Lyekke til i hvert fall :o)

Skjønte ikke helt hva du mente her:

''Du skal jo evt. gjøre er da, mulig det tar lenger tid da..''

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3254565
Del på andre sider

Annonse

Narkose eller ei, er da slett ingen "liten" forskjell! Jeg anbefales ikke å la meg sterilisere (av gynekologen min), fordi narkose faktisk ikke er til å "spøke med", og man derfor ikke bør ha det dersom det ikke er absolutt nødvendig.

Og årsaken er ikke at du har hatt problemer / reaksjoner ved tidligere narkose?

Hvis det ikke spiller noen stor rolle om du får et barn til, har jeg en viss forståelse av den måten å se det på. Hvis det er viktig at du ikke blir gravid og det ikke er noen spesiell grunn (som f.eks. dårlige erfaringer eller sykdom som må tas hensyn til), synes jeg det er en merkelig holdning fra en lege. Er det bedre om du må ta abort, liksom?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3254584
Del på andre sider

Gjest sterilisator

Og årsaken er ikke at du har hatt problemer / reaksjoner ved tidligere narkose?

Hvis det ikke spiller noen stor rolle om du får et barn til, har jeg en viss forståelse av den måten å se det på. Hvis det er viktig at du ikke blir gravid og det ikke er noen spesiell grunn (som f.eks. dårlige erfaringer eller sykdom som må tas hensyn til), synes jeg det er en merkelig holdning fra en lege. Er det bedre om du må ta abort, liksom?

''Og årsaken er ikke at du har hatt problemer / reaksjoner ved tidligere narkose?''

Nei, har ikke hatt noen problemer ved tidligere narkose.

Poenget til min gynekolog, er at det er håpløst at jeg skal måtte la meg sterilisere, og gjennomgå et potensielt farlig inngrep, når min mann kan gjøre det, uten behov for narkose, og uten risiko i det hele tatt.

Som en digresjon, så er en abort mindre risikofyllt enn sterilisering, med tanke på narkosen. Abort gjennomføres i lett narkose, i noen få minutter, mens sterilisering tar lengre tid og derved krever lengre, og dypere narkose. (Jeg har ikke tatt abort, men fått det forklart av gyn.)

Når det er sagt, så kjenner jeg andre gynekologer som på langt nær er så kategoriske som hun jeg går til nå. Men poenget står fast - inngrep som krever narkose, er ikke "små" inngrep. Og dermed heller ikke risikofrie.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3255752
Del på andre sider

''Og årsaken er ikke at du har hatt problemer / reaksjoner ved tidligere narkose?''

Nei, har ikke hatt noen problemer ved tidligere narkose.

Poenget til min gynekolog, er at det er håpløst at jeg skal måtte la meg sterilisere, og gjennomgå et potensielt farlig inngrep, når min mann kan gjøre det, uten behov for narkose, og uten risiko i det hele tatt.

Som en digresjon, så er en abort mindre risikofyllt enn sterilisering, med tanke på narkosen. Abort gjennomføres i lett narkose, i noen få minutter, mens sterilisering tar lengre tid og derved krever lengre, og dypere narkose. (Jeg har ikke tatt abort, men fått det forklart av gyn.)

Når det er sagt, så kjenner jeg andre gynekologer som på langt nær er så kategoriske som hun jeg går til nå. Men poenget står fast - inngrep som krever narkose, er ikke "små" inngrep. Og dermed heller ikke risikofrie.

Greit nok, men det er ikke alle menn som vil sterilisere seg, og abort handler om mer enn narkosen. Men jeg er ikke uenig i at alle slike inngrep har et element av risiko i seg - i likhet med mye annet her i livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3255802
Del på andre sider

Gjest sterilisator

Greit nok, men det er ikke alle menn som vil sterilisere seg, og abort handler om mer enn narkosen. Men jeg er ikke uenig i at alle slike inngrep har et element av risiko i seg - i likhet med mye annet her i livet.

''Greit nok, men det er ikke alle menn som vil sterilisere seg''

Nei, og det er akkurat den holdningen gynekologen min er opprørt over. At menn heller vil at kvinnene de er sammen med skal utsette seg for en ikke ubetydelig risiko, når de kan gjøre samme inngrepet praktisk talt uten risiko i det hele tatt. Det er mildt sagt temmelig egoistisk fra mannens side.

Argumentet om at de kanskje vil ha flere kull, er særdeles dårlig. Risikoen for samlivsbrudd er en del av livets risiko, det også. Det å gardere seg, for å ev. kunne starte på kull nr. 2, er ikke særlig sympatisk.

''og abort handler om mer enn narkosen.''

Nå er ikke sterilisering den eneste måten å unngå graviditet på, akkurat. Og hennes poeng er ikke at man skal satse på sikre perioder og gamble vilt på at det går bra.... Det hun vel mener, er at man i et stabilt forhold, heller bør ta seriøs diskusjon og forsøke å "overtale" mannen, heller enn å la seg sterilisere selv uten spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3255808
Del på andre sider

''Greit nok, men det er ikke alle menn som vil sterilisere seg''

Nei, og det er akkurat den holdningen gynekologen min er opprørt over. At menn heller vil at kvinnene de er sammen med skal utsette seg for en ikke ubetydelig risiko, når de kan gjøre samme inngrepet praktisk talt uten risiko i det hele tatt. Det er mildt sagt temmelig egoistisk fra mannens side.

Argumentet om at de kanskje vil ha flere kull, er særdeles dårlig. Risikoen for samlivsbrudd er en del av livets risiko, det også. Det å gardere seg, for å ev. kunne starte på kull nr. 2, er ikke særlig sympatisk.

''og abort handler om mer enn narkosen.''

Nå er ikke sterilisering den eneste måten å unngå graviditet på, akkurat. Og hennes poeng er ikke at man skal satse på sikre perioder og gamble vilt på at det går bra.... Det hun vel mener, er at man i et stabilt forhold, heller bør ta seriøs diskusjon og forsøke å "overtale" mannen, heller enn å la seg sterilisere selv uten spørsmål.

''Det hun vel mener, er at man i et stabilt forhold, heller bør ta seriøs diskusjon og forsøke å "overtale" mannen, heller enn å la seg sterilisere selv uten spørsmål.''

På det tidspunktet jeg ble sterilisert var det ikke snakk om skilsmisse ennå, men siden det var _jeg_ som hadde fått forbud fra legene om at jeg ikke burde få flere barn så var det for meg helt naturlig at det var jeg som steriliserte meg, ikke ham. Mener du at mannen burde gjøre det i et slikt tilfelle også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/371480-prevensjon/page/2/#findComment-3255809
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...